TYÖTERV E Y S L Ä Ä K Ä R I 1 / 2 0 2 0 67
Laivatyössä henkilökunnalla ei voi olla
kaksoiskuvia. Kaukonäön tarkkuus kannella
on oltava paremmassa silmässä 0,5
ja huonommassa 0,1 ilman korjauksia,
konehuoneessa riittää 0,4 ja 0,1.
Lähinäkökin tarvitsee kannanottoa:
navigointitehtävien suorittaminen, merikarttojen
tutkiminen, mittarien luku
ja komentosillan valvontalaitteiden hallinta
saattavat edellyttää ikänäköiselle
sopivia yleislaseja, joiden hankinta on
työntekijän vastuulla.
POHDINTAA MUUTAMIIN
AMMATTEIHIN
”Helppoja nää nykyiset johdot” voi nykyinen
sähköasentaja ajatella niin koulutuksessa
kuin uudisrakentamisessa.
Värinäön merkitys kuitenkin korostuu
korjausrakentamisessa ja esimerkiksi laivojen
huoltotöissä. Lähinäön on oltava
riittävä. Asennustöissä ongelmia saattaa
tuottaa katseen suunta ylös – päinvastoin
kuin moniteholaseilla yleensä.
Varastotyöntekijöiden tarkastuksissa
on usein huomioitava trukilla ajo.
Trukki on työpisteenä nykyään tietointensiivinen
toimisto päätelaitteineen.
Suuryritysten työntekijöillä on oltava
työnantajan myöntämä kirjallinen trukkilupa,
jonka saaminen edellyttää opetusta
ja perehdytystä laitteen käyttöön
sekä terveydentilan sopivuutta ajolaitteen
kuljettamiseen. Näillä työntekijöillä
työhön tulotarkastuksessa vaatimuksena
on binokulaarinen näköaisti laitteesta
riippumatta. Tällöin näkövaatimukset
yrityksen trukin kuljettajilla ovat samat
kuin ryhmässä R2: näöntarkkuus
paremmassa silmässä vähintään 0,8 ja
huonommassa silmässä 0,1. Jos tarkkuus
saavutetaan ainoastaan silmälaseja
käyttämällä, lasien voimakkuus saa olla
enintään +8 diopteria. Molempien
silmien yhteisen näkökentän pitää olla
vähintään 160 astetta vaakasuunnassa,
laajuuden on oltava vähintään 70 astetta
oikealle ja vasemmalle sekä vähintään 30
astetta yläsuuntaan ja alasuuntaan. Keskeisellä
30 asteen alueella ei saa olla absoluuttista
näkökenttäpuutosta. Kaksoiskuvia
ei saa esiintyä eikä kontrastiherkkyys
saa olla merkittävästi heikentynyt.
Fyysisesti raskaissa ammateissa kuten
metsureilla korjaukset voidaan tehdä
suojalaseihin, mutta suurissa korjauksissa
voi tulla ongelmia. Omien lasien
käyttö suojaimien alla ei ole yksinkertaista
tai aina edes mahdollista.
Mastotöissä vaaditaan näön tarkkuudeksi
0,8/0,6 ja kaikilta osin normaalit
näkökentät. Pitää kyetä molempien silmien
havainnointiin, ja värien erotuskykyä
tarvitaan.
Öljy-yhtiöiden turvallisuuspolitiikka
on viety äärimmilleen myös henkilökunnan
terveydentilan seurannan suhteen.
Perusajatuksena on välttää työntekijän
aiheuttama riski lautalle tai sen henkilökunnalle,
ei niinkään lauttatyön aiheuttamia
riskejä työntekijälle. Näön
tarkkuuden pitää riittää turvalliseen
työskentelyyn lautalla, sekä työntekijän
itsensä että lautan muun henkilökunnan
kannalta. Näköaistin pitää olla riittävä
poikkeusolosuhteiden evakuoimiseen ilman
lasikorjausta – työntekijä ei saa lautalla
jäädä toisten avun varaan!
LOPUKSI
Näköaistin tärkeys useimmissa ammateissa
on työterveyslääkäreille kristallinkirkas.
Tarkastuksia tehdessä on hyvä pitää
mielessä kyseisen työtehtävän sisältämät
vaatimukset, viranomaismääräykset
ja ennen kaikkea sekä työntekijän että
hänen asiakkaidensa turvallisuus.
KIRJALLISUUTTA
Ajoterveysohjeet terveydenhuollon ammattilaisille. Traficom. https://
www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/terveydenhuollon-ammattilaisille
Off-shore työntekijöiden terveystodistuksista. https://www.fylkesmannen.no/en/
Rogaland/Health-and-care-services/Offshore-health-services/Medical-
certificates/
Suomen Työnäköseura. http://www.tyonako.fi
/terveydenhuollon-ammattilaisille
/
/www.tyonako.fi