
 
		TYÖTERV E Y S L Ä Ä K Ä R I   4   /   2 0 1 8     53 
 henkilöstölleen  kokonaisvaltaiset  työterveyshuoltopalvelut  
 kuten  muutkin  
 työnantajat. 
 RATKAISUNA KAHDEN                         
 YHTIÖN MALLI 
 Julkisen sektorin toimijoiden kiinnostus  
 valtakunnallisten työterveyshuoltoyhtiöiden  
 perustamiseen on ollut merkittävää.  
 Hankkeessa  ollaan  vaiheessa,  jossa  selvitetään  
 valtakunnallisen  niin  sanotun  
 in  house  -periaatteella  toimivan  ja  siitä  
 erillisenä  markkinoilla  toimivan  yhtiön  
 perustamista. 
 VALTAKUNNALLINEN                                   
 IN HOUSE -YHTIÖ 
 Tarkoituksena  on  muodostaa  toiminnallisesti  
 yhtenäinen  kansallinen  ketju.  
 Konserni  muodostuu  valtakunnallisesta  
 emoyhtiöstä  ja  sen  alueellisista  tytäryhtiöistä. 
  Konsernin emoyhtiö toimii hallinnollisena  
 yksikkönä, ja tytäryhtiöihin  
 on  keskitetty  työterveyden  varsinainen  
 tuottaminen.  Emoyhtiön  asiakkaita  
 ovat  alueyhtiöt.  Työterveyskonsernin  
 asiakkaita  ovat  sairaanhoitopiirit  (vuoden  
 2021  jälkeen  maakunnat),  kunnat  
 ja mahdollisesti myöhemmin valtion eri  
 yksiköt.  Yhtiöt  toimivat  in  house  -asemassa  
 osakkeenomistajiensa  sidosyksikkönä, 
   jolloin  omistajat  voivat  hankkia  
 yhtiön  palveluita  kilpailuttamatta  hankintalain  
 säännökset huomioiden. Yhtiön  
 osakkeita  saavat  omistaa  vain  julkisena  
 hankintayksikkönä olevat yhtiöt ja  
 muut yhteisöt. 
   
 MARKKINOILLA TOIMIVA                             
 VALTAKUNNALLINEN YHTIÖ 
 Kuitenkin  mikäli  kunta  on  tuottanut  
 esimerkiksi  terveyskeskuksessa  tai  liikelaitoksessaan  
 alueen työnantajayrityksille  
 työterveyshuoltoa  terveydenhuoltolain  
 18. §. 3 momentin laajuudessa, on  
 sen  yhtiöitettävä  tämä  toiminta.  Kyse  
 on  kuntien  ja  tulevien maakuntien  vapaaehtoisesta  
 toiminnasta suhteessa alueella  
 toimiviin  yksityisiin  työnantajiin  
 (työterveyshuollon  sairaanhoitopalvelut). 
  Yhtiö toimii markkinoilla kilpailutilanteessa  
 ja yhtenä yhtiönä koko Suomessa. 
 MARKKINAT 
 Sosiaali-  ja  terveydenhuolto  sekä  työterveys  
 yhtenä  sen  osa-alueena  ovat  
 suuressa  murroksessa.  Mahdollinen  
 sote-uudistus  voisi  kiihdyttää  entisestään  
 nykyistä  kehitystä,  jossa  työterveyshuollon  
 tuottaminen  keskittyy  
 muutamille  suurille  yksityisille  toimijoille. 
   Työterveyshuollon  asiakkuus  on  
 samalla  avain  muihin  sairaanhoidon  
 sekä  hyvinvoinnin  palvelujen  myyntiin  
 ja  erikoissairaanhoidon  potilasvirtojen  
 ohjaukseen. Työterveyshuolto  muodostaa  
 entistä selkeämmin palvelukokonaisuuden  
 yhdessä  perusterveydenhuollon  
 kanssa, jossa työterveydenhuollon lähetekäytännöillä  
 ohjataan  potilasvirtaa.  
 Kun  työterveyshuolto  toimii  kiinteästi  
 perusterveydenhuollon  kanssa,  voidaan  
 varmistaa terveydenhuollon toimiva kokonaisuus  
 ja  julkisen  terveydenhuollon  
 kilpailukykyisyys.  Julkinen  työterveysyhtiö  
 mahdollistaisi  aidon,  monipuolisen  
 kilpailutilanteen  ja  kirittäisi  koko  
 työterveyden laadun kehittämistä. Tulee  
 myös  huomioida,  että  työterveyshuollon  
 järjestämisen  sekä  vaikuttavuuden  
 kehittämistarve on ilmeinen eikä se ole  
 sidottu sote- ja maakuntauudistukseen. 
   
 TYÖTERVEYSHUOLLON                            
 TULEVAISUUDEN TURVAAMINEN 
 Työterveysyhteistyössä  rakennettu  työterveystoiminta  
 on  osaamisen  aluetta,  
 jota  muilla  erikoisaloilla  ei  ole.  Se  tekee  
 myös  omalta  osaltaan  oikeutuksen  
 työterveyshuollon  olemassaololle. Tästä  
 osaamisesta  hyötyvät  niin  työnantajat,  
 työntekijät kuin myös eläkevakuuttajat. 
 Työterveyshuolto  toimii  myös  sillanrakentajana  
 erikoissairaanhoidon,  
 kuntoutuksen  ja  työpaikan  välillä.  Erikoissairaanhoito  
 voi  keskittyä  ihmisen  
 hoitotoimenpiteisiin  ja  toimintakyvyn  
 parantamiseen,  kun  työterveyshuolto  
 huolehtii  työkyvyn  johtamisesta  ja  arvioinnista  
 yhteistyössä  asiakkaidensa  
 kanssa.