mulaation yhteydessä voidaan hyödyntää
katseenseurantalaitteistoa sekä erilaisia
kameroita, joilla voidaan analysoida
kuljettajien katseen ja kehon liikkeitä
eri tilanteissa. Testitilanteen mukaan
valittavana on erilaisia henkilö- ja ammattiajoneuvoja,
erilaisia ajoympäristöjä
sekä ajamisen olosuhteita, joita voidaan
muuttaa halutusti. Simulaatiotilan etuna
on mahdollisuus tuoda henkilö turvallisesti
ja hallitusti osaksi simuloitua liikenneympäristöä.
LOPUKSI
Toiminnallisen näön testaaminen antaa
uusia mahdollisuuksia selvittää esimerkiksi
näön käytön haasteiden, heikentyneen
näön ja silmäsairauksien merkitystä
työkykyyn mutta myös elämänlaatuun.
Katseenseurannan ja sen analyysin yhdistäminen
toiminnallisiin testeihin tuo
oman ulottuvuutensa. Se antaa mahdollisuuden
kerätä tietoa muun muassa
katsepoluista, fiksaation kestosta ja
sakkadien pituudesta toiminnallisen tehtävän
aikana.
Toiminnallisen näön erilaisia testipaketteja
on mahdollista räätälöidä
esimerkiksi yhdistämällä mukaan silmälääkärin
tai optikon palvelut. Palvelut,
tilat ja laitteet ovat joustavasti käytettävissä
joko paikan päällä tai liikuteltavissa.
Toiminnallisen näön asiantuntija- ja
testipalveluihin voi tutustua tarkemmin
osoitteessa www.visaxion.fi. Testialusta
sijaitsee Tampereen yliopiston Arvorakennuksessa
Kaupin sairaalakampuksella.
64 TYÖTERV E Y S L Ä Ä K Ä R I 1 / 2 0 2 0
Kuva 2. Näkymä liikennesimulaattorista kaupunkiajossa.
Kuva 3. Näkymä liikennesimulaattorista pimeän ajossa.
LISÄTIETOA
Testialustoihin ja niiden sovellutuksiin liittyvät kysymykset:
Hanna Samposalo, projektijohtaja, hanna.samposalo@tuni.fi, 050 417 6963
Työ- ja liikennenäköön liittyvät lääketieteelliset kysymykset:
Hannu Uusitalo, silmälääketieteen professori, hannu.uusitalo@tuni.fi,
040 190 1214
/www.visaxion.fi
link
link