
 
		TRAFICOM ÖPPNAR KONKURRENSUTSÄTTNING  
 av sjörutter för alla EU-flaggstater  
 SJÖMANSFÖRBUNDEN:    
 Riksdagens stöd till sjötrafiken måste riktas till fartyg under finsk flagg. 
 FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 9 
  Sjöfartens arbetstagarorganisationer kräver att  
 riksdagens anslag till sjötrafiken riktas till finska  
 rederier och fartyg under finsk flagg.  
 RÄDSLA FÖR EU HOTAR ATT ÖPPNA   
 PANDORAS BOX INOM SJÖFARTEN 
 Den 18 september meddelade Traficom att de öppnar en  
 konkurrensutsättning av de första sjörutterna som  
 underhålls med statligt stöd. De rutter som Traficom  
 identifierat behöver coronastöd är förbindelser från Åbo  
 eller Nådendal till Stockholm via Åland samt från Åbo  
 eller Nådendal till Kapellskär via Långnäs. 
 – Anslagen som den finska riksdagen beviljat sjötrafiken  
 måste riktas till finska rederier och fartyg under finsk flagg,  
 kräver Robert Nyman, verksamhetsledare vid Finlands  
 Maskinbefälsförbund. 
 Traficoms konkurrensutsättning baseras på riksdagens  
 tilläggsanslag på 24,7 miljoner euro till sjötrafiken. Sjöfar-tens  
 arbetstagarorganisationer är rädda att tjänstemännen  
 vid Traficom öppnar Pandoras box av ”rädsla för EU”. 
 – Konkurrensutsättningen är öppen för alla rederier  
 som kan tillhandahålla ett fartyg som registrerats under ett  
 EU-lands flagga och transporterar resenärer och frakt samt  
 uppfyller de övriga villkoren i anbudsbegäran. Det låter  
 mer än oroande. 
 VÅRENS FEL FÅR INTE UPPREPAS 
 I våras fattade Försörjningsberedskapscentralen i Finland  
 ett snabbt stödbeslut där de beviljade ekonomiskt stöd till  
 fartyg under estnisk och svensk flagg. Något svar på vilka  
 grunder stödet gavs till dem har fortfarande inte getts. 
 – Medel från finska skattebetalare användes till att  
 stödja fartyg under utländsk flagg (estnisk och svensk)  
 samtidigt som finska fartyg stod i kaj i väntan på arbete,  
 påminner Sjömans-Unionens förbundssekreterare   
 Kenneth Bondas. 
 Coronapandemin har försatt de finska rederierna i sin  
 djupaste kris på 30 år. Än ser man inget slut på nedgången  
 och ingen kan säga hur många fartyg under finsk flagg som  
 finns kvar efter krisen. 
 – M/S Silja Serenade seglar under finsk flagg och gjorde  
 framgångsrika kryssningar till Riga i somras, men i au-gusti  
 meddelades det att fartyget blir liggande vid kaj och  
 ersätts av estniska M/S Baltic Queen. Finska arbetstagare  
 permitteras och ersätts av estniska sjömän, suckar Johan  
 Ramsland, verksamhetsledare vid Finlands Skeppsbefäls-förbund. 
 FÖRSÄLJNINGEN AV ETT FINSKT PASSAGERARFARTYG  
 SKULLE INNEBÄRA HUNDRATALS ARBETSLÖSA I FINLAND 
 I dag finns det bara 6 700 finska sjömän kvar. Var och en av  
 dem behövs för att vi ska kunna bevara de nationella  
 sjöfartskunskaperna och trygga en kontinuitet. I våras  
 permitterades tusentals av dem och arbetslösheten bland  
 sjömän steg till över 50 procent. Rädslan är att siffran  
 kommer att stiga till samma höjder även i höst. 
 – Om finska rederier och fartyg under finsk flagg inte  
 stöds nu är det klart som korvspad att man kan bli tvungen  
 att sälja dem, vilket innebär att tusentals sjömän mister  
 sina jobb. 
 Ett passagerarfartyg sysselsätter hundratals arbetsta-gare. 
  Om man dessutom räknar med underleverantörer och  
 andra indirekta ekonomikedjor stiger sysselsättningsef-fekten  
 av ett fartyg till tusentals personer och reflekteras  
 också på flera andra branscher i Finland. 
 Mest orolig är man att de finska försörjningsbered-skapstransporterna  
 skulle skötas med dålig utrustning och  
 dåliga arbetsvillkor i den nya konkurrensen. 
 – EU har flera bekvämlighetsflaggstater, som t.ex. Gi-braltar, 
  Malta och Cypern. 
 Exotiska öar är kända skatteparadis. Där är beskatt-ningen  
 lägre eller obefintlig och besättningens arbetsvill-kor  
 ägnas ingen som helst uppmärksamhet.  
 Den 10 september blockerades ett bekvämlighetsflagg-fartyg  
 under panamansk flagg i Raumo. Besättningen  
 på fartyget hade lönefordringar på över USD 70 000 och  
 behandlades dåligt på fartyget. Polisen hjälpte sex besätt-ningsmedlemmar  
 lämna fartyget. 
 – Vill vi ha mer av sådant i våra finska vatten? Absolut  
 inte. Det vore bra om någon minister också tog stark ställ-ning  
 i frågan. • 
 Sjömansförbunden anser att riksdagens tilläggsan-slag  
 som Traficom använder till sjötrafiken absolut  
 måste riktas till fartyg under finsk flagg.