
 
		34  TYÖTERV E Y S L Ä Ä K Ä R I   4   /   2 0 1 8    
 KIRJALLISUUTTA 
  1. Parvinen LA, Windischhofer R  & Gustafsson M. (2010). Competitive  
 	 advantage through value-based healthcare: The case of Metso corporation.  
 	 European Management Journal, Vol. 28(3): 195-207. 
  2. Pehkonen I  et al. (2017). Yhteistyöllä tulosta työkykyjohtamisessa.  
 	 Moniaineisto- ja menetelmätutkimus. Työterveyslaitos, Helsinki. 
  3. Aura O & Ahonen G. (2016). Strategisen hyvinvoinnin johtaminen.  
 	 Talentum Pro, Helsinki. 
  4. Pekka T. (2017). Johtaminen ja työkyvyttömyyden kustannukset suurissa  
 	 kuntaorganisaatioissa. 
  5. Johns G. (2010). Presenteeism in the workplace: A review and research  
 	 agenda. Journal of Organizational Behavior Vol. 31: 519-542. 
  6. Juvonen-Posti P et al. (2014). Työkykyjohtaminen – johdettua yhdessä  
 	 tekemistä. Tapaustutkimus käytännön johtamismenettelyistä ja taloudellisesta  
 vaikuttavuudesta kunnallisessa liikelaitoksessa. Työterveyslaitos, Helsinki 
  7. Rissanen M & Kaseva E. (2014). Menetetyn työpanoksen kustannus.  
 	 Sosiaali- ja terveysministeriön työsuojeluosasto, Toimintapolitiikkayksikkö,  
 	 Strateginen suunnittelu –ryhmä. 
  8. Ahonen G. (2015). Terve johtaminen. Teoksessa Ahonen G, Husman P et al.  
 Julkista johtamista jalostamassa. Työterveyslaitos, Helsinki. 
  9. Tilastokeskus (2017): Palkkarakenne 2016 ja Työvoimatutkimus,  
 	 Aikasarjatiedot 2007–2016.  
 muutaman  vuoden  viiveellä,  jolloin  tavoitteet  
 on  asetettava  tulevaisuuteen  ja  
 työkykyjohtamisen  vaikuttavuutta  on  
 pystyttävä  seuraamaan  riittävän  pitkällä  
 aikahorisontilla. 
 Tärkein  sidosryhmä  organisaatioiden  
 työkyvyn  tukemisessa  on  yrityksen  
 omistajia edustava hallitus tai kunnallisten  
 ja  valtiollisten  toimijoiden  kohdalla  
 hallinnon korkein porras. Tämän sidosryhmän  
 tehtävä  on  seurata  ja  huolehtia  
 organisaation  kustannusrakenteen  kilpailukyvystä  
 ja kehityksestä sekä johdon  
 toimien  arvioimisesta  tälläkin  alueella.  
 Tässä tutkimuksessa esitettyjen tulosten  
 perusteella  omistajien  ja  omistajiin  rinnastettavien  
 vastuullisten  tahojen  tulisi  
 jopa  vaatia  säännöllistä  tekemättömän  
 työn kustannusvertailua.