Meriliitto – Sjöfartsförbundet rf ordnade 12.3.2020
en vårutflykt till Hangö hamn och till Tvärminne
zoologiska station
HANGÖ HAMN TEXT OCH BILDER: PIPSA MÖRN
Hamnen i Hangö har långa traditioner
och redan på 1400-talet började man
använda Tulludden som hamn. Hangö
hamn består av tre hamndelar: Västra
hamnen, Yttre hamnen/ frihamnen och Koverhar
hamn och dessa hör till bolaget Hangö Hamn Oy
Ab:s förvaltning. Hangö Västra hamn grundades
år 1873. Suomen Vapaasatama Oy - Finlands
Frihamn Ab, som är verksam på Tulluddens
område, är inte någon del av Hangö hamn och
idkar inte hamnverksamhet, utan verkar inom
området för bilimport.
Traditionellt har Hangö hamn koncentrerat sig
på export av skogsindustrins produkter och på
import av bilar. Trafiken på gummihjul växer för
64 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
närvarande mest. Hangö hamn är tack vare sitt
läge och det milda kustklimatet oftast isfri under
vintern. Västra hamnen används för pappersexport,
bilimport och för container- och trailertrafik.
Västra hamnen angörs årligen av 1800 fartyg.
Den yttre hamnen används huvudsakligen för import
av fordon. Den yttre hamnen besöks årligen
av 250 fartyg. Koverhar hamn har sedan år 2015
varit i Hangö Hamn Ab:s besittning. Hangö stad
köpte området Koverhar av FN-Steels konkursbo
år 2014. Koverhar hamn användes år 2015 – 2019
som en lagringsplats för de naturgasrör som
användes i Nord Stream 2 – gasrörsprojektet och
i hamnen lagrades över 50.000 st gasrör avsedda
för undervattens byggnadsprojektet av naturgasrör.
I byggnadsprojektet användes ryska stålrör
som ytbehandlats med betong i Kotka.
För närvarande verkar Koverhar hamn som en
transitohamn för bulktrafik. I Koverhar omlastas
den antracit som kommer i öppna tågvagnar från
området Novosibirsk och skeppas vidare från
Koverhar med fartyg huvudsakligen till stålindustrin
i Europa. Antracitens värmevärde är väldigt
högt, och därför är även priset för antracit dyrare
än för vanligt stenkol. Koverhars hamnverksamhet
och den nya transitotrafiken sköts av Oy M.
Rauanheimo Ab tillsammans med dotterbolaget
Adolf Lahti Oy.
Mellan Hangö hamn och Koverhar hamn och
Hyvinge håller man på och uppför en elektrifierad
ca 149 km lång järnvägsförbindelse. Järnvägsprojektet
kommer att färdigställas under åren 2020
– 2024. Förbindelserna till hamnen förbättras
ytterligare då Hangö-Hyvinge järnvägsavsnittet
blivit elektrifierat.
Hangö hamn har byggt och utvecklat en stor
mängd ny verksamhet och samtidigt har hamnen
vårdat sitt kulturarv och bevarat de museala värden
som finns i hamnen bl.a. genom att återställa
Hangö hamn är
det finländska
fastlandets
sydligaste och
Finlands fjärde
största kommersiella
hamn,
med goda
förbindelser till
Mellaneuropa,
till hela Finland
och till
Ryssland.
F Yksityiskohta entisöidystä höyrykoneesta
voimakasiinissa. / Detalj av den renoverade
ångmaskinen i smörmagasinet.