– Usein käy niin, että omat perämiestyöt
jäävät suoritettavaksi ylitöinä, koska yhteiset
pakolliset tehtävät ja arjen rutiinit vievät aikaa,
Anton jatkaa.
– Ykkösprioriteetti on aina, että tenderit ovat
kunnossa. Sen jälkeen voidaan keskittyä muihin
tehtäviin, kuten kansien huolto- ja kunnossapitotöihin.
Perämiehen rooli on johtaa ja suunnitella
työtä, jonka täkkärit ja poosu hoitavat.
Jahti ympäristönä tuo luonnollisesti oman
twistinsä myös perinteisiin perämiestehtäviin,
kuten esimerkiksi reittisuunnitteluun, Anton
selvittää:
– Esimerkiksi ankkuripaikan suhteen pitää
nautical-seikkojen lisäksi ottaa huomioon se,
että jos paikka on kahden sataman välissä, miten
ravintoloihin pääsee, selvittää mistä saa mitäkin,
miettiä tenderien laituripaikat ja ylipäänsä että
millä tenderillä pääsee mihinkin, organisoida
ohjelmaa vieraiden toiveiden mukaan ja niin
edelleen.
Mitä tulee törnien pituuteen, ne vaihtelevat
valtavasti position ja itse aluksen mukaan.
– Perämiehillä todella tyypillisiä vuorotteluita
ovat 5-1, 3-1 ja 4-2, joissa puhutaan tietysti
kuukausista. Alkuun pitää varautua tekemään
pitkää törniä, mutta kolmen vuoden panostus
alussa voi lyhentää työuraa loppupäästä 15
vuotta, Anton laskelmoi.
– Rotaatio ei kuitenkaan ole jahdeilla itsestäänselvyys,
joskin se yleistyy koko ajan.
Esimerkiksi lay-upin aikana aluksella pidetään
minimimiehistöä vain pakollisissa ylläpitotehtävissä,
Benny täsmentää.
– Ja tietysti riippuu valtavasti, tekeekö jahti
”dual seasonia” eli on kesät Välimerellä ja talvet
18 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
Karibialla, vai onko kyseessä vain toista purjehduskautta
tekevä charter, hän jatkaa.
Vuorottelut inhimillistyvät sitä mukaa, kun
rankki nousee. Niin myös palkka. Uran alkuvaiheilla
eteneminen voi olla nopeaa.
Tällä hetkellä Anton tekee 1-1 vuorottelua,
jossa aluksella ja vapailla ollaan 10 viikkoa
vuorotellen. Tämä saa osaavan henkilökunnan
pysymään kauemmin jahdeilla. Senioreista
halutaan pitää kiinni, koska he osaavat aluksen
ja tuntevat sen toimintatavat.
Toisaalta voidaan myös ajatella, että jahtiuran
alussa kuuluu ikään kuin ansaita paikkansa
alukselta tekemällä pidempää törniä. Sitoutuminen
ja sopivuus todistetaan työskentelemällä
jatkuvan arvioinnin alla pitkän aikaa. Tämä voi
aiheuttaa kuumotusta työntekijällä, minkä
Antonkin sai huomata omakätisesti ensimmäisellä
törnillään:
– Minulla oli aluksi kolmen kuukauden
koeaika ja kannoimme painavaa osaa kolmen
työkaverin kanssa. Peruutin vahingossa usean
kymmenen miljoonan euron taulua päin ensimmäisellä
viikolla. Silloin tuli mietittyä ”Olikos
tämä nyt tässä”, Anton muistelee.
Taululle ei käynyt kuinkaan, mutta Anton sai
olla varpaillaan pari tuntia ja miettiä, että
pitääkö nyt pakata laukut. Ei onneksi tarvinnut.
Myös Benny on kuullut tarinoita, että kippari
soittaa esimerkiksi alkoholin väärinkäytön takia
ja sanoo, että työntekijällä on puoli tuntia aikaa
laittaa kamat kasaan ja lähteä pikaveneellä
maihin.
– Ja sitten lasketaan vielä se nopein 55-60
solmua kulkeva pikavene, että saadaan henkilö
mahdollisimman nopeasti kaijalle. Jahdeilla ei
YACHTING FINLAND OY
• Perustaneet Anton Svanström ja Benny Hasselblatt
keväällä 2020
• Toimiala: Henkilöstön hankintapalvelut
• Missio: Luoda Skandinavian kattava verkosto, joka
saattaa yhteen priimatyöntekijät ja heitä etsivät
superjahdit
• Rekrytointia jahdeille kansi-, kone ja talousosastolle
• Emoyhtiö Yachting Scandinavia Ab Ruotsissa
hoitaa miehitykset
• Yachting Sweden Ab:n kautta kurssit ja pätevyydet
(STCW 10 Basic Safety ja ENG1 Medical) talousosastolle
• Lisätiedot muista pätevyysvaatimuksista:
Seuraa somessa tai ota yhteyttä!
FACEBOOK: Yachting Finland
INSTAGRAM: yachting_fi nland
LINKEDIN: Anton Svanström / Benny Hasselblatt /
Yachting Finland Oy
EMAIL: info@yachtingfi nland.com G Jahti työympäristönä tuo oman
twistinsä kansipäällystön työtehtäviin.
G Anton Svanström.
G Benny Hasselblatt.
link