
 
		tyvien  sairauksien  tunnistaminen,  ehkäisy  
 ja  eliminointi,  työkyvyttömyyden  
 väheneminen  ja  aktiivisten  työvuosien  
 maksimointi  sekä  työelämän  lukuisat  
 laatumittarit  käyvät  työterveyshuollon  
 vaikuttavuuden  mittareista.  Suomi  on  
 1970-luvun  työsuojelureformin  jälkeen  
 kyennyt  alentamaan  kuolemaan  johtaneiden  
 työtapaturmien  tiheyttä  yli  85  
 prosenttia  ja  on  tapaturmien  ehkäisyssä  
 tällä  hetkellä  EU-maista  viidennellä  sijalla  
 –  ja  mahdollisesti  vielä  paremmallakin, 
   jos  tilastointikäytäntöjen  erot  ja  
 kattavuus  otetaan  huomioon.  Edellä  
 ovat  Malta,  Luxemburg,  Yhdistynyt  
 kuningaskunta  ja  Alankomaat.  Ammattitaudit  
 todetaan meillä  kohtalaisen  
 hyvin,  lukuisia  perinteisiä  ammattitauteja  
 on  kyetty  kokonaan  eliminoimaan,  
 palvelujärjestelmän  kattavuus  on  maailman  
 kärkimaiden joukossa ja palvelujen  
 sisältö  laaja-alaista  ja  modernia.  Palveluja  
 toteuttaa  pätevä  henkilöstö,  jonka  
 koulutus on hyvin järjestetty. Rahoituskin  
 on  järjestetty  kestävälle  pohjalle  ja  
 sisältää  edelleen  kannustimet  työnantajalle. 
   Näin  ollen  voi  todeta,  että  edellä  
 kuvatut työterveyshuoltolain säätämisen  
 tavoitteet  ovat  hyvin  toteutuneet,  ehkä  
 paikoin ylittyneetkin.  
 TULEVAISUUDEN HAASTEITA 
 Työterveyshuoltomme  uusina  haasteina  
 ovat  työelämän  nopea  rakennemuutos,  
 globalisaatio  ja  kansainvälistyminen  sekä  
 yritysten,  työelämän  ja  työsuhteiden  
 pilkkoutuminen. Haasteita luovat myös  
 24  TYÖTERV E Y S L Ä Ä K Ä R I   4   /   2 0 1 8    
 uudet terveysvaarat ja riskit uusien aineiden  
 (esim. nanomateriaalit) ja tekniikoiden  
 (ei  vähiten  ICT)  käyttöönotossa  ja  
 käytössä,  uudet  työaikajärjestelyt,  työvoimarakenteen  
 kasvava heterogeenisuus  
 ja ikääntyvät ja osatyökykyiset työntekijät  
 sekä koko terveyspalvelujärjestelmän  
 mittavat rakenneuudistukset. 
  Haasteena on myös työterveyshuoltolain  
 laatimisvaiheessa vallinnut terveydenhuollollisen  
 eetoksen  mureneminen  
 kaupallistuvan  työterveyshuollon  puristuksissa. 
  Tämä asettaa erityisiä vaatimuksia  
 työterveyshenkilöstön  ammatilliselle  
 riippumattomuudelle,  jota  turvataan  
 parhaiten  lainsäädännöllä  mutta  myös  
 korkean ammattitaidon ja kompetenssin  
 jatkuvan  kehittämisen  ja  uudistamisen  
 sekä ammattiryhmien eettisten ohjeiden  
 avulla.  Myös  asiantuntijajärjestöjen  jäsenilleen  
 tarjoama  koulutus,  tiedotus  ja  
 vertaistuki ovat näiden tavoitteiden saavuttamisessa  
 tärkeällä sijalla.  
 Työterveyshuoltolain  ja  sen  pohjalta  
 syntyneen  hyvän  työterveyshuoltokäytännön  
 voi  varauksetta  väittää  vaikuttaneen  
 suomalaisen  hyvän  työn  perinteen  
 säilymiseen  ja  jatkumiseen  sekä  
 vahvan  terveys-  ja  turvallisuuslähtöisen  
 kulttuurin  kehittymiseen.  Suomen  kestävän  
 kehityksen kannalta terve ja työkykyinen  
 työvoima tarvitsee edelleen hyvin  
 toimivaa  työterveyshuoltoa,  joka  kattaa  
 kaikki työpaikat ja työelämään osallistuvat  
 työntekijät, yrittäjät ja myös työelämästä  
 tilapäisesti poissa olevat työttömät  
 ja muut työvoimareservit.