Uudistuva erikoislääkärikoulutus
korostaa tavoitteellisuutta
Työterveyslääkäri 3 / 2021 81
Kollegojen kanssa kahvilla
E rikoislääkärikoulutusta on
uudistettu vuodesta 2015
alkaen sosiaali- ja terveysministeriön
(STM) johdolla.
Tavoitteita ovat koulutuksen
parempi laatu ja vastaavuus
palvelujärjestelmän tarpeisiin.
Kolmenlaisia ohjauskeinoja
Määrällisen ohjauksen näkyvin uudistus
on valtakunnallinen haku- ja valintamenettely.
Rakenteellisen ohjauksen
uusi asetus erikoislääkärikoulutuksesta
(STM 55/2020) täsmentää yleisiä osaamistavoitteita
ja korostaa erikoisalakohtaisten
tavoitteiden tärkeyttä mutta vähentää
yksityiskohtien säätelyä. Sisällöllisen
ohjauksen lähtökohtana on osaamisperustaisuus.
Siis aika ei ratkaise
vaan tavoitteisiin pääsy. Ytimessä ovat
nyt osaamistavoitteiden tunteminen,
suunnitelmallinen työssä oppiminen,
ohjaus ja arvioinnit, yliopiston määrittelemät
muut opinnot ja lopulta tavoitteisiin
pääsyn osoittaminen.
Opetussuunnitelman (OPS 2020)
tavoitteenasettelussa erikoisalamme
haluaa tehdä näkyväksi, mitä paikalle
tulee, kun paikalle tulee työterveyshuollon
erikoislääkäri: mitä hän osaa
ja mihin hän pyrkii erikoisalojen työnjaossa
(työn yhteys terveyteen, työkyvyn
arviointi ja tukeminen, työterveysyhteistyö),
millaisten käytännön
tekemisten osaamisella (työpaikkaselvitykset,
terveystarkastukset jne.) ja millaisella
yksilöllisillä osaamisella.
Mistä havaitaan, että on valmis?
OPS Osaamisen arviointi -dokumentissa
2021–22 kuvatusti työterveyshuollon
erikoislääkärikoulutuksen tavoitteisiin
pääsy osoitetaan 1. suoritetulla
koejaksolla, 2. asianmukaisesti täytetyllä
lokikirjalla, joka sisältää erikoistujan
dokumentoimat ja reflektoimat oppimistapahtumat,
vaaditut suoritteet ja
kouluttajalääkärin kanssa toteutuneet
osaamisen arvioinnit sekä 3. valtakunnallisella
kuulustelulla.
Osaamisen arvioinneissa koulutuspaikoilla
painotetaan jatkossa käytännön
toimintojen havainnointia. Toimintojen
osaaminen heijastaa samalla
erikoisalan tavoitteiden mukaisia ja
yksilöllistä osaamista. Hyödynnämme
uutta etappiasteikkoa, kun tunnistamme
etenemisiä kohti erikoislääkärin
osaamistasoja. Jatkamme kokoavia
puolivuotisarviointeja ja suunnitelmien
laatimisia. Alamme lisäksi kokeilla
tilannekohtaisia arviointeja ja niiden
apuvälineitä. Yhdessä kentän toimijoiden
kanssa testaamme ja kehitämme
parhaita toimintamalleja erikoisalallamme.
Kohti sähköistä lokikirjaa
Kaikkien alojen erikoislääkärikoulutukseen
rakennetaan valtakunnallista sähköistä
seurantajärjestelmää ja lokikirjaa
(ELSA) jo syksyksi 2022. Yritämme
päästä pilottiin. Sähköinen lokikirja visualisoi
erikoistumisen etenemistä uudella
tavalla. Samalla on tärkeää saada
säilymään nykyisen lokikirjamme vahvuus
ajattelun ja tekemisen kehittymisen
sanoittajana.
Lisätietoa löytyy uusilta erikoislääkärikoulutuksen
sivuilta (https://
www.laaketieteelliset.fi/ammatillinenjatkokoulutus)
sekä oman virtuaaliyliopistomme
sivuilta (tthvyo.fi). Työterveyshuollon
virtuaaliyliopiston oppimisympäristö
Moodle sijaitsee nykyisin
DigiCampuksella (digicampus.fi), kategoriassa
”korkeakoulujen yhteiset kurssit”.
Kirjautumiset kursseille erikoistujien
ja kouluttajien tunnuksilla toimivat
entiseen tapaan.
Leena Ala-Mursula
Työterveyden professori
Oulun yliopisto
leena.ala-mursula@oulu.fi
Professorin palsta
link