
 
		na 1962. Kuusi ehdotti erityisten sosiaali 
  ja terveyspoliittisten toimien kohdistamista  
 työikäisiin,  varsinkin  miehiin.  
 Samalla  tulisi  kohentaa  työoloja. Tämä  
 laajaan  tutkimusaineistoon  perustuva  
 teos  oli  pohjana  useammalle  sosiaalipoliittiselle  
 uudistukselle,  joita  Kuusi  itsekin  
 sosiaaliministerinä  toimiessaan  toimeenpani. 
  Suomen työterveyshuoltolain  
 synty  pohjasi  myös Kuusen  ajatteluun.  
 Työterveyshuollosta säätäminen lailla oli  
 pitkähkön prosessin tulos, ja sitä pohtivat  
 useat  komiteat  ja  työryhmät.  Ensin  
 tarvittavat  pykälät  yritettiin  sisällyttää  
 uudistettavana  olleeseen  työsuojelulainsäädäntöön, 
   mutta  se  ei  kantanut  sen  
 paremmin  poliittisesti  kuin  teknisestikään. 
  Päädyttiin laatimaan erillinen työterveyshuoltolaki, 
   jollaiselle  ei  missään  
 muussa maassa ollut esikuvaa. Keskeisin  
 aloitteentekijä ja vaikuttaja lain syntyyn  
 hallituksessa oli sosiaali- ja terveysministeri  
 Pirkko Työläjärvi. Lain valmisteluun  
 osallistuivat  niin  työmarkkinajärjestöt  
 kuin  alan  asiantuntijajärjestötkin,  etenkin  
 STLY  sekä Työterveyslaitos.  Laista  
 muodostui  välittömästi  vuodesta  1978  
 alkaen  työterveyshuollon  vahva  kehittämisimpulssi, 
   joka  vaikutti  asteittain  
 laajeten kaikilla Suomen työpaikoilla. Se  
 oli  kiistatta  työterveyshuoltomme  merkittävin  
 kehitysloikka tähän mennessä ja  
 laatuaan maailman edistyksellisin, se herätti  
 paljon kansainvälistäkin huomiota.  
 Lain  keskeisimmät  tavoitteet  olivat  
 työterveyshuoltoon  liittyvien  työnantajan  
 ja  työntekijän  velvoitteiden  ja  oikeuksien  
 22  TYÖTERV E Y S L Ä Ä K Ä R I   4   /   2 0 1 8    
 säätely, palvelujen kattavuuden  
 varmistaminen kaikille, sisällön kehittäminen  
 niin sanotuksi laajalaiseksi työterveyshuolloksi, 
   henkilöstövoimavarojen  
 määrän  ja  pätevyyden  varmistaminen,  
 rahoituksen  ja  korvausjärjestelmän  rakentaminen  
 sekä  valvonnan  järjestäminen. 
   
 Lailla  säädettiin  työterveyshuollon  
 palvelujen  järjestäminen  niin  yksityisen  
 kuin  julkisenkin  sektorin  työnantajan  
 velvollisuudeksi  ja  hänen  kustannuksellaan  
 kaikille  työntekijöille  riippumatta  
 toimialasta,  ammatista,  työsuhteen  laadusta, 
  työpaikan koosta tai sijaintipaikasta. 
  Kun monissa muissa maissa velvoitetta  
 oli rajattu muun muassa vain suuriin  
 yrityksiin  ja  vain  yksityiselle  sektorille  
 (varsin usein yli 500 työntekijään), Suomessa  
 velvoite  ulottui  jokaiseen,  aina  
 yhden  palkatun  työntekijän  yritykseen  
 saakka.  Lisäksi  omaa  työtään  tekeville  
 ja itsenäisille yrittäjille säädettiin oikeus  
 saada  työterveyshuoltopalvelut  halutessaan  
 kunnallisilta terveyskeskuksilta.  
 Työterveyshuollon  laaja-alainen  palvelujen  
 sisältö  kattoi  työperäisten  terveyshaittojen  
 ja -vaarojen tunnistamisen,  
 riskin  arvioinnin  ja  ennaltaehkäisyn,  
 työntekijän  terveyden  suojelun,  terveyden  
 ja  työkyvyn  edistämisen,  sairaanhoidon, 
  mukaan lukien ammattitautien  
 diagnosointi  ja  ehkäisy,  ensiavun  sekä  
 kuntoutukseen  ohjaamisen.  Sittemmin  
 sisältöä on edelleen laajennettu, 1990-luvun  
 alusta työkykyä edistäviin ja ylläpitäviin  
 toimintoihin, ikääntyvän työntekijän  
 työterveysongelmien huomioimiseen  
 ja  2000-luvulla  osatyökykyisten  työhön  
 integroimisen edistämiseen.  
 Kustannusten  hallitsemiseksi  ja  samalla  
 sisällön  ohjaamiseksi  työterveyshuoltolain  
 ja  asetuksen  edellyttämällä  
 tavalla  luotiin  Kelan  hallinnoiman,  
 mutta  työelämän  itsensä  kustantama  
 korvausjärjestelmä,  josta  muodostui  samalla  
 työnantajalle  kannustin.  Aluksi  
 työnantaja  maksoi  sairausvakuutusmaksun  
 yhteydessä työterveyshuoltomaksun.  
 Sittemmin  työterveyshuollon  korvaukset  
 on vuodesta 2006 lähtien rahoitettu  
 työtulovakuutuksen  kautta.  Työterveyshuoltolaki  
 kohotti  Suomen  työterveyshuollon  
 kattavuuden  ja  tason  kansainväliseen  
 kärkeen:  kattavuus  kehittyi  yli  
 90  prosenttiin  palkansaajista  ja  yli  50  
 prosenttiin yrittäjistä, maatalousyrittäjät  
 etunenässä. Uudistukseen liitettiin myös  
 työterveyshuoltohenkilöstön  koulutus,  
 muun  muassa  lääkäreiden  uuden  työterveyshuoltospesialiteetin  
 luominen  ja  
 työterveyshoitajien erikoistumiskoulutus.  
 Lisäksi  koulutettiin  työfysioterapeutit  
 (ergonomeiksi),  työterveyspsykologit  ja  
 työhygieenikot.  
 Palvelujen sisältö toteutui lainsäädännön  
 edellyttämällä tavalla, ja kustannukset  
 säilyivät hyvin hallinnassa. Sisältöä on  
 sittemmin  edelleen  kehitetty  liittämällä  
 asetukseen  ja  korvattavuuskriteereihin  
 muun  muassa  hyvän  työterveyshuoltokäytännön  
 noudattaminen  ja  työkykyä  
 ylläpitävien  toimintojen  toteuttaminen,  
 työkyvyttömyyden varhainen ehkäisy se