Laivaväen lääkärintarkastuksia ovat
oikeutettuja suorittamaan vain
Liikenne- ja viestintäviraston (Traficomin)
hyväksymät merimieslääkärit.’’
TYÖTERV E Y S L Ä Ä K Ä R I 1 / 2 0 2 0 35
pyritään varmistamaan, ettei koulutusta
aloita opiskelija, joka ei terveyden osalta
voisi työllistyä alalle. Kotimaan liikenteessä
toimiville voi alkutarkastuksen
tehdä merimieslääkäri myös muualla
kuin merimiesterveyskeskuksessa. Alkutarkastuksen
jälkeen kaikki tarkastukset
ovat uusintatarkastuksia, vaikka välissä
merenkulkija olisi pitkäänkin poissa meriltä,
ja uusintatarkastuksen voi suorittaa
Traficomin hyväksymä merimieslääkäri
myös muualla kuin merimiesterveyskeskuksessa.
Laivaväen lääkärintarkastus sisältää
anamneesin, lääkärin kliinisen tutkimuksen,
kuulo-, näkökenttä-, näöntarkkuus,
värinäkö- ja virtsatutkimuksen.
Ensimmäiseen ulkomaanliikenteen tarkastukseen
sisältyy keuhkokuva. Värinäkötutkimus
ja audiogrammi tutkitaan 6
vuoden välein, kuulon osalta väliajalla
riittää puhekuulon määrittäminen, jos
kuulo on aiemmin ollut normaali.
Lääkärintodistus on voimassa pääsääntöisesti
kaksi vuotta, alle 18-vuotiailla
vuoden.
Jos merenkulkija ei merimieslääkärin
tarkastuksen perusteella täytä laivaväelle
asetettuja terveysvaatimuksia, on hänellä
mahdollisuus hakea poikkeuslupaa
Traficomilta. Traficom pyytää aina Työterveyslaitoksen
asiantuntijalausunnon
hakijan terveydellisestä soveltuvuudesta
merityöhön. Traficom voi harkintansa
perusteella myöntää poikkeusluvan
laivatyöhön erityisen painavasta syystä
alkutarkastuksessa ja erityisestä syystä
uusintatarkastuksessa. Poikkeuslupa voidaan
antaa korkeintaan kahdeksi vuodeksi,
ja siihen voi sisältyä voimassaoloaikaan,
liikennealueeseen tai tehtäviin
liittyviä rajoituksia. Jos merimieslääkäri
ehdottaa poikkeusluvan hakemista, tulee
todistukseen merkitä hakemuksen perusteena
oleva sairaus tai terveydentilan
ongelma ja mielellään merimieslääkärin
oma pohdinta siitä, millä mahdollisilla
rajoituksilla merenkulkija voisi toimia
laivatyössä. Merimieslääkärin tulee ohjeistaa,
mitä lisäselvityksiä, lausuntoja ja
sairauskertomuskopioita hakemukseen
tulee liittää. Jos on ilmeistä, ettei merenkulkija
tule merityössä selviytymään
eikä täytä laivatyön terveysvaatimuksia,
ei poikkeusluvan haku ole tarkoituksenmukaista,
ja tällöin tulisi käynnistää ammatillisen
kuntoutuksen toimenpiteet
työterveyshuollossa.
Liikennepalvelulain myötä merimieslääkäreille
tuli velvollisuus ilmoittaa
salassapitovelvollisuuden estämättä Traficomille,
jos merenkulkija ei täytä terveydentilaa
koskevia vaatimuksia ja terveydentilavaatimusten
täyttymättömyyden
arvioidaan kestävän vähintään 6 kuukauden
ajan. Merimieslääkärin ilmoitusvelvollisuus
koskee sekä tarkastuksia että
aikaa niiden välissä, ja on huomioitava,
että ilmoitus on tehtävä myös haettaessa
poikkeuslupaa. Samoin uutta on laivaväentarkastuslausunnon
virheelliseksi
katsovan mahdollisuus hakea oikaisua
Traficomilta.
MERENKULKIJAN TYÖTERVEYSHUOLTO
Merenkulkijan työterveyshuollossa tulee
huomioida työn altisteet. Yötyötä
tehdään paljon, melua ja kuumuutta
esiintyy etenkin konehuoneessa ja kansityössä
altistutaan UV-säteilylle ja ulkona
vallitseville sääolosuhteille. Hitsausta ja
maalausta tehdään satunnaisesti laivan
korjaus- ja huoltotöihin liittyen, täriseviä
käsityökaluja tarvitaan huoltotehtävissä
ja jäänmurrossa altistutaan kehotärinälle.
Psykososiaalinen kuormitus on
merkittävä: vapaa-aika laivalla vietetään
samojen työtovereiden kanssa kuin työaika
ja isoilla matkustaja-autolautoilla
taloushenkilöstö usein jakaa hytin työtoverin
kanssa. Jaksottainen työ asettaa
omat haasteet ylläpitää sosiaalista elämää
ja perhe-elämää maissa. Huomioitavaa
on myös erityisvaatimuksia sisältävät
työtehtävät, kuten huoltotyöt ahtaissa
paikoissa tai savusukellustehtävät laivan
hätätilanneorganisaatiossa.
Laivaväen terveystarkastus ei sisällä
arviota sopivuudesta eritystä sairastumi-