
 
		Työelämää, työturvallisuutta ja työterveyttä  
 koskevaa lainsäädäntöä kehitettiin 1920- ja  
 1930-luvuilla aktiivisesti.’’ 
 TYÖTERV E Y S L Ä Ä K Ä R I   4   /   2 0 1 8     21 
 tu  suuri  pohjoismainen  työelämäreformi, 
   joka  johti  keskeisten  lakien  uudistamiseen. 
   Samansuuntaisesti  Suomessa  
 käynnistettiin tuolloin viime vuosisadan  
 alkuvuosikymmenien  lainsäädäntöuudistusten  
 jälkeen  kauaskantoisimmat  
 uudistukset.  Koko  työsuojelu-  ja  työterveyshuoltojärjestelmä  
 reformoitiin  
 perusteellisesti  1970-luvun  alkupuolella  
 ja  keskivaiheilla.  Uudelleenorganisoitiin  
 työsuojeluhallinto  vuoden  1972  
 työsuojelun  hallintolailla  ja  perustettiin  
 Työsuojeluhallitus.  Työsuojelun  valvontalailla  
 luotiin  vuonna  1973  uudet  
 työsuojelun valvontajärjestelmät ja -käytännöt  
 sekä  työpaikkatason  työsuojelutoiminnot. 
  Sekä työsuojelun että sittemmin  
 työterveyshuollon  toteuttamiseen  
 ja  toimeenpanoon  liitettiin  työpaikkatasolla  
 yritysdemokratian  edellyttämät  
 osallistumisen ja myötämääräämisen periaatteet, 
  niin sanottu YT-laki.  
 Suomen  työsuojeluhallinto  ja  työsuojelun  
 valvontajärjestelmä  ovat  tällä  
 hetkellä  kansainvälisen  arviointiryhmän  
 mukaan  hyvin  kehittyneitä:  työsuojelutarkastajien  
 tiheys on Euroopan korkein  
 ja sen tarkastuksen toimivuus erinomainen. 
  Työpaikkatasolla toimii yli 60 000  
 työsuojelupäällikköä,  työsuojeluvaltuutettua  
 tai  varavaltuutettua  ja  työsuojelutoimikunnan  
 jäsentä. Toimintaa  tuetaan  
 aktiivisella  tutkimuksella,  kaikkien  
 osapuolten,  hallinnon,  työnantajien  ja  
 työntekijöiden,  yhteistyöllä  sekä  asiantuntijoiden  
 ja  opiskelijoiden  työelämä-  
 ja  työsuojeluhenkilöstön  työsuojelu-  ja  
 työterveyskoulutuksella.  Erityisesti  työpaikkojen  
 työsuojelutoimijoiden  koulutuksen  
 määrät  ovat  Euroopan  kärkitasoa. 
  Työsuojeluhallinnon  ja  työsuojelutarkastuksen  
 toimijoiden  kohdalla  koulutusta  
 tulisi  systematisoida  ja  kehittää  
 johtavien Euroopan maiden, Britannian  
 ja Saksan, esimerkin mukaisesti.  
 TYÖTERVEYSHUOLLON MALLIN  
 MUODOSTUMINEN 
 Kuten  alussa  jo  todettiin,  työterveyshuoltoa  
 Suomessa on ollut Kustaa Waasan  
 ajoilta  lähtien:  armeija  ja  laivasto  
 palkkasivat  välskäreitä  hoitamaan  sotilaittensa  
 vammoja  ja  sairauksia.  Sittemmin  
 Ruotsin  kuninkaan  asetuksessa  
 15.5.1805 säädettiin (Art 2, 4. §) talonpojan  
 velvollisuudesta huolehtia palkollisensa  
 hyvästä  ravitsemuksesta  ja  vastata  
 kustannuksellaan  työn  aiheuttamien  
 sairauksien hoidosta (paitsi, jos tauti oli  
 työntekijän itse aiheuttama).  
 Valtio oli varsinaisen työterveyshuollon  
 kehittämisessä edelläkävijä. Maavoimiin  
 ja  laivastoon  palkattiin  lääkäreitä  
 ja  välskäreitä  huolehtimaan  sotilaiden  
 sairaanhoidosta.  Valtio  järjesti  myös  
 lääkärinhoitoa  Suomenlinnan  rakentajille  
 1700-luvun puolivälissä ja Saimaan  
 kanavan  rakentajille  1800-luvun  keskivaiheilla. 
   Samoihin  aikoihin  Helsinki– 
 Hämeenlinnan rautatien rakentajille järjestettiin  
 sairaanhoitoa, ja radan valmistuttua  
 perustettiin kaksi rautatielääkärin  
 virkaa, mikä oli alkuna maamme erittäin  
 kehittyneelle  rautatie-  ja  liikennelääketieteen  
 toiminnalle. Teollisen  vallankumouksen  
 edetessä  jo  1850-luvulta  lähtien  
 varhaiset  teolliset  yritykset  järjestivät  
 työntekijöilleen  työterveyshuoltoa,  
 joka  sisälsi  sekä  ennaltaehkäisevää  toimintaa, 
   että  sairauksien  hoitoa. Varsinkin  
 suuret  teollisuusyritykset  järjestivät  
 henkilöstöilleen  varsin  monipuolista  
 ja  laadukasta  työterveyshuoltoa.    Näin  
 asteittain  muodostui  suomalaisen  työterveyshuollon  
 malli  ja  käytäntö,  jota  
 yhden  edelläkävijän  mukaan  kutsuttiin  
 ”Kymiyhtiön malliksi”.  
 Toisen  maailmansodan  jälkeen  ja  
 suomalaisen  maatalousyhteiskunnan  
 muuttuessa  Euroopan  ennätysvauhtia  
 teolliseksi  yhteiskunnaksi  tuo  malli  levisi  
 käytännössä  kaikkiin  suuriin  teollisuusyrityksiin  
 ja muillekin aloille, muun  
 muassa  julkiselle  sektorille  ja  osuustoimintaliikkeen  
 työpaikkoihin.  Vuoden  
 1963  sairausvakuutuslain  piiriin  sisällytettiin  
 myös  työterveyshuollon  tarjoamien  
 palvelujen  korvaaminen  sairausvakuutusvaroista. 
   Samoihin  aikoihin  
 keskeiset  työmarkkinajärjestöt  solmivat  
 työterveyshuoltosopimuksen,  josta  tuli  
 kymmeniksi  vuosiksi  osa  tulopoliittista  
 sopimuskäytäntöä.  
 TYÖTERVEYSHUOLTOLAKI –  
 TIIKERINLOIKKA 
 Vielä  1960-luvun  jälkipuoliskolla  suomalainen  
 työikäinen  oli  ”Euroopan  sairas  
 mies”,  kuten  sosiaalipolitiikan  professori  
 Pekka  Kuusi  kirjassaan  1960-luvun  
 sosiaalipolitiikka oli todennut vuon