FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 15
TRAFICOM INFORMERAR
DEN NYA SJÖTRAFIKLAGEN (782/2019) TRÄDER
I KRAFT DEN 1 JUNI 2020.
Ytterligare upplysningar om den nya sjötrafi klagen fi nns på Trafi coms
hemsida:
https://www.trafi com.fi /sv/sjotrafi klagen2020
Den nya sjötrafi klagen moderniserar och sammanställer bestämmelserna
om sjötrafi kreglerna och sjötrafi kmärkena. Syftet med reformen
är att förbättra säkerheten inom sjötrafi ken och främja ett ansvarsfullt
båtliv samt möjliggöra en automatisering av sjötrafi ken.
Genom reformen förtydligas också de olika myndigheternas roller
och uppgifter och förhållandet mellan sjötrafi klagen och sjölagen.
Utgångspunkten är att sjötrafi kreglerna gäller både handelssjöfarten
och båtsporten medan bestämmelserna i sjölagen i främsta rummet
gäller handelssjöfarten.
Eftersom det fi nns mycket detaljerade regler för sjötrafi kanter
också på det internationella planet utgår den nya lagen från de
internationella regelverken. Därtill har speciellt avseende fästs vid de
regler som berör kanaltrafi ken, däribland trafi ken på Saima kanal.
HYRESBÅTAR
Den nya lagen lindrar regleringen av hyresbåtarna. Syftet med
ändringarna är att underlätta uthyrningen av båtar och främja
delningsekonomin.
De nuvarande tekniska kraven på hyresbåtar frångås, likaså
bortfaller besiktningskravet, och hyresbåtarna betraktas därmed som
vanliga fritidsbåtar. De ska dock uppfylla de allmänna säkerhets- och
utrustningskrav som lagen förutsätter.
Om en båt hyrs ut obemannad dvs. utan någon som framför båten
tillämpas lagens krav beträffande den som framför en farkost,
befälhavare och överlåtare.
Om en båt hyrs ut bemannad dvs. om det enligt lagen är fråga om
användning av hyresbåten i förtjänstsyfte tillämpas sjölagen och de
strängare bestämmelser om befälhavarens ansvar som ingår i den.
Bland annat fi sketurism och taxibåtsverksamhet räknas som sådan
verksamhet.
BEFÄLHAVARENS ANSVAR
I den nya sjötrafi klagen accentueras befälhavarens ansvar. Befälhavaren
ansvarar bland annat för farkostens gång, säkerhet och utrustning
och för hur utrustningen används. Befälhavaren ansvarar också för att
användningen av farkosten inte åstadkommer fara, olägenheter eller
störningar för någon eller något, inklusive miljön.
Lagen medför till exempel följande nya skyldigheter
för befälhavaren:
• att se till att farkosten är försedd med adekvata sjökort, om den
planerade färden förutsätter ruttplanering med anledning av färdens
längd eller någon annan motsvarande orsak eller omständighet
• att se till att utrustningen ombord (till exempel fl ytredskap) är
lättillgänglig
• att se till att de ombordvarande är iklädda fl ytredskap om omständigheterna
kräver det.
BEFÄLHAVARENS ALLMÄNNA ANSVAR (7 §)
Befälhavaren på en farkost ska se till att
• farkosten har en sådan konstruktion, är i ett sådant skick och har
sådana övriga egenskaper att den är säker i förhållande till den
planerade färden och omständigheterna på det sätt som föreskrivs i
107 §,
• de personer som färdas i farkosten har fått tillräcklig handledning i
hur de ska handla på ett säkert sätt ombord,
• farkosten är försedd med den behövliga utrustning som anges i 108
§ och med stöd av den paragrafen, och utrustningen är i skick och
lättillgänglig,
• farkosten är försedd med adekvata sjökort och nautiska publikationer,
om den planerade färden förutsätter ruttplanering med anledning av
färdens längd eller någon annan motsvarande orsak eller omständighet,
• personerna på en i 108 § avsedd farkost är iklädda sådana
fl ytredskap som avses i 1 mom. 1 punkten i den paragrafen när vädret,
sjögången, farkostens skick eller de övriga omständigheterna så
kräver, och
• de behövliga dokument som avses i 41, 117 och 119 § fi nns i farkosten.
SJÖTRAFIKREGLERNA
Den del av den nya sjötrafi klagen som gäller sjötrafi kreglerna har
utvidgats anmärkningsvärt och man har även beaktat sambandet till
sjölagen. Överlag gäller att sjövägsreglerna ska iakttas på det öppna
havet och i farlederna för handelssjöfarten. På inre farvatten iakttas
sjövägsreglerna med beaktande av de undantag och tillägg som avses
i sjötrafi klagen.
Överlag gäller att sjövägsreglerna ska iakttas på det öppna havet
och i farlederna för handelssjöfarten. På inre farvatten iakttas
sjövägsreglerna med beaktande av de undantag och tillägg som avses
i sjötrafi klagen. Dessa undantag och tillägg grundar sig på förordningen
om förhindrande av sammanstötning i inre farvatten (reglerna för
inre farvatten), som nu upphävs. Förordningen i sina huvuddrag har
innehållsmässigt införlivats med den nya sjötrafi klagen. Med inre
farvatten avses sjöar, älvar, åar och kanaler samt det kustområde vars
yttre gräns utgörs av en linje på två sjömils avstånd från den yttre
gränsen för det inre territorialvattnet.
I lagen föreskrivs på ett allmänt plan om iakttagandet av sjötrafi kreglerna,
säker gång och fart, undvikande av kollision, omkörning, möte
och väjning, ankring och bl.a. användningen av ljus, signalfi gurer samt
ljud- och ljussignaler.
I den nya lagen fastställs också de personers som övervakar eller
reglerar sjötrafi ken rätt att stoppa farkoster och granska dokument.
De stopptecken som används har överförts från den nuvarande
förordningen (förordningen om prejningssignaler till fartyg) till den nya
sjötrafi klagen. Till dessa hör de internationella stopptecknen och en
särskild stoppmärkesplatta som beskrivs i lagen och ett rött blinkande
ljus som ges samtidigt med ett blått blinkande larmljus.
Vidare har sjötrafi kreglerna utökats med särskilda bestämmelser
om sjötrafi k i kanalerna. Därvid har huvuddelen av innehållet i
förordningen innefattande trafi kstadga för kanaler och rörliga broar
införlivats med lagen. Så är den allmänna fartbegränsningen i
kanalerna 9 km/h om Trafi com inte bestämmer något annat. En ny
bestämmelse är att det är förbjudet att simma i kanalerna.
Enligt lagen får Trafi com meddela närmare föreskrifter om
ankomsten till kanaler och rörliga broar och om de förfaranden som ska
iakttas i fråga om dessa. •
/www.trafi