Hoidon lähtökohtana ovat terveelliset
elintavat ja tupakoimattomuus.
Myös alkoholin käyttö tulee kartoittaa,
sillä alkoholi sisältää merkittävästi
energiaa, käyttö voi altistaa hypoglykemialle
ja vaikeuttaa sen tunnistamista
sekä aiheuttaa ongelmia metformiini-
ja insuliinihoitojen kanssa. Haasteena
voivat olla myös pitkien vapaiden
suuret käyttömäärät. Laivalla ollessa
omat vaikutusmahdollisuudet ruokailuun
ovat vähäisemmät kuin maissa.
Toimenkuvasta riippuen työn fyysinen
kuormittavuus vaihtelee huomattavasti.
Päällystö ja vahtimiehet istuvat suuren
osan työajastaan, kun taas konekorjausmiehen
44 Työterveyslääkäri 3 / 2021
työ voi olla hyvinkin fyysistä.
Työpäivät aluksella ovat tavallista pidempiä,
ja ne on voitu jakaa useampaan
osaan. On tärkeää huomioida myös
altisteiden, esimerkiksi yötyön, vaikutus
diabetestasapainoon. Liikuntamahdollisuudet
voivat jäädä vähäiseksi, kun
vapaa-aika pitää pyhittää levolle. Isommilla
aluksilla on monesti kuntosalin
käyttömahdollisuus, mutta esimerkiksi
merenkäynti voi hankaloittaa harjoittelua.
Merenkäynti voi myös haitata unta
ja lepoa.
Sosiaali- ja terveysministeriö on
2019 julkaissut oppaat laivaväen lääkärintarkastuksista
ja tautiryhmäkohtaisista
soveltamisohjeista. Kansainväliset
ILO/IMO:n laivaväen lääkärintarkastusohjeet
on julkaistu 2013.
Diabeetikon glukoositasapaino
ja merikelpoisuus
Laivatyökelpoisuuden kannalta on
olennaista kartoittaa, onko käytössä
hypoglykemialle altistavaa lääkitystä
(insuliini, sulfonyyliureat, glinidit).
Hypoglykemiat jaotellaan lieviin ja vakaviin,
toisen henkilön apua vaativiin.
Merellä vakavan hypoglykemian hoito
on puutteellisten sairaanhoitomahdollisuuksien
vuoksi haasteellista ja sitoo
toisen henkilön auttamiseen, jolloin
AT ulkomaan
liikenne
UT ulkomaan
liikenne
AT kotimaan
liikenne
UT kotimaan
liikenne
Merimieslääkäri*
merimiesterveyskeskuksessa
X X X X
Merimieslääkäri* (X^) X X X
Muu laillistettu lääkäri (X´) (X¨) (X, erityisestä
syystä)
*Merimieslääkäri on Traficomin hyväksymä merimieslääkäri, joka on 1. laillistettu lääkäri ja on
saanut tehtävään soveltuvan erikoislääkärin oikeudet sekä 2. suorittanut Suomessa koulutuksen
merialan työolosuhteista ja terveysvaatimuksista. Lupa myönnetään hakemuksesta enintään viideksi
vuodeksi kerrallaan.
^ Erityisen painavasta syystä merimieslääkäri voi tehdä AT:n ulkomaanliikennettä varten myös
muualla. Tällöin AT on tehtävä uudelleen merimiesterveyskeskuksessa viimeistään 3 kk:n kuluttua
muualla tehdystä AT:sta. EI SUOSITELTAVA.
` Erityisen painavasta syystä muu laillistettu lääkäri voi tehdä UT:n ulkomaanliikennettä varten.
Tällöin UT on tehtävä uudelleen viimeistään 3 kk:n kuluttua ensimmäisessä satamassa, jossa on
merimieslääkäri. EI SUOSITELTAVA.
¨Erityisestä syystä myös muu laillistettu lääkäri voi tehdä alkutarkastuksen kotimaan liikenteeseen,
jolloin merimieslääkärin on tehtävä lääkärintarkastus uudelleen 3 kk:n kuluttua AT:sta.
EI SUOSITELTAVA. Suositellaan tekemään merimiesterveyskeskuksessa.
Taulukko 1. Laivaväen lääkärintarkastuslain (1171/2010) mukaan merenkulkijalle suoritettavaksi säädetyt lääkärintarkastukset
ovat alkutarkastus (AT) ja uusintatarkastus (UT). Todistus on voimassa enintään 2 vuotta. AT suoritetaan henkilölle
vain kerran merimiesammattia tai merityötä aloitettaessa. Laivaväen lääkärintarkastuksen suorittaminen edellyttää
lääkäriltä hyvää merenkulun työn ja työolosuhteiden sekä STM:n tarkastusohjeiden tuntemusta ja jatkuvaa perehtymistä
alaan täydennyskoulutuksen avulla. AT suositellaan siksi aina tekemään merimiesterveyskeskuksessa. Mikäli todistus
tehdään vain kotimaanliikenteeseen, tulee tämä merkitä selkeästi todistukseen.