YACHTING FINLAND OY
• Grundat av Anton Svanström och Benny Hasselblatt våren 2020
• Verksamhetsområde: Personalanskaffningstjänster
• Mission: Skapa ett nordiskt nätverk som för samman bra
arbetstagare och superyachter som söker personal
• Rekrytering av däcks-, maskin- och ekonomipersonal till yachter
• Moderbolaget Yachting Scandinavia Ab i Sverige sköter
bemanningen
• Yachting Sweden Ab ordnar kurser och behörigheter
(STCW 10 Basic Safety och ENG1 Medical) för ekonomiavdelningen
• Mer information om andra behörighetskrav: Följ oss i sociala medier
eller ta kontakt!
FACEBOOK: Yachting Finland
INSTAGRAM: yachting_fi nland
LINKEDIN: Anton Svanström / Benny Hasselblatt / Yachting Finland Oy
E-POST: info@yachtingfi nland.com
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 23
ten som gör 55–60 knop, så att man får in personen till kaj
så snabbt som möjligt. Yachterna erbjuder inget som helst
arbetslöshetsskydd, än mindre kollektivavtal. Om skepparen
eller förstestyrmannen inte tycker om en skickas man
snabbt därifrån, säger Benny.
MONEY TALKS
Vilket slags kompensation kan man då vänta sig för allt
detta?
Vi talar inte om summor – vi är ju trots allt gentlemän
– men klart är att inkomsterna ökar jämnt i takt med
erfarenhet och att ingen som arbetar på en yacht behöver
leva i misär.
– Befälhavarens lön kan vara dubbelt eller tre gånger
så stor som befälhavarens på en kryssare, förklarar Anton
och fortsätter:
– Styrmän befordras i tjänsteåldersordning. Det vill säga
den som varit längst på just den yachten får tjänsten och
han eller hon är lämplig för den.
– Om man kommer från handelssjöfarten måste man
som tumregel dessutom vara beredd på att ta ett jobb som
är en rank lägre. Om du är befälhavare kan du få en tjänst
som förstestyrman och om du är tredjestyrman ska du vara
beredd på att börja som däcksman.
– Det är också viktigt att förstå att lönen på en yacht är
skattefri. Om lönen t.ex. är 5 000 euro i månaden innebär
det att exakt 5 000 euro går in på kontot en bestämd dag.
Arbetstagaren måste själv betala skatter och andra avgifter,
som t.ex. pensionssparande, understryker Anton.
Moroten för att göra långa törnar är dock just de skattefria
inkomsterna.
– Gränsen är sex månader, därefter behöver man inte
betala skatt. Något som få vet är dock att man får vara
hemma sex dagar per månad under den tiden. Under sex
månader får man alltså vara hemma 30 dagar och under sju
månader får man vara hemma 36 dagar. Och det är i ett kör,
fortsätter han.
– Man får inte betalt för övertidsarbete och timmarna
räknas inte. Det kompenseras av dricks, som utgör en betydande
del av den totala inkomsten. En oskriven regel är att
gästerna lämnar 10 procent av charterpriset till personalen
som tack för god service. Dricksen delas upp mellan
personalen på ett lämpligt sätt och är naturligtvis också
skattepliktig inkomst, förklarar Benny.
Däremot får inte vem som helst njuta av den enorma
dricksen på en yacht. Personen måste ha vissa egenskaper,
som problemlösningsförmåga, en anpassningsbar personlighet
och massor av serviceanda. Gästerna och ägarna är
beredda att betala för sådana egenskaper.
Anton och Benny tror att en äventyrslysten, rätt så ung
styrman eller maskinmästare som är början av sin karriär
och som är beredd att göra långa törnar och inte är rädd för
att hugga i är den optimala kandidaten för ett arbete på en
yacht.
– Vi önskar alla som är intresserade av att arbeta på
superyachter välkomna till våra grundkurser om yachter
som vi håller på fi nska sjöfartsskolor. Vi kommer att hålla
kurser som enbart är avsedda för elever och kurser som är
öppna för alla. Vi informerar mer om det i sociala medier
vid ett senare tillfälle, så följ oss gärna och skicka gärna ett
meddelande, uppmanar kamraterna slutligen.•
Moroten för att göra
långa törnar är de
skattefria inkomsterna.
link