jahdeilla TYÖNTEKIJÄN NÄKÖKULMASTA
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 17
kiinnostuneita, jotta jokaista kiveä ei tarvitsisi kääntää
itse.
Heidän mukaansa sektorilla on tilausta osaaville ja
teräville pohjoismaisille merenkulkijoille, jotka kaipaavat
jotain hieman erikoisempaa kuin tutut ja turvalliset
Itämeren pyykkivedet.
– Jahdit ovat erityisen mielenkiintoinen ja omalaatuinen
segmentti. Ongelmana Suomessa on ollut vertaistuen
puute ja se, että kynnys on ollut korkea lähteä kokeilemaan,
millaista työ jahdeilla on, kaverukset avaavat
taustoja.
– Kun olimme päässeet kokeilemaan työskentelyä
jahdeilla, aloimme pian saada paljon kyselyjä ja soittoja
kavereilta, että miten jahdeille pääsee ja muita kysymyksiä
alaan ja työhön liittyen.
Tästä heräsi idea perustaa oma yritys.
– Suomessa on todella laadukas koulutus, hyvä pätevyyskirjajärjestelmä
ja paljon sopivia työntekijöitä, joten
ajattelimme, että olisi järkevä askel alkaa jakaa jahtitietoutta
kurssien muodossa sekä ihan konkreettisesti alkaa
välittämään työntekijöitä jahdeille verkostojemme kautta,
Anton ja Benny kertovat.
– Itselläni kiinnostus jahteihin heräsi matkustaessa
perheen kanssa pikkupoikana Ranskan Rivieralla.
17-vuotiaana kävin kyselemässä töitä jahdeilta suoraan,
mutta iän takia tämä osoittautui mahdottomaksi, Anton
sai pian huomata.
– Myöhemmällä iällä on jälleen tullut käytyä Rivieralla
ja tällä kertaa tulostetut CV:t mukana kiertelin miehitystoimistoja,
joita Antibesissa on joka kulmalla. Tällä kertaa
homma sitten kaatui jahtikokemuksen puutteeseen, hän
jatkaa.
Anton ei kuitenkaan luovuttanut, koska sai miehitystoimistoissa
palautetta, että CV oli kyllä muuten kunnossa.
– Tästä seurasi, että seuraavalla viikolla aloin Googlen
kautta etsimään miehitystoimistoja, ja ei aikaakaan, kun
eräs brittiläinen agentti otti kopin.
Pian hän sai huomata, että rekrytointiprosessit jahdeille
voivat olla hyvin raskaita eikä asioita jätetä sattuman
varaan. Psykologiset testit ovat arkipäivää, ja referenssit
selvitetään huolella vanhoista työpaikoista.
– Entisille työnantajille lähetettiin valehtelematta 100
kysymystä, että millainen olen ja mitä tekisin tässä ja
tässä tilanteessa, Anton valottaa.
Itse jahdistakaan ei vielä tässä vaiheessa anneta muuta
tietoa kuin pituus ja satama. Yksityiskohdat selviävät
ajallaan, jos prosessi lähtee etenemään. Private-puolella
kaikki on poikkeuksellisen hienovaraista ja tarkkaa,
koska niillä ollaan omistajan henkilökohtaisessa palveluksessa.
Benny kertoo oman polkunsa olleen samantyyppinen,
mutta myös sattumalla oli osuutta asiaan:
– Aloitin jahdeille haun syyskuussa, mikä on huono
ajankohta. Kyselylomakkeiden ja testien jälkeen ilmoitettiin,
että jahti, jolle minua kaavailtiin Välimerellä, meneekin
makuulle off-seasoniksi eikä tarvetta enää ole.
– Hieman
myöhemmin
kuin tilauksesta
sain puhelun vanhalta
työkaverilta, joka tiesi, että olen kiinnostunut työskentelystä
jahdeilla. Hän kysyi, pääsenkö ylihuomenna Ateenaan
akuutin tarpeen vuoksi. Se oli sitten menoa, eikä
testejä tarvittu. Suhteillakin siis voi breikata läpi, Benny
sai ilokseen huomata.
ARKI JA TYÖAJAT
Arki jahdeilla muovautuu sen mukaan, onko kyseessä
private- vai charter-jahti, ja millaisessa käytössä se juuri
tarkasteluhetkellä sattuu olemaan. Eroa private- ja
charter-jahdeilla on kuin yöllä ja päivällä.
Jos charterilla ei ole matkustajia päällä, työ ei Antonin
ja Bennyn mukaan ole loppupeleissä niin rankkaa kuin
yleensä annetaan ymmärtää. He kertovat ajavansa neljän
tunnin vahteja, jotka kuluvat merillä brygällä ja muuten
käytännössä lankkuvahdissa.
Vahdin jälkeen on kahdeksan tunnin lepo, jonka aikana
voi nauttia esimerkiksi jahdin kuntosalista ja vesiurheiluvälineistä,
kuten vesijeteistä tai sukellusvarusteista. Tai
piipahtaa vaikka maissa.
Nukkuakin tietysti pitää. Se onnistuu hyteissä, jotka
ovat useimmiten jaettuja. Päällikkö, konepäällikkö ja
försti saattavat olla ainoita henkilökunnasta, joilla on
omat hytit. ”Varustelultaan hytit ovat hyvätasoisia, mutta
tilaa niissä ei yleensä ole liikaa”, kaverukset tuumaavat.
Jos taas aluksella on charter käynnissä, päivät venyvät
ja työtunteja kertyy tyyppillisesti 12-14. Puhelin voi soida
milloin vain, ja silloin on mentävä. Asiakas on aina
oikeassa.
– Kun keskellä yötä vieraat päättävät lähteä koko
porukalla maihin, ei auta muu kuin mennä laskemaan
kaikki 4 tenderiä eli yhteysvenettä vesille, Benny havainnollistaa.
A