ARBETSTAGARENS PERSPEKTIV
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 21
A
– Jag ljuger inte om jag säger att
de skickade 100 frågor till min förra
arbetsgivare om hur jag är och vad jag
skulle göra i en viss situation, förklarar
Anton.
I det skedet får man inte veta mer
om yachten än dess längd och hemmahamn.
Detaljerna klarnar med
tiden, om processen fortskrider. På
privatsidan är allt ovanligt diskret och
noggrant, eftersom man är i personlig
tjänst hos ägaren.
Benny berättar att han gått en
liknande väg, men att också slumpen
spelade in:
– Jag började söka jobb på yachter i
september, vilket är en dålig tidpunkt.
Efter frågeformulären och testerna
meddelade man att yachten som man
planerat åt mig på Medelhavet skulle
läggas till vila under off season-perioden
och att man inte längre behövde
mig.
– Lite senare fi ck jag som på beställning
ett samtal från en gammal
arbetskamrat som visste att jag var
intresserad av att jobba på en yacht.
Han frågade om jag kunde komma till
Aten om ett par dagar för ett akut behov.
Då gick det undan och inga tester
behövdes. Man kan alltså lyckas också
med hjälp av relationer, säger Benny.
VARDAG OCH ARBETSTIDER
Vardagen på en yacht beror på om det
är en privat eller chartrad yacht och
vad den används för just då. Skillnaden
mellan privata och chartrade
yachter är som natt och dag.
Om den chartrade yachten inte har
några passagerare ombord är arbetet
enligt Anton och Benny inte lika tufft
som man ofta låter tro. De berättar
att de har fyratimmarvakter, som till
havs utförs på bryggan och annars i
praktiken som plankvakt.
Efter vakten har de en viloperiod
på åtta timmar, då de kan använda
t.ex. yachtens gym och vattensportutrustning,
som vattenjets och dykutrustning.
Eller så kan de göra en
avstickare i land.
Sova måste de så klart. Det gör de
i hytter som oftast är delade. Befälhavaren,
maskinbefälhavaren
och förstestyrman kan vara de
Man kan också lyckas hitta jobb
på yachter med hjälp av relationer
enligt Benny.