Tässä artikkelissa kuvaamme
terveystarkastusten suunnittelua
turvallisuuskriittisissä tehtävissä
ja erityisaloilla.’’
jen kehittyminen otetaan huomioon.
Työntekijän kannalta kyseessä on hänen
oman terveytensä suojelu ja edistäminen,
jonka vuoksi terveystarkastuksiin
liittyy tärkeänä osana neuvonta ja ohjaus.
SUORIA SÄÄDÖKSIÄ
Terveydelle erityisiä vaatimuksia asettavan
työn terveystarkastuksista on
lukuisia ala- ja ammattikohtaisia säädöksiä
(Tietolaatikko). Säädöksiä on
esimerkiksi liikenteen sekä pelastus- ja
turvallisuusalojen työntekijöille, mutta
myös yksittäisille ammattiryhmille kuten
mastotyöntekijöille ja panostajille.
Työterveyshuoltolain 13. §:ää sovelletaan
lisäksi eräisiin tartuntatautilain ja terveydensuojelulain
mukaisiin terveystarkastuksiin.
Toimivaltaiset viranomaiset ovat
antaneet täydentäviä ohjeita turvallisuuskriittisten
alojen terveystarkastusten
suorittamiseen. Osa tarkastuksista edellyttää
toteuttavilta henkilöiltä lisäpätevöitymisiä
ja osa tarkastuksista voi myös
toteutua työterveyshuollon ulkopuolella.
Työterveyshuoltohenkilöstön tulee siten
pysytellä ajan tasalla asiakastyöpaikkojensa
erityisammattiryhmiä koskevasta
lainsäädännöstä ja ohjeistuksista. Usein
on perusteltua pyrkiä koordinoimaan
erityissäännöksistä johtuvat tarkastukset
työterveyshuollon terveystarkastusten
kokonaisuuteen.
ARVIOINTI TYÖPAIKALLA
Työturvallisuuslaki 738/2002 (10. § ja
11. §) linjaa työnantajan velvoitetta arvioida
32 TYÖTERV E Y S L Ä Ä K Ä R I 1 / 2 0 2 0
työn haitta- ja vaaratekijät sekä
niiden merkitys työntekijöiden turvallisuudelle
ja terveydelle. Arviointi edellytetään
tehtäväksi varsin laaja-alaisena,
käyttäen tarvittaessa ulkopuolisia asiantuntijoita,
millä tarkoitetaan myös
työterveyshuollon asiantuntemuksen
käyttöä. Mikäli työstä aiheutuu erityistä
tapaturman tai sairastumisen vaaraa,
työnantaja on vastuussa siitä, että työtä
pääsee tekemään vain pätevä ja henkilökohtaisten
edellytystensä, myös terveydellisten
edellytysten, osalta työhön
soveltuva työntekijä.
Korostamme, että työolosuhteiden
arviointi osana terveystarkastusten
suunnittelua kannattaa tehdä mahdollisuuksien
mukaan yhdistämällä työpaikan
haittojen ja vaaran arvioinnin sekä
työterveyshuollon työpaikkaselvityksen
tiedot.
KÄYTÄNNÖN MENETTELYT
Turvallisuuskriittisten töiden terveystarkastusten
sisällöt, ketkä tarkastavat ja
millä kriteereillä, perustellaan edellä kuvatusti
säädösten, niitä täydentävien ohjeiden
ja paikallisen arvioinnin pohjalta.
Käytännön menettelyt suunnitellaan
työterveysyhteistyössä etukäteen ja kirjataan
työterveyshuollon toimintasuunnitelmaan.
Esimerkiksi pelastusalalla
on ohjeistettu käytännön mittauksia ja
työnjakoja siten, että osa toimintakyvyn
testauksista voi toteutua muualla sijaitsevilla
testiradoilla ja työterveyshuollon
terveystarkastuksissa arvioidaan lopuksi
kokonaisuutta.
Turvallisuuskriittisissä töissä, kun
työ asettaa terveydellisiä vaatimuksia,
työterveyshuollon alku- ja määräaikaistarkastuksissa
laaditaan lausunto työhön
sopivuudesta terveydentilan puolesta.
Työnantaja on vastuussa tarkastusten
teettämisestä. Lausunto annetaan työntekijälle
toimitettavaksi työnantajalle.
Liikenne- ja muita erityisammattiryhmiä
koskevissa säädöksissä on lisäksi
erillisiä ohjeita sopivuustietojen lähettämisistä
erilaisiin viranomaisrekistereihin.
LOPUKSI
Terveydelle erityisiä vaatimuksia asettavien
töiden terveystarkastusten suunnittelu
ja toteutus on hyvällä pohjalla,
kun tarkastusten tarpeen arvioinnissa on
huomioitu alakohtaiset säädökset ja paikalliset
olosuhteet ja kun perusteet on
kuvattu sekä työnantajan riskinarvioinnin
asiakirjoihin että työterveyshuollon
työpaikkaselvitykseen ja toimintasuunnitelmaan.
LÄHTEET
Työterveyshuoltolaki 1383/2001.
www.finlex.fi
Työturvallisuuslaki 738/2002.
www.finlex.fi
/www.finlex.fi
/www.finlex.fi