TYÖTERV E Y S L Ä Ä K Ä R I 1 / 2 0 2 0 63
rustettu erilaisilla näyttöratkaisuilla ja
yksilöllisesti säädettävillä ergonomisilla
ratkaisuilla. Tilassa on kontrolloitavat
valaistusolosuhteet, mikä mahdollistaa
valaistuksen asettamisen voimakkuuden
ja värilämpötilan suhteen. Työnäön testit
on laadittu niin, että ne huomioivat
tarvittaessa fontin ja fonttikoon muuttamisen,
kirjain- ja sanavälin kasvattamisen,
rivivälien kasvattamisen sekä
kontrastin säätämisen. Niin ikään huomioidaan
asiakkaan erilaisten apuvälineiden
käyttö, mikä mahdollistaa testien
mahdollisimman yksilöllisen toteutuksen.
Testien aikana voidaan esimerkiksi
hyödyntää katseenseurantalaitteistoa
sekä erilaisia kameroita, joilla voidaan
seurata myös silmien ja ylävartalon käyttöä.
Näin päästään pureutumaan työn
ergonomiaan ja oikeiden apuvälineiden,
kuten erityistyölasien, valintaan.
NORMAALISTI NÄKEVIEN VIITEARVOT
TYÖNÄÖN TESTEILLE
Olemme keränneet normaalisti näkevien
terveiden vapaaehtoisten 20-70-vuotiaiden
naisten ja miesten referenssiaineiston
sarjalle työ- ja liikennenäön testejä.
Nämä viitearvot mahdollistavat jatkossa
testien monipuolisen käytön esimerkiksi
osana työterveyshuoltoa. Työterveyslääkärille
testit analyyseineen ja tulosraportteineen
voivat olla avuksi selvitettäessä
muun muassa asiakkaan työkykyä,
työssä jaksamista tai apuvälineiden tarvetta.
LIIKENNENÄÖN TOIMINNALLINEN
TUTKIMUS
Hyvä liikennenäkö on erityisen tärkeä
kuljettajalle itselleen mutta myös laajemmin
osana liikenneturvallisuutta.
Näköaisti ja näköhavaintoon liittyvä
tarkkaavaisuus ovat erottamattomassa
yhteydessä toisiinsa. Liikennetilanteissa
tarvittava näköhavainnointi perustuu
tarkkaavaisuuden ohjaamiin silmäliikkeisiin,
jotka koko ajomatkan ajan
suuntaavat katsetta useita kertoja sekunnissa
liikennenäkymien kohteisiin.
Simulaattorissa tämä tarkkaavaisuus ja
näön käyttö ovat osa testaamista toisin
kuin normaalissa kliinisessä näön testaamisessa.
Näin mukaan tulevat myös kuljettajan
kyvyt kompensoida mahdollisia
näköongelmiaan.
Liikennenäön testaamiseen olemme
toteuttaneet simulaatiotilan, joka on
varustettu liikennesimulaattorin lisäksi
näyttöratkaisulla, joka avautuu 180
asteen kulmassa, kattaen näin koko näkökentän.
Kuljettajan toiminnan (muun
muassa reagointiajat, hallintalaitteiden
käyttö ja kaistalla pysyminen) lisäksi si-
Kuva 1. Työnäön tutkimus toimistoympäristössä.