MERIPALVELUN TARKOITUKSENMUKAISUUDEN
ARVIOINTI PITÄÄ YLLÄ SUOMALAISEN
MERENKULKU- JA MERIMIESTAIDON
HYVÄÄ MAINETTA MAAILMALLA
Liikenne- ja viestintävirasto Trafi com tallentaa liikenteen palveluista
annetun lain tarkoittamaan liikenneasioiden rekisteriin (ennen
merimiesrekisteri) tiedot suomalaisessa aluksessa työskentelevien
henkilöiden meripalvelusta, koulutuksesta ja pätevyyksistä lukuun
ottamatta radiopätevyyksiä. Pätevyyskirjahakemuksien yhteydessä
käytetään liikenneasioiden rekisterin meripalvelutietoja, mutta
pätevyyskirjakäsittelyn yhteydessä voidaan hyväksyä myös sellaisia
tietoja meripalvelusta, simulaattorissa suoritetusta ohjatusta harjoittelusta
tai meripalvelua vastaavasta palvelusta, joita ei merkitä
rekisteriin. Meripalvelutietojen rekisteröiminen liikenneasioiden
rekisteriin on eri asia kuin meripalvelun hyväksyminen
pätevyyskirjakäsittelyn yhteydessä.
MERIPALVELUTIETOJEN REKISTERÖIMINEN
LIIKENNEASIOIDEN REKISTERIIN
Liikenneasioiden rekisteriin merkitään pääsääntöisesti vain laivaväestä
ja aluksen turvallisuusjohtamisesta annetun lain (1687/2009)
(myöhemmin laivaväkilaki) annetun lain mukaiseen rekisteröinti- ja
luettelointivelvollisuuden piiriin kuuluvat meripalvelutiedot. Lain
ulkopuolelle jäävien ja poikkeuksissa luetelluiden aluksien osalta
meripalvelutietoja ei rekisteröidä, ellei tietojen rekisteröinti ole
pätevyyttä osoittavan asiakirjan kannalta merkityksellistä.
Rekisteröinti- ja luettelointivelvollisuuden ulkopuolelle jääviä
meripalvelutietoja merkitään rekisteriin esimerkiksi silloin, kun
meripalvelu on suoritettu ulkomaisella kauppa-aluksella. Ilmoitusvelvollisuuden
ulkopuolella olevien alusten liikennöintiä ja ulkomaisten
alusten miehitysvaatimuksia on kuitenkin vaikea valvoa, sillä Trafi comilla
ei ole tietoa näistä omissa rekistereissään. Tietoja pystytään
kuitenkin jossain määrin tarkistamaan erilaisten tietokantojen,
sovellusten ja sivustojen avulla.
Todistustaakka meripalvelun oikeellisuudesta rekisteröinti- ja
luettelointivelvollisuuden ulkopuolelle jäävän meripalvelun osalta on
merenkulkijalla itsellään. Trafi com ottaa tarvittaessa yhteyttä
esimerkiksi todistuksen allekirjoittaneeseen päällikköön tai laivanisännän
edustajaan. Ilmoitusvelvollisuuden ulkopuolella olevien tietojen
rekisteröimistä arvioidaan aina tietojen rekisteröimisen tarpeellisuuden
kannalta suhteessa henkilön pätevyyksiin ja mahdollisiin muihin
rekistereihin. Esimerkiksi puolustusvoimien meripalvelutietoja ei
merkitä liikenneasioiden rekisteriin edes pyynnöstä muutoin kuin
tarvittaessa varusmiespalvelun ajalta, jos palvelu on suoritettu
merimiestoimessa. Merivoimilla on omat rekisterinsä ja palvelu
voidaan varusmiesajalta merkitä liikenneasioiden rekisteriin Merivoimien
meripalveluotteen perusteella.
Simulaattorissa ohjattua harjoittelua tai koulutusta hyväksytään
pätevyyskirjakäsittelyssä sen mukaan mitä pätevyyskirjan myöntämisen
edellytyksistä on säädetty. Pätevyyskirjojen uusimiseksi meripalvelua
vastaava palvelu arvioidaan ja hyväksytään tapauskohtaisesti.
8 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
Liikenneasioiden sisältämä meripalvelutieto pyritään pitämään mahdollisimman
luotettavana, jotta pätevyyskirjahakemuksien yhteydessä
rekisteröidyn varsinaisen meripalvelun oikeellisuutta ei tarvitsisi
uudelleen arvioida. Tarvittaessa valvotaan, tarkistetaan ja korjataan
kuitenkin jo rekisteröityjen tietojen oikeellisuutta.
Laivaväkilain mukaisesti liikenneasioiden rekisteriin merkitään
työssäolopäivien määrä aluksen liikennöintiaikana ja aluksen
liikennöintialue henkilön työskentelyn aikana. Rekisteriin merkittävät
liikennealueet on jaettu kotimaan ja ulkomaan eri liikennealueisiin
samoin perustein, kuin aluksille vahvistetaan miehitystodistukset.
ALUKSEN LIIKENTEESSÄ OLO EI AINA
VAADI ALUKSEN KULKUA – MERKITTÄVÄÄ
NORMAALIEN TYÖSKENTELYRUTIINIEN NOUDATTAMINEN
Meripalvelu ylläpitää ammattitaitoa silloin, kun alus on ollut liikenteessä
meripalvelun aikana. Liikenteessä olemisella ei tarkoiteta, että
aluksen tulisi olla kulussa. Aluksen katsotaan olevan liikenteessä
silloin, kun alus on merellä, ankkurissa tai laiturissa, ja se on miehitettynä
liikennealueen vaatimusten mukaisesti, ja sillä noudatetaan
aluksen normaaleja työskentelyrutiineja.
Aluksen liikenteessä olemiseen katsotaan sisältyvän laiturissa
kiinnittyneenä oleminen, lastaaminen ja purkaminen sekä muu aluksen
liikennöintiin liittyvä tavanomainen toiminta. Ankkurissa oleminen
sekä aluksen tavanomaiseen toimintaan liittyvät lyhytaikaiset
telakoinnit voidaan myös hyväksyä rekisteröitäväksi meripalveluksi, jos
alus on miehitetty miehitystodistuksen mukaisesti. Tällaisella
telakoinnilla ei tarkoiteta kuitenkaan esimerkiksi sellaista muutostelakointia,
joka kestää kuukausia.
Edellä mainittu palvelus katsotaan meripalvelua vastaavaksi
palveluksi ja meripalvelua vastaavan palvelun tarkoituksenmukaisuus
arvioidaan pätevyyskirjaa uusittaessa. Tarkoituksenmukaisuus
vaihtelee sen mukaisesti, millaista työtä henkilö on tehnyt ylläpitääkseen
ammattipätevyyttään. Esimerkiksi kansipäällystön osalta voidaan
todeta, että aluksen liikenteestä poissaolo voi vaikuttaa ammattipätevyyden
ylläpitämiseen, kun alus ei ole liikenteessä ja henkilö ei voi
suorittaa tavanomaiseen työskentelyyn kuuluvia tehtäviä, kuten
ylläpitää navigointitaitojaan. On tärkeää, että meripalvelun kriteereitä
tulkitaan oikein ja ne merkitään rekisteriin oikein perustein erityisesti
silloin, kun henkilön meripalvelutiedot vaikuttavat myönnettäviin, eikä
vain uusittaviin, pätevyyskirjoihin.
Liikenneasioiden rekisteriin on merkitty meripalvelua tavallisen
liikennöinnin lisäksi esimerkiksi silloin, kun alus on miehitetty miehitystodistuksen
mukaisesti, vaikka alus makaisi pyhäpäivien yli satamassa
tai alukseen tulee yllättävä tekninen vika ja se korjataan joko
satamassa tai lyhytaikaisessa telakoinnissa, alus on määräaikaistelakoinnissa
tai alusta valmistellaan merimatkaan ennen merimatkan
aloitusta.