Omien lasien käyttö suojaimien alla ei ole
yksinkertaista tai aina edes mahdollista.’’
kuormaajien, metsätyökoneiden, puurekkojen,
maatyökoneiden ja louhintalaitteiden
sekä kuorma- ja linja-autojen,
ajoneuvoyhdistelmien, metron ja raitiovaunun
kuljettajilta. Kaukonäön on
oltava 0,8 paremmassa silmässä ja 0,1
heikommassa silmässä korjattuna tai ei.
Hyväksyttävää on enintään +8 diopterin
silmälasikorjaus. Näkökentän ja kontrastinäön
on oltava riittävät.
KONTRASTINÄÖN TARKASTAMINEN
Arvio kontrastinäöstä ja sen vaikutuksesta
ajonäköön tehdään osana näkökyvyn
kokonaisarviota. Useat silmäsairaudet
(kuten harmaakaihi, glaukooma, lasiaisen
samentumat, verkkokalvosairaudet
ja erityisesti ikärappeuma) voivat heikentää
kontrastinäköä.
Kontrastinäön tutkimista suositellaan,
jos on erityistä syytä epäillä ongelmaa.
Jos työhöntulo- tai ajoterveystarkastuksessa
herää vahva epäily kontrastinäön
heikkenemisestä, niin silloin
tarvitaan optometristin tai silmälääkärin
kannanotto ongelman laajuudesta.
Kontrastinäön tutkimiseen löytyy
useita hyväksyttyjä tutkimusmenetelmiä,
mm. Lea-testi, Pelli-Robson ja
FlipChart. Niitä harvoin löytyy perusterveydenhuollon
työkalupakista.
TURVALLISUUS ENNEN KAIKKEA
Poliisin työ on tyypillinen turvallisuuskriittinen
ammatti, jossa näön tarkkuuden
on oltava riittävä myös ilman
korjausta: kaukonäön tarkkuus on oltava
66 TYÖTERV E Y S L Ä Ä K Ä R I 1 / 2 0 2 0
0,8 paremmassa silmässä ja 0,4 huonommassa
ilman silmälaseja. Lähinäön
on oltava riittävä, korjattuna tai ilman.
Työssään poliisi saa käyttää silmälaseja,
mutta poikkeustilanteessa on pärjättävä
ilmankin. Poliisin turvallisuus ei saa olla
kiinni näön korjauksesta!
Samaa ajatusmallia käytetään myös
raskaan kaluston kuljettajien, bussikuskien,
merikapteenien, sotilaiden ja ääriesimerkkinä
sotilaslentäjien näön ominaisuuksien
suhteen.
Valtionrautateiden henkilökunnan
näköominaisuuksia määritellään tarkasti
ja laajasti jopa lain puitteissa. Vaatimusten
tavoite on kaikille kansalaisille
turvallinen kiskoliikenne. VR:n työntekijöillä
ei näin ollen hyväksytä häikäisyherkkyyttä,
hämäränäön ongelmia eikä
kaksoiskuvia missään tilanteessa. Työntekijältä
vaaditaan normaalit näkökentät
sekä horisontaali-, että vertikaalisuunnassa.
Niin ikään hänen pitää omata hyvä
kontrastinäkö, normaali värinäkö ja
riittävä lähinäkö.
VR:n liikkuvan kaluston kuljettaminen
edellyttää, että yhteisnäkö on
vähintään 1,0 laseilla tai ilman laseja.
Huonomman silmän näön on oltava vähintään
0,5 laseilla tai ilman laseja. Lasikorjaus
kuljettajalla voi olla enintään +5
diopteria tai -8 diopteria. Vaihtotyössä,
liikenteenohjauksessa ja ratatyön liikenneturvallisuudesta
vastaavilla yhteisnäön
on oltava vähintään 0,8 laseilla tai
ilman laseja. Huonomman silmän näön
on oltava vähintään 0,3 laseilla tai ilman
laseja. Lasikorjaus voi olla enintään +5
diopteria tai –8 diopteria.
PUOLUSTUSVOIMAT JA NÄKÖAISTI
Ilmavoimilla on omat vaatimukset sotilaslentäjien
näköaistille ja myös ilmavoimien
tekemät omat tarkastukset. Ilman
laseja näöntarkkuuden on oltava vähintään
0,5 ja laseilla korjattuna 1,0. Taittovirhettä
sotilaslentäjällä saa olla maksimissaan
+2,5– –1,50. Värinäön on oltava
virheetön. Vaatimukset ovat hieman
aiemmasta lieventyneet siten, että silmälasit
ovat osalle työssä oleville sotilaslentäjille
sallittuja – Hornetin ohjaimiin ei
kuitenkaan pääse lasit päässä.
Tarvittaessa sotilaslentäjän näköä
voidaan korjata taittovirhekirurgian
avulla, mutta ennen peruskoulutusta eli
lentäjäkoulutukseen hakeutumista leikkausta
ei sallita.
Sotilasammateissa toimivilla on oltava
turvallisuuden kannalta riittävä näkökyky.
Poikkeusoloissakin sotilaan on
kyettävä säilyttämään oma toimintakykynsä
ja pelastamaan muita – silmälasien
tai piilolasien säilytys ja huolto saattavat
osoittautua mahdottomiksi.
MERENKULKU
Merimiestenkin näköterveydelle on
omat säännökset. Värinäön normaalius
ja riittävyys tutkitaan Ishiharan tauluilla
tai Panel D 15 -nappuloilla. Näkökentän
on oltava normaali sormiperimetrialla
tutkittuna. Hämäränäkökyvyn on
oltava riittävä, samoin kontrastinäön.