BEDÖMNING AV SJÖTJÄNSTGÖRINGENS
ÄNDAMÅLSENLIGHET UPPRÄTTHÅLLER DE FINSKA
SJÖFARTS- OCH SJÖMANSKUNSKAPERNAS
GODA ANSEENDE I VÄRLDEN
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 11
A
Transport- och kommunikationsverket Trafi com sparar uppgifter om
sjötjänstgöring, utbildning och behörigheter med undantag för
radiobehörigheter för personer som arbetar på ett fi nskt fartyg i ett
sådant trafi k- och transportregister (tidigare sjömansregistret) som
avses i lagen om transportservice. Vid ansökan om behörighetsbrev
används sjötjänstgöringsuppgifterna i trafi k- och transportregistret,
men vid behandling av behörighetsbrev kan man också godkänna
sådana uppgifter om sjötjänstgöring, handledd övning i simulator eller
tjänstgöring som motsvarar sjötjänstgöring som inte antecknas i
registret. Registrering av uppgifter om sjötjänstgöring i trafi k-
och transportregistret är inte detsamma som godkännande av
sjötjänstgöring vid behandling av behörighetsbrev.
REGISTRERING AV UPPGIFTER OM SJÖTJÄNSTGÖRING
I TRAFIK- OCH TRANSPORTREGISTRET
I trafi k- och transportregistret antecknas i regel bara sådana uppgifter
om sjötjänstgöring som omfattas av registreringsskyldigheten och
skyldigheten att föra lista enligt lagen om fartygspersonal och
säkerhetsorganisation för fartyg (1687/2009) (senare fartygspersonalslagen).
Däremot registreras inte uppgifter om sjötjänstgöring för
fartyg som inte omfattas av lagen och som listförs i undantag, såvida
det inte är av betydelse för det dokument som visar behörigheten.
Sådana uppgifter om sjötjänstgöring som inte omfattas av
registreringsskyldigheten och skyldigheten att föra lista antecknas i
registret först till exempel när sjötjänstgöringen utförts på ett
utländskt handelsfartyg. Däremot är det svårt att övervaka trafi keringen
av fartyg som inte omfattas av anmälningsskyldigheten och
bemanningskraven för utländska fartyg, då Trafi com inte har information
om dem i sina register. Uppgifterna kan dock i viss mån kontrolleras
genom olika databaser, applikationer och webbplatser.
Sjömannen ansvarar själv för att bevisa sjötjänstgöringens riktighet
för sådan sjötjänstgöring som inte omfattas av registreringsskyldigheten
och skyldigheten att föra lista. Trafi com tar vid behov kontakt med
till exempel den befälhavare eller representant för redaren som
undertecknat intyget. Registrering av uppgifter som inte omfattas av
anmälningsskyldigheten bedöms alltid baserat på nödvändigheten att
registrera uppgifterna med tanke på personens behörigheter och eventuella
andra register. Till exempel antecknas inte försvarsmaktens
uppgifter om sjötjänstgöring i trafi k- och transportregistret ens på
begäran annat än vid behov för beväringstid, om tjänstgöringen utförts
i en sjömansbefattning. Marinen har ett eget register och tjänstgöringen
kan för beväringstid antecknas i trafi k- och transportregistret
baserat på ett sjötjänstgöringsutdrag från marinen.
Handledd övning eller utbildning i en simulator godkänns i
behandlingen av behörighetsbrev enligt vad som reglerats om
förutsättningarna för att bevilja behörighetsbrev. För att förnya
behörighetsbrev bedöms och godkänns tjänstgöring som motsvarar
sjötjänstgöring från fall till fall. Uppgifterna om sjötjänstgöring i
trafi k- och transportregistret ska vara så tillförlitliga som möjligt så att
man inte behöver bedöma den registrerade ordinarie sjötjänstgöringens
riktighet på nytt vid ansökan om behörighetsbrev. Vid behov
övervakar, kontrollerar och korrigerar man dock riktigheten hos redan
registrerade uppgifter.
I enlighet med fartygspersonalslagen antecknas antalet arbetade
dagar när fartyget varit i trafi k och fartygets fartområde under tiden
för personens arbete ombord i trafi k- och transportregistret. Fartområdena
som ska antecknas i registret har delats upp i olika inrikes- och
utrikesfartområden på samma grunder som fartygen beviljas
bemanningscertifi kat.
ATT FARTYGET ÄR I TRAFIK KRÄVER INTE ALLTID ATT
FARTYGET KÖR – DET VIKTIGA ÄR ATT DE NORMALA
ARBETSRUTINERNA FÖLJS
Sjötjänstgöring upprätthåller yrkeskompetensen då fartyget varit i
trafi k under sjötjänstgöringen. Att vara i trafi k innebär inte att fartyget
måste köra. Fartyget anses vara i trafi k när fartyget är till sjöss, ligger
för ankar eller vid kaj och det är bemannat i enlighet med fartområdets
krav och fartygets normala arbetsrutiner följs på det.
Förtöjning vid kaj, lastning och lossning samt annat sedvanligt
arbete som anknyter till fartygets trafi kering anses ingå i att fartyget
är i trafi k. Att ligga för ankar och kortvarig dockning relaterad till det
sedvanliga arbetet kan också godkännas som registrerbar sjötjänstgöring
om fartyget är bemannat i enlighet med bemanningscertifi katet.
Med sådan dockning avses dock inte ombyggnadsdockning som tar
fl era månader.
Ovan nämnda tjänstgöring betraktas som tjänstgöring som
motsvarar sjötjänstgöring och ändamålsenligheten hos en tjänstgöring
som motsvarar sjötjänstgöring bedöms vid förnyandet av behörighetsbrev.
Ändamålsenligheten varierar beroende på vilket slags arbete
personen gjort för att upprätthålla sin yrkeskompetens. För till exempel
ett däcksbefäl kan man konstatera att det kan påverka upprätthållandet
av yrkeskompetensen om fartyget inte är i trafi k, då personen inte
kan utföra de uppgifter som hör till det sedvanliga arbetet, som att
upprätthålla sina navigeringskunskaper. Det är viktigt att kriterierna
för sjötjänstgöring tolkas rätt och att de antecknas i registret på rätt
grunder speciellt då uppgifterna om personens sjötjänstgöring
påverkar behörighetsbrev som ska beviljas, inte bara förnyas.
I trafi k- och transportregistret har man förutom sjötjänstgöring i
sedvanlig trafi kering även antecknat sjötjänstgöring till exempel då
fartyget är bemannat i enlighet med bemanningscertifi katet, även om
fartyget skulle ligga i hamn över helgdagar eller om fartyget får ett
oväntat tekniskt fel och det repareras antingen i hamn eller vid
kortvarig dockning, fartyget är tillfälligt dockad eller fartyget förbereds
för en sjöresa innan sjöresan börjar.
Tillfälliga dockningar eller andra kortvariga dockningar ger
sjöfararna möjlighet att ackumulera särskilda kunskaper i sjömansar-