enda i personalen som har egna hytter.
– Hytterna är välutrustade, men har oftast inte
särskilt mycket utrymme, funderar kamraterna.
Om fartyget däremot är i charterdrift blir
dagarna långa och arbetstimmarna lätt 12–14 timmar.
Man kan få ett samtal när som helst, och då
måste man ge sig iväg. Kunden har alltid rätt.
– Om gästerna bestämmer sig för att gå i land
med hela gänget mitt i natten så är det bara att
sjösätta alla fyra tendrarna, alltså förbindelsebåtarna,
förklarar Benny.
– Ofta får man göra sitt styrmansarbete på
övertid, eftersom de gemensamma obligatoriska
uppgifterna och vardagsrutinerna tar så mycket
tid, fortsätter Anton.
– Första prioritet är alltid att se till att tenderbåtarna
är i ordning. Därefter kan man fokusera
på andra uppgifter, som att sköta och underhålla
däcket. Styrmannens roll är att leda och planera
arbetet som däcksmännen och båtsmannen
sköter.
Yachten som miljö sätter naturligtvis sin egen
twist på traditionella styrmansuppgifter, som
t.ex. färdplaneringen, förklarar Anton.
– När det gäller t.ex. ankringsplatsen måste
man utöver vanliga sjörelaterade saker också
tänka på hur man ska ta sig till restauranger om
platsen ligger mellan två hamnar, ta reda på var
man får tag på olika saker, fundera på var tenderbåtarna
kan förtöjas och överhuvudtaget vilka
22 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
F I början av karriären är det möjligt
att avancera snabbt på yachter.
tenderbåtar man kan ta vart, organisera programmet
efter gästernas önskemål och så vidare.
Vad gäller törnarnas längd varierar de enormt
beroende på position och fartyg.
– Typiska skift för en styrman är 5-1, 3-1 och
4-2. Då talar vi så klart om månader. Till en början
måste man vara beredd på att göra långa törnar,
men en treårig insats i början kan i slutändan
förkorta karriären med 15 år, beräknar Anton.
– Rotation är däremot inte någon självklarhet
på yachter, även om det blir vanligare och
vanligare hela tiden. Vid t.ex. en lay-up behåller
man bara en minimibesättning på fartyget som
utför obligatoriska underhållsuppgifter, förtydligar
Benny.
– Och det beror självklart enormt mycket på
om yachten kör ”dual season”, dvs. tillbringar
somrarna på Medelhavet och vintrarna i Karibien,
eller om den är en charteryacht som bara kör den
ena seglingssäsongen, fortsätter han.
Skiften blir mänskligare ju högre rank man
har. Så även lönen. I början av karriären kan man
avancera snabbt.
För närvarande gör Anton 1-1-skift, där han
arbetar på fartyget i tio veckor och är ledig i tio
veckor. Ett sådant system får kunnig personal att
stanna kvar längre på yachterna. Man vill hålla
fast i seniorpersonal, eftersom de kan fartyget
och vet hur det fungerar.
Å andra sidan kan man också se det som att
det hör till att förtjäna sin plats på fartyget genom
att göra längre törnar i början av yachtkarriären.
Man bevisar sitt engagemang och sin lämplighet
genom att arbeta under ständig bedömning en
lång tid. Det kan orsaka pinsamma situationer
för arbetstagaren, vilket Anton fick erfara på sin
första törn.
– Jag hade en tre månader lång prövotid i början
och bar tillsammans med tre arbetskamrater
en stor del av bördan. Jag backade av misstag in i
en tavla värd flera tiotals miljoner euro under min
första vecka. Då undrade jag om det var kört för
min del, minns Anton.
Det hände inget med tavlan, men Anton tassade
på tå i ett par timmar och funderade på om
det var dags att packa väskorna. Det behövde han
inte, som tur var.
Benny har också hört berättelser om hur en
skeppare ringt en arbetstagare t.ex. på grund av
alkoholmissbruk och sagt att denne har en halvtimme
på sig att packa sina saker och ta tenderbåten
in till land.
– Och då sänker man den snabbaste tenderbå-
G Anton Svanström.
G Benny Hasselblatt.