TRAFICOM ÖPPNAR KONKURRENSUTSÄTTNING
av sjörutter för alla EU-flaggstater
SJÖMANSFÖRBUNDEN:
Riksdagens stöd till sjötrafiken måste riktas till fartyg under finsk flagg.
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 9
Sjöfartens arbetstagarorganisationer kräver att
riksdagens anslag till sjötrafiken riktas till finska
rederier och fartyg under finsk flagg.
RÄDSLA FÖR EU HOTAR ATT ÖPPNA
PANDORAS BOX INOM SJÖFARTEN
Den 18 september meddelade Traficom att de öppnar en
konkurrensutsättning av de första sjörutterna som
underhålls med statligt stöd. De rutter som Traficom
identifierat behöver coronastöd är förbindelser från Åbo
eller Nådendal till Stockholm via Åland samt från Åbo
eller Nådendal till Kapellskär via Långnäs.
– Anslagen som den finska riksdagen beviljat sjötrafiken
måste riktas till finska rederier och fartyg under finsk flagg,
kräver Robert Nyman, verksamhetsledare vid Finlands
Maskinbefälsförbund.
Traficoms konkurrensutsättning baseras på riksdagens
tilläggsanslag på 24,7 miljoner euro till sjötrafiken. Sjöfar-tens
arbetstagarorganisationer är rädda att tjänstemännen
vid Traficom öppnar Pandoras box av ”rädsla för EU”.
– Konkurrensutsättningen är öppen för alla rederier
som kan tillhandahålla ett fartyg som registrerats under ett
EU-lands flagga och transporterar resenärer och frakt samt
uppfyller de övriga villkoren i anbudsbegäran. Det låter
mer än oroande.
VÅRENS FEL FÅR INTE UPPREPAS
I våras fattade Försörjningsberedskapscentralen i Finland
ett snabbt stödbeslut där de beviljade ekonomiskt stöd till
fartyg under estnisk och svensk flagg. Något svar på vilka
grunder stödet gavs till dem har fortfarande inte getts.
– Medel från finska skattebetalare användes till att
stödja fartyg under utländsk flagg (estnisk och svensk)
samtidigt som finska fartyg stod i kaj i väntan på arbete,
påminner Sjömans-Unionens förbundssekreterare
Kenneth Bondas.
Coronapandemin har försatt de finska rederierna i sin
djupaste kris på 30 år. Än ser man inget slut på nedgången
och ingen kan säga hur många fartyg under finsk flagg som
finns kvar efter krisen.
– M/S Silja Serenade seglar under finsk flagg och gjorde
framgångsrika kryssningar till Riga i somras, men i au-gusti
meddelades det att fartyget blir liggande vid kaj och
ersätts av estniska M/S Baltic Queen. Finska arbetstagare
permitteras och ersätts av estniska sjömän, suckar Johan
Ramsland, verksamhetsledare vid Finlands Skeppsbefäls-förbund.
FÖRSÄLJNINGEN AV ETT FINSKT PASSAGERARFARTYG
SKULLE INNEBÄRA HUNDRATALS ARBETSLÖSA I FINLAND
I dag finns det bara 6 700 finska sjömän kvar. Var och en av
dem behövs för att vi ska kunna bevara de nationella
sjöfartskunskaperna och trygga en kontinuitet. I våras
permitterades tusentals av dem och arbetslösheten bland
sjömän steg till över 50 procent. Rädslan är att siffran
kommer att stiga till samma höjder även i höst.
– Om finska rederier och fartyg under finsk flagg inte
stöds nu är det klart som korvspad att man kan bli tvungen
att sälja dem, vilket innebär att tusentals sjömän mister
sina jobb.
Ett passagerarfartyg sysselsätter hundratals arbetsta-gare.
Om man dessutom räknar med underleverantörer och
andra indirekta ekonomikedjor stiger sysselsättningsef-fekten
av ett fartyg till tusentals personer och reflekteras
också på flera andra branscher i Finland.
Mest orolig är man att de finska försörjningsbered-skapstransporterna
skulle skötas med dålig utrustning och
dåliga arbetsvillkor i den nya konkurrensen.
– EU har flera bekvämlighetsflaggstater, som t.ex. Gi-braltar,
Malta och Cypern.
Exotiska öar är kända skatteparadis. Där är beskatt-ningen
lägre eller obefintlig och besättningens arbetsvill-kor
ägnas ingen som helst uppmärksamhet.
Den 10 september blockerades ett bekvämlighetsflagg-fartyg
under panamansk flagg i Raumo. Besättningen
på fartyget hade lönefordringar på över USD 70 000 och
behandlades dåligt på fartyget. Polisen hjälpte sex besätt-ningsmedlemmar
lämna fartyget.
– Vill vi ha mer av sådant i våra finska vatten? Absolut
inte. Det vore bra om någon minister också tog stark ställ-ning
i frågan. •
Sjömansförbunden anser att riksdagens tilläggsan-slag
som Traficom använder till sjötrafiken absolut
måste riktas till fartyg under finsk flagg.