Lisäksi on huomioitava, että toimessa tulee olla vaadittu STCWyleissopimuksen
mukainen pätevyyskirja. Lippuvaltion suositus
miehityksestä ja toimeen vaadittavista pätevyyskirjoista ei riitä,
vaan aluksella tulee olla vahvistettu miehitystodistus.
Toisinaan ulkomaisten jahtien liikenteessä olemisen arvioiminen on
haastavaa, koska alukset eivät ole sellaisessa säännöllisessä
liikenteessä kuin kauppa-alukset. Tarvittaessa aluksen liikennöinnistä
pyydetään laivanisännän todistus tai esimerkiksi kopiot laivapäiväkirjasta
liikennöinnin todentamiseksi.
Ulkomaiset jahdit ovat suomalaisten merimiesten keskuudessa
hyvä työllistäjä ja ammatin harjoittamista näillä halutaan tukea.
Arvioidessa meripalvelua tulee jahdeilla suoritettu palvelu kuitenkin
rinnastaa kauppalaivastoon erityisesti, jos merimies hankkii meripalvelua
ensimmäistä myönnettävää pätevyyskirjaa varten. Sellaisessa
tilanteessa, jossa meripalvelu vaikuttaa tai tulee rekisteröitynä
mahdollisesti vaikuttamaan henkilön ylempiin haettaviin pätevyyskirjoihin,
pitää meripalvelun olla hyvin perusteltua ja vastata sitä
meripalvelua mitä se olisi muulla kuin jahdilla suoritettuna ja
rekisteröitynä.
Miehitysasetuksen mukaan purjealuksilta on voitu hyväksyä
meripalvelua vahtiperämiehen kirjan myöntämiseksi 31.5.2020 asti.
Nyt kyseinen kohta on poistunut miehitysasetuksesta, joten jatkossa
kaikkien pätevyyskirjojen osalta purjealuksia kohdellaan kuten mitä
tahansa muitakin aluksia. Meripalvelu purjealuksilta voidaan siis
hyväksyä, kunhan muut vaatimukset aluksen koosta, liikennealueesta
tai konetehosta täyttyvät.
MERIPALVELUTIETOJEN ARVIOIMINEN
PÄTEVYYSKIRJAHAKEMUKSEN YHTEYDESSÄ
Pätevyyskirjan myöntämisen yhteydessä meripalvelun pitää olla
liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) 97 §:n määritelmän
mukaista. Valtioneuvoston asetuksessa aluksen miehityksestä ja
laivaväen pätevyydestä (508/2018) säädetään tarkemmin pätevyyskirjojen
hakemisesta ja myöntämisen edellytyksistä.
Meripalvelua vastaavalla palvelulla voidaan uusia pätevyyskirja,
eli pitää pätevyys voimassa. Uutta tai ylempää pätevyyttä ei voida
myöntää meripalvelua vastaavalla palvelulla, vaan palvelun tulee olla
määritelmien ja myöntämisen edellytyksistä säädetyn mukaista.
Radiohenkilökunnan pätevyyksistä ja kelpoisuustodistuksista
säädetään erikseen sähköisen viestinnän palveluista (917/2014)
annetussa laissa. Radiopätevyyksien kelpoisuustodistusten myöntämiseksi
arvioidaan meripalvelun soveltuvuutta eri tavalla. Esimerkiksi
perämiesharjoittelu ei ole sellaista GOC- tai ROC-pätevyyttä ylläpitävää
meripalvelua, jota tarkoitetaan lain 266 § 1 momentissa.
MERIPALVELUA VASTAAVA PALVELU PÄTEVYYDEN
YLLÄPITÄMISEKSI ELI PÄTEVYYSKIRJAN UUSIMISEKSI
Valtioneuvoston asetuksessa aluksen miehityksestä ja laivaväen
pätevyydestä (508/2018) 80 § - 91 § säädetään pätevyyskirjojen ja
lisäpätevyyskirjojen uusimisesta.
Meripalvelun ja meripalvelua vastaavan palvelun tarkoituksenmukaisuus
arvioidaan sen mukaisesti, mitä pätevyyskirjaa henkilö on
10 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
uusimassa. Pätevyyskirjan tai lisäpätevyystodistuksen haltijan on
niiden uusimista koskevassa hakemuksessa esitettävä selvitys siitä,
että hän on säilyttänyt ammattipätevyytensä ja että hänen terveydentilansa
täyttää merimiesten terveydentilaa koskevien säännösten ja
määräysten vaatimukset. Arvio tarkoituksenmukaisuudesta tehdään
tapauskohtaisesti.
STCW-yleissopimuksen määritelmien mukaisesti, meripalvelun on
oltava tarkoituksenmukaista (”relevant”) suhteessa pätevyyskirjan
myöntämiseen tai uusimiseen. Arvioidessa meripalvelun tarkoituksenmukaisuutta
myönnettävän tai uusittavan pätevyyskirjan kannalta, on
otettava huomioon useita seikkoja, sillä erilaisia tapoja kerryttää
meripalvelua vastaavaa palvelua on useita, mutta kaikki meripalvelu
tai meripalvelua vastaava palvelu ei ole tarkoituksenmukaista kaikkiin
pätevyyskirjoihin tai niiden uusintaan. Lisäksi pätevyyskirjojen
uusinnassa on aina kyse pätevyyden ylläpitämisestä, kun uusien,
ylempien pätevyyskirjojen myöntämisessä on kyse vaaditun ammattitaidon
saavuttamisesta.
Tarkoituksenmukaista ei ole määritellä tiukkoja linjoja ja rajoja
meripalvelun tarkoituksenmukaisuudesta. Tilanteita ja keinoja on
lukemattomia pätevyyden ylläpitämiseksi, jolloin äärimmäisessä
tilanteessa tarkasti rajattu meripalvelun tarkoituksenmukaisuus sitoisi
esimerkiksi tiettyyn alustyyppiin. Meripalvelua vastaava kokemus voi
olla sekoitus maatyössä hankittua vastaavaa palvelua ja varsinaista
meripalvelua ja suhde näiden välillä vaihteleva. Suomen ollessa pieni
merenkulkumaa, täytyy asioita käsitellä vapaasti ja tilanteen
mukaisesti, jotta suomalaiset merimiehet voivat ylläpitää pätevyyksiään.
Ehdoton rajaaminen ja meriturvallisuuden kannalta tarpeettoman
tiukat linjat eivät olisi suomalaisten merenkulkijoiden edun mukaisia.
Kustakin arvioitavasta tapauksesta käydään avointa dialogia
Trafi comin asiantuntijoiden kesken.
Trafi com pyrkii olemaan palveleva viranomainen ja toiminnassaan
varmistamaan suomalaisten pätevyyskirjojen uskottavuuden ja
suomalaisen merenkulku- ja merimiestaidon hyvän maineen maailmalla.
Trafi com pyrkii palvelemaan asiakaslähtöisesti ja ymmärryksellä
suomalaisia merenkulkijoita ja vastaamaan haasteisiin, joita pienellä
merenkulkuvaltiolla on suomalaisen merenkulkijoiden pätevyyksien
saamiseksi ja ylläpitämiseksi. Avoimuus ja yhteistyö sekä kansainvälisesti
että kansallisesti eri viranomaisten ja yhteistyökumppanien välillä
ovat meidän vahvuuksiamme. •
IRINA LAINE / TARKASTAJA
LIIKENNE- JA VIESTINTÄVIRASTO TRAFICOM
MERENKULUN PÄTEVYYDET, REKISTERIT JA VENEILY