Meriliitto – Sjöfartsförbundet ry järjesti 12.3.2020
kevätretken Hangon satamaan ja Tvärminnen
eläintieteelliselle asemalle
HANGON SATAMA TEKSTI JA KUVAT: PIPSA MÖRN
Hangon satama koostuu kolmesta
satamanosasta: Länsisatamasta,
Ulkosatamasta ja Koverharin satamasta,
jotka kuuluvat Hangon Satama Oy:n
yhtiön hallintaan. Hangon Länsisatama perustettiin
vuonna 1873. Suomen Vapaasatama Oy - Finlands
Frihamn Ab, joka toimii Tulliniemen
alueella, ei ole osa Hangon satamaa eikä harjoita
satamatoimintaa, vaan toimii tuonti-autojen
parissa.
Perinteisesti Hangon Satama on erikoistunut
metsäteollisuuden tuotteiden vientiin ja autojen
tuontiin. Kumipyöräliikenne kasvaa tällä hetkellä
eniten. Hangon Satama on sijaintinsa sekä
lauhan meri-ilmastonsa ansiosta talvisin
useimmiten jäätön. Länsisatamaa käytetään
paperin vientiin, autojen tuontiin sekä container-
ja traileriliikenteeseen. Länsisatamassa vierailee
vuosittain noin 1800 alusta. Ulkosatamaa
käytetään enimmäkseen autotuontisatamana.
Ulkosatamassa vierailee vuosittain noin 250
60 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
alusta. Koverharin satama on vuodesta 2015,
ollut Hangon Satama Oy:n hallinnassa. Hangon
kaupunki osti Koverharin alueen FN-Steelin
konkurssipesältä vuonna 2014. Koverharin
satamaa käytettiin vuonna 2015 -2019 Nord
Stream 2- kaasuputkihankkeen maakaasuputkien
säilytyspaikkana ja satamassa oli varastoituna
yli 50.000 kpl kaasuputkea merenalaista
maakaasuputkityömaata varten. Rakentamisessa
käytettiin venäläisiä teräsputkia, jotka pinnoitettiin
betonilla Kotkassa.
Koverhar toimii tällä hetkellä bulkkiliikenteeseen
sopivana transitosatamana, jonka kautta
lastataan Novosibirskin alueelta avoimissa
junavaunuissa saapuvaa antrasiittia, joka
lastataan edelleen laivoihin ja viedään mm
Eurooppaan terästeollisuuden käyttöön. Antrasiitin
lämpöarvo on erittäin suuri, ja vastaavasti
hinta huomattavasti tavanomaista kivihiiltä
korkeampi. Koverharin satamaoperointia ja uutta
transitoliikennettä hoitaa Oy M. Rauanheimo Ab
Hangon Satama
on Manner -
Suomen eteläisin
ja Suomen neljänneksi
suurin
kaupallinen
satama, josta on
hyvät yhteydet
Keski-Eurooppaan,
kaikkialle
Suomeen ja
Venäjälle. Satamalla
on pitkät
perinteet ja jo
1400-luvulla
Hangossa
alettiin käyttää
satamana
Tulliniemen
kärkeä.