TYÖTERV E Y S L Ä Ä K Ä R I 4 / 2 0 1 8 53
henkilöstölleen kokonaisvaltaiset työterveyshuoltopalvelut
kuten muutkin
työnantajat.
RATKAISUNA KAHDEN
YHTIÖN MALLI
Julkisen sektorin toimijoiden kiinnostus
valtakunnallisten työterveyshuoltoyhtiöiden
perustamiseen on ollut merkittävää.
Hankkeessa ollaan vaiheessa, jossa selvitetään
valtakunnallisen niin sanotun
in house -periaatteella toimivan ja siitä
erillisenä markkinoilla toimivan yhtiön
perustamista.
VALTAKUNNALLINEN
IN HOUSE -YHTIÖ
Tarkoituksena on muodostaa toiminnallisesti
yhtenäinen kansallinen ketju.
Konserni muodostuu valtakunnallisesta
emoyhtiöstä ja sen alueellisista tytäryhtiöistä.
Konsernin emoyhtiö toimii hallinnollisena
yksikkönä, ja tytäryhtiöihin
on keskitetty työterveyden varsinainen
tuottaminen. Emoyhtiön asiakkaita
ovat alueyhtiöt. Työterveyskonsernin
asiakkaita ovat sairaanhoitopiirit (vuoden
2021 jälkeen maakunnat), kunnat
ja mahdollisesti myöhemmin valtion eri
yksiköt. Yhtiöt toimivat in house -asemassa
osakkeenomistajiensa sidosyksikkönä,
jolloin omistajat voivat hankkia
yhtiön palveluita kilpailuttamatta hankintalain
säännökset huomioiden. Yhtiön
osakkeita saavat omistaa vain julkisena
hankintayksikkönä olevat yhtiöt ja
muut yhteisöt.
MARKKINOILLA TOIMIVA
VALTAKUNNALLINEN YHTIÖ
Kuitenkin mikäli kunta on tuottanut
esimerkiksi terveyskeskuksessa tai liikelaitoksessaan
alueen työnantajayrityksille
työterveyshuoltoa terveydenhuoltolain
18. §. 3 momentin laajuudessa, on
sen yhtiöitettävä tämä toiminta. Kyse
on kuntien ja tulevien maakuntien vapaaehtoisesta
toiminnasta suhteessa alueella
toimiviin yksityisiin työnantajiin
(työterveyshuollon sairaanhoitopalvelut).
Yhtiö toimii markkinoilla kilpailutilanteessa
ja yhtenä yhtiönä koko Suomessa.
MARKKINAT
Sosiaali- ja terveydenhuolto sekä työterveys
yhtenä sen osa-alueena ovat
suuressa murroksessa. Mahdollinen
sote-uudistus voisi kiihdyttää entisestään
nykyistä kehitystä, jossa työterveyshuollon
tuottaminen keskittyy
muutamille suurille yksityisille toimijoille.
Työterveyshuollon asiakkuus on
samalla avain muihin sairaanhoidon
sekä hyvinvoinnin palvelujen myyntiin
ja erikoissairaanhoidon potilasvirtojen
ohjaukseen. Työterveyshuolto muodostaa
entistä selkeämmin palvelukokonaisuuden
yhdessä perusterveydenhuollon
kanssa, jossa työterveydenhuollon lähetekäytännöillä
ohjataan potilasvirtaa.
Kun työterveyshuolto toimii kiinteästi
perusterveydenhuollon kanssa, voidaan
varmistaa terveydenhuollon toimiva kokonaisuus
ja julkisen terveydenhuollon
kilpailukykyisyys. Julkinen työterveysyhtiö
mahdollistaisi aidon, monipuolisen
kilpailutilanteen ja kirittäisi koko
työterveyden laadun kehittämistä. Tulee
myös huomioida, että työterveyshuollon
järjestämisen sekä vaikuttavuuden
kehittämistarve on ilmeinen eikä se ole
sidottu sote- ja maakuntauudistukseen.
TYÖTERVEYSHUOLLON
TULEVAISUUDEN TURVAAMINEN
Työterveysyhteistyössä rakennettu työterveystoiminta
on osaamisen aluetta,
jota muilla erikoisaloilla ei ole. Se tekee
myös omalta osaltaan oikeutuksen
työterveyshuollon olemassaololle. Tästä
osaamisesta hyötyvät niin työnantajat,
työntekijät kuin myös eläkevakuuttajat.
Työterveyshuolto toimii myös sillanrakentajana
erikoissairaanhoidon,
kuntoutuksen ja työpaikan välillä. Erikoissairaanhoito
voi keskittyä ihmisen
hoitotoimenpiteisiin ja toimintakyvyn
parantamiseen, kun työterveyshuolto
huolehtii työkyvyn johtamisesta ja arvioinnista
yhteistyössä asiakkaidensa
kanssa.