FINLANDS SJÖFART SUOMEN MERENKULKU 13
trafi k, då fartygen inte är i sådan regelbunden trafi k som handelsfartyg.
Vid behov ber man redaren om ett intyg över fartygets trafi kering
eller till exempel kopior på skeppsdagboken för att verifi era
trafi keringen.
Utländska yachter är bra arbetsgivare för fi nska sjömän och man
vill stödja yrkesutövandet på dem. Vid bedömning av sjötjänstgöring
ska tjänstgöring på yachter dock jämställas med handelsfl ottan,
speciellt om sjömannen skaffar sig sjötjänstgöring för sitt första
behörighetsbrev. Om sjötjänstgöringen påverkar eller som registrerad
eventuellt kommer att påverka de högre behörighetsbrev som
personen ska ansöka om ska sjötjänstgöringen vara välgrundad och
motsvara den sjötjänstgöring som hade utförts och registrerats på
något annat än en yacht.
Enligt bemanningsförordningen har man kunnat godkänna
sjötjänstgöring på segelfartyg för att bevilja vaktstyrmansbrev fram till
den 31 maj 2020. Nu har punkten i fråga tagits bort från bemanningsförordningen,
så i fortsättningen behandlas segelfartyg som vilket
annat fartyg som helst när det gäller behörighetsbrev. Sjötjänstgöring
på segelfartyg kan alltså godkännas så länge övriga krav gällande
fartygets storlek, fartområde och maskineffekt uppfylls.
BEDÖMNING AV UPPGIFTER OM SJÖTJÄNSTGÖRING
VID ANSÖKAN OM BEHÖRIGHETSBREV
Vid beviljande av behörighetsbrev ska sjötjänstgöringen uppfylla
defi nitionen i 97 § i lagen om transportservice (320/2017). I statsrådets
förordning om fartygs bemanning och fartygspersonalens
behörighet (508/2018) regleras förutsättningarna för att ansöka om
och bevilja behörighetsbrev.
Med tjänstgöring som motsvarar sjötjänstgöring kan man förnya
behörighetsbrevet, dvs. hålla behörigheten i kraft. Någon ny eller
högre behörighet kan inte beviljas med tjänstgöring som motsvarar
sjötjänstgöring, utan tjänstgöringen ska vara i enlighet med defi nitionerna
och det som reglerats om förutsättningarna för beviljande.
Behörigheter och kompetensbevis för radiopersonal regleras
separat i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation
(917/2014). För att bevilja kompetensbevis för radiobehörigheter
bedöms sjötjänstgöringens lämplighet på ett annat sätt. Till exempel
är styrmanspraktik inte en sådan sjötjänstgöring som upprätthåller den
GOC- eller ROC-behörighet som avses i 266 § 1 mom. i lagen.
TJÄNSTGÖRING SOM MOTSVARAR SJÖTJÄNSTGÖRING
FÖR ATT UPPRÄTTHÅLLA BEHÖRIGHET, DVS. FÖRNYA
BEHÖRIGHETSBREVET
I 80–91 § i statsrådets förordning om fartygs bemanning och
fartygspersonalens behörighet (508/2018) regleras förnyandet av
behörighetsbrev och certifi kat över specialbehörighet.
Ändamålsenligheten hos sjötjänstgöring och tjänstgöring som
motsvarar sjötjänstgöring bedöms beroende på vilket behörighetsbrev
som personen ska förnya. Innehavaren av ett behörighetsbrev eller
certifi kat över specialbehörighet ska i ansökan om förnyande
presentera en utredning som visar att han eller hon har upprätthållit
sin yrkeskompetens och att hans eller hennes hälsotillstånd uppfyller
kraven i förordningarna och bestämmelserna om sjömäns hälsotillstånd.
Ändamålsenligheten bedöms från fall till fall.
Enligt defi nitionerna i STCW-konventionen ska sjötjänstgöringen
vara ändamålsenlig (”relevant”) för beviljande eller förnyande av
behörighetsbrev. Vid bedömning av sjötjänstgöringens ändamålsenlighet
för det behörighetsbrev som ska beviljas eller förnyas ska fl era
omständigheter beaktas, då det fi nns fl era olika sätt att ackumulera
tjänstgöring som motsvarar sjötjänstgöring, men all sjötjänstgöring
eller tjänstgöring som motsvarar sjötjänstgöring är inte ändamålsenlig
för alla behörighetsbrev eller för förnyande av dem. Vid förnyande av
behörighetsbrev handlar det dessutom alltid om att upprätthålla
behörigheten, medan det vid beviljande av nya, högre behörighetsbrev
handlar om att uppnå en erfordrad yrkeskompetens.
Det är inte ändamålsenligt att fastställa stränga riktlinjer och
gränser för sjötjänstgöringens ändamålsenlighet. Det fi nns otaliga
situationer och sätt att upprätthålla en behörighet, så i extremfall
skulle en kraftigt begränsad ändamålsenlighet hos sjötjänstgöring
binda sjötjänstgöringen till exempel till en viss typ av fartyg. Erfarenhet
som motsvarar sjötjänstgöring kan vara en blandning mellan
motsvarande tjänstgöring som utförts i land och ordinarie sjötjänstgöring
och relationen mellan dem kan variera. Då Finland är en liten
sjöfartsnation måste man hantera saker och ting fritt och baserat på
situationen så att fi nska sjömän kan upprätthålla sina behörigheter.
Absolut begränsning och riktlinjer som är onödigt stränga för
sjösäkerheten skulle inte ligga i de fi nska sjömännens intresse.
Trafi coms experter för en öppen dialog om varje fall.
Trafi com strävar efter att vara en kundvänlig myndighet och vill i sin
verksamhet trygga trovärdigheten hos fi nska behörighetsbrev och den
fi nska sjöfartens och de fi nska sjöfartskunskapernas goda anseende i
världen. Trafi com har kunden i fokus och bemöter de fi nska sjömännen
med förstående och svarar på de utmaningar som en liten sjöfartsnation
har för att få och upprätthålla behörigheter för fi nska sjömän.
Öppenhet och samarbete såväl internationellt som nationellt mellan
olika myndigheter och samarbetspartner är vår styrka. •
IRINA LAINE INSPEKTÖR
TRANSPORT- OCH KOMMUNIKATIONSVERKET TRAFICOM
SJÖFARTSBEHÖRIGHETER, -REGISTER OCH BÅTLIV
ÖVERSÄTTNINGEN ÄR EN FRI ÖVERSÄTTNING OCH
INTE GRANSKAD OCH GODKÄND AV TRAFICOM