elämänlaatua ja hyvinvointia parempaan
suuntaan sekä antaa tukea jaksamiseen.
Jotta elintapoja voi muuttaa, täytyy
tuntea itsensä. Itsetuntemus, eli omien
vahvuuksien ja heikkouksien tunteminen,
vaikuttaa työssä jaksamiseen ja parantaa
työhyvinvointia. Tunteakseen itsensä
tulee tunnistaa omat voimavarat, vah-vuudet,
tarpeet, motiivit, tavoitteet ja
heikkoudet. Kuormittumiseen vai-kuttavat
tekijät ja palautumiskeinot ovat
yksilöllisiä. Jokaisen kannattaa hyödyntää
itselleen parhaiten sopivia keinoja. Itsensä
tulee myös hyväksyä sellaisena kuin on.
Yksi osa työhyvinvointia on työstä
palautuminen. Hakasen (2017) mukaan
työstä palautumisen yhtenä olennaisena
tavoitteena on tunnistaa, millaiset asiat
työssä kuormittavat. Työhyvinvointiin
voi vaikuttaa työtä tuunaamalla. Työn
tuunauksen keskeisimpänä tavoitteena on
löytää keinoja työn kuormitustekijöiden
hallintaan eli tekemällä muutoksia, joiden
avulla oma työ saadaan mielekkäämmäksi
ja sujuvammaksi. Muutos ei siis kohdistu
itse työhön vaan esimerkiksi omaksumalla
työhön uusia, itseä innostavia näkökulmia.
Työn tuunauksen voidaankin nähdä olevan
mahdollisuus tuunata työtehtäviä, työhön
liittyviä ajattelutapoja tai ihmissuhteita.
Vuorokausirytmiin
perustuvaa työn tuunausta
mikroverkkokurssin
kannustamana
CARVE (Circadian Activity Revita-lizing
Vocational Energy) – Työn
tuottavuuden parantaminen yksilölliseen
vuorokausirytmiin ja rauhoittumis-hetkiin
perustuvalla työn tuunaamisella on
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakou-lussa
1.6.2019–30.9.2021 toiminut hanke,
jota rahoittivat Etelä-Savon ELY-keskus
ja Euroopan sosiaalirahasto. Hankkeen
loppujulkaisuna tuotettiin kaikille avoin
ja ilmainen mikroverkkokurssi "Energi-soidu
vuorokausirytmiin perustuvalla
työn tuunaamisella". Tämän verkkokurs-sin
tavoitteena on auttaa osallistujaa
tunnistamaan oma henkilökohtainen
vuorokausirytminsä ja antaa keinoja
työn yksilölliseen muokkaamiseen eli
tuunaamiseen. Mikroverkkokurssilla
tarkoitetaan verkkovälitteisesti ja itse-näisesti
suoritettavia opintoja, joiden
laajuus on normaalia verkkokurssia
suppeampi eli noin kymmenen tuntia.
Mikroverkkokurssit eivät johda tutkin-toon
Heini Kortesluoma
tai kerrytä opintopisteitä, vaan niiden
tarkoitus on vastata johonkin tiettyyn,
rajattuun osaamistarpeeseen nopeasti ja
kustannustehokkaasti.
Energisoidu vuorokausirytmiin pe-rustuvalla
työn tuunaamisella -mik-roverkkokurssin
vaikutuksia työhy-vinvoinnin
edistämisen keinona tut-kittiin
Kaakkois-Suomen ammattikor-keakoulussa
tehdyssä opinnäytetyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena
arviointitutkimuksena. Arviointi toteu-tettiin
Webropol-kyselyn avulla. Kyselyyn
vastasi 7 mikroverkkokurssin suoritta-nutta
henkilöä.
Opinnäytetyön tulokset antoivat tietoa
siitä, että verkkokurssilla opituilla asioilla
on vaikutusta verkkokurssin suorittajan
työhyvinvointiin. Kurssilla opitut asiat
auttoivat tunnistamaan työn voimavaroja.
Työtehtävien hallinnan koetiin lisäävän
työn voimavaroja ja näin vaikuttavan
työhyvinvointiin. Työtehtävien hallintaa
koettiin lisäävän mahdollisuus vaikuttaa
ja kehittyä omassa työssä. Kurssilla
opitut asiat vaikuttivat työhyvinvointiin
myös työntekijän henkilökohtaisten
voimavarojen kautta. Kurssilla opitut asiat
vaikuttivat muun muassa itsetuntemukseen,
asenteeseen, sekä fyysiseen ja psyykkisen
terveyteen. Vaikutukset ulottuivat myös
työyhteisöön yhteistyötaitojen kautta.
Näihin tavoitteisiin päästiin kurssilla
saadun tiedon, keinojen ja reflektiiviseen
ajatteluun tukevan ohjauksen avulla.
Verkkokurssin kannustamana työn-tekijä
voi oppia tuunaamaan työtään
itselleen sopivammaksi. Työntekijällä
voi olla mahdollisuus vaikuttaa omaan,
sekä työyhteisönsä työhyvinvointiin
työkuormitusta säätelemällä. Verkkokurssi
voi toimia työhyvinvoinnin edistämisessä,
ja ohjata osallistujaa uudenlaiseen
ajattelutapaan omaa työtä kohtaan. Tämän
tyyppisiä tiiviitä mikroverkkokursseja voisi
hyödyntää osana ohjausta ja neuvontaa,
jota työterveyshuollossa annetaan työ-hyvinvoinnin
edistämiseksi.
Artikkelin kirjoittaja:
Heini Kortesluoma
terveydenhoitaja (YAMK), ammatillinen
opettaja (Amo)
Kouvolan Seudun Ammattiopisto Oy,
heini.kortesluoma@ksao.fi
Lähteet
Borg, B. 2015. Omatoimiset elintapamuutokset ja
laihduttaminen. Teoksessa Pietiläinen, K., Musta-joki,
P. & Borg, P. (toim.) Lihavuus. Bookwell Oy.
Frisk, M. 2021. Itsensä tunteminen parantaa
työhyvinvointia. Super-lehti. 4, 49. Suomen lähi-
ja perushoitajaliiton julkaisu.
Hakanen, J. 2017. Kymmenen kysymystä työn
tuunaamisesta. Työpiste. Työ-terveyslaitoksen
verkkolehti. Saatavissa: https://www.ttl.fi/tyopis-te/
kymmenen-kysymysta-tyon-tuunauksesta/
viitattu 4.4.2021.
Kortesluoma, H. 2021. Verkkokurssi työhyvin-voinnin
edistämisen tukena. Kaakkois-Suomen
ammattikorkeakoulu. Monialaisen toimintakyvyn
edistämisen koulutusohjelma. Opinnäytetyö.
WWW-dokumentti. Saatavissa: https://urn.fi/
URN:NBN:fi:amk-2021111620403
Manka, M. & Manka, M. 2016. Työhyvinvointi.
Talentum.
CARVE-hanke:
https://www.xamk.fi/
tutkimus-ja-kehitys/
tyohyvinvointia-vuorokau-sirytmeihin-
perustuvalla-tyon-
tuunaamisella/
Energisoidu vuorokausi-rytmiin
perustuvalla työn
tuunaamisella verkkokurssi:
https://shop.edufica-tion.
com/products/
energisoidu-vuorokausi-rytmiin-
perustuvalla-tyon-
tuunauksella
Työterveyshoitaja 1/22 17
/
/
/
/shop.edufica-tion
link