FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 57
BEKVÄMLIGHETSFLAGGFARTYG TRAFIKERAR
REGELBUNDET TILL FINLAND
Den globala bekvämlighetsflaggflottan är stor och växer
alltjämt. Fartyg under bekvämlighetsflagg trafikerar också
regelbundet till finska hamnar. Bekvämlighetsflaggfarty-gen
transporterar till och med frakt på Saimen, där man
ser många fler bekvämlighetsflaggfartyg än fartyg
under finsk flagg!
35 BEKVÄMLIGHETSFLAGG I VÄRLDEN FÖR NÄRVARANDE
För närvarande har fartyg under 35 olika länders flagg
klassats som bekvämlighetsflaggfartyg. Dessa länder är
bl.a. Antigua och Barbuda, Bahamas, Belize, Bermuda,
Gibraltar och Panama. Gemensamt för alla dessa är det
är lätt att registrera rederier och fartyg under deras flagg
som passiva företag. Exotiska öar är kända skatteparadis.
Där är beskattningen lägre eller obefintlig och besättning-ens
arbetsvillkor ägnas ingen som helst uppmärksamhet.
Rederierna som registrerar sina fartyg under bekväm-lighetsflagg
utnyttjar fräckt situationen och trycker ner pri-serna
och stjäl marknader från så kallade ärliga rederier.
För t.ex. ett finskt rederi och fartyg är det helt omöjligt att
vinna priskonkurrensen mot ett fartyg som seglar under
bekvämlighetsflagg.
Därför kör fartyg under bekvämlighetsflagg regelbundet
även till finska hamnar. Fartyget M/s Es Venus, som block-erades
i Raumo i början av september, är ett fartyg som åkt
fast för skriande förseelser mot besättningens arbetsvill-kor
och lönefordringar.
Tanken med kampanjen mot bekvämlighetsflaggfartyg
som ITF lanserade för över 70 år sedan var att snabbt rätta
till bristerna i sjömännens arbetsvillkor på världens hav.
Det gick inte som tänkt. Efter att kampanjen startade har
antalet länder som klassas som bekvämlighetsflaggländer
ökat till 35 och det finns fortfarande brister i sjömännens
arbetsvillkor och -förhållanden. Det verkar dessvärre som
dumpningen av arbetsvillkor har spridit sig från världens
hav till land, där man först nu får upp ögonen för att t.ex.
ukrainska bärplockare i Finland inte fått lön enligt sina
arbetsvillkor. På haven har man brottats med liknande
problem i årtionden.
SYSTEMET MED BEKVÄMLIGHETSFLAGGFARTYG GER
MÖJLIGHET TILL ”LOKALA AVTAL” OCH REKRYTERING
AV ARBETSKRAFT I LÄNDER MED BILLIG ARBETSKRAFT
Systemet med bekvämlighetsflaggfartyg ger rederierna
möjlighet till ”lokala avtal”, vilket i detta fall inte alltid är
bra för arbetstagaren. Det visade sig vara fallet för t.ex.
besättningen på M/s ES Venus. Globaliseringen utnyttjas
och fartygens besättning hämtas från länder med billig
arbetskraft där de inte har något äkta fackförbund som
trygghet. Anställningsvillkoren kan avtalas med endast
personliga arbetsavtal eller med så kallade gula fackför-bunds
(yellow unions) ”kollektivavtal”, som i praktiken är
arbetsgivarnas egna förbunds avtal. På så sätt har sjömän-nen
som arbetar på bekvämlighetsflaggfartyg bara de
internationella ITF-inspektörernas nätverk som enda
trygghet och hjälp.
TÅSANDALER OCH T-SHIRT I VINTERKYLA
Arbetsförhållandena för sjömännen som arbetar på
bekvämlighetsflaggfartyg kan i värsta fall motsvara
fångenskap. Lönerna betalas inte ut på flera månader och
sjömännen har varken pengar eller möjlighet att lämna
fartyget. Trötthet, hunger och långa skift är inget undantag
på ett bekvämlighetsflaggfartyg. På ett fartyg i dåligt skick
i Uleåborgs hamn träffade man på en sjöman som gick
runt i vinterkylan i bara tåsandaler och t-shirt.
FINSKA ITF-INSPEKTÖRERS STATISTIK FRÅN 2019 ÅRS
INSPEKTIONER PÅ BEKVÄMLIGHETSFLAGGFARTYG SOM
KOMMIT TILL FINLAND
2019 fortsatte fartygsredarnas likgiltighet inför kollektiv-avtal
och deras villkor i gammal stil. 41 procent av
ITF-inspektörernas fartygsinspektioner ledde till vidareåt-gärder
på grund av avsaknad av kollektivavtal eller
underlåtenhet att följa kollektivavtalet.
Ett relativt stort tyskt rederi fortsatte alltjämt att syste-matiskt
bryta mot kollektivavtalet genom att betala ut för
låga löner.
2019 UPPTÄCKTES BRISTER PÅ 54 INSPEKTERADE FARTYG
Under 2019 inspekterades 131 fartyg i Finland, varav 112
fanns med i bekvämlighetsflaggregistret. Hos 54 fartyg
påträffades fel i form av brist i löneutbetalningen, underlå-tande
att följa bestämmelserna i kollektivavtalet eller
avsaknad av kollektivavtal.
Kollektivavtal på godkännbar nivå tecknades genom
Sjömans-Unionens försorg under 2019 för sex fartyg. Av-talsparterna
i dessa fall fanns i Turkiet, Holland, Irland och
Bulgarien. Dessutom tecknades kollektivavtal för minst
fyra fartyg till följd av Sjömans-Unionens åtgärder. Avtalen
undertecknades i dessa fall av broderförbund i Tyskland
och Hong Kong.
Obetalda löner drevs in från fartygsägarna i 28 fall,
sammanlagt USD 86 750. Sjömännen som tog emot utbetal-ningarna
representerade omkring tio olika nationaliteter.
Det minsta enskilda fallet var USD 80,30 till en ghanansk
matros på ett fartyg under luxemburgisk flagg. Det största
beloppet, nästan USD 14 000, betalades till den filippinska
besättningen på ett fartyg under marshallöisk flagg.
Under 2019 sattes sex fartyg i blockad. AKT:s stuvare
och JHL stödde blockaden.
2020 – LÖNEFORDRINGAR FÖR USD 205 000
HAR REDAN DRIVITS IN FRÅN FARTYGSÄGARNA
Under 2020 har man upptäckt ännu värre förseelser
rörande lönefordringarna för sjömännen på bekvämlig-hetsflaggfartyg.
Fram till september 2020 har man drivit in
lönefordringar för totalt USD 205 000 från fartygsägarna.
Bekvämlighetsflaggkampanjen i Finland leddes av
en koordinationsarbetsgrupp med representanter från
Bil- och transportbranschens arbetarförbund AKT,
Finlands Skeppsbefälsförbund och Finlands Maskin-befälsförbund
samt Finlands Sjömans-Union. Sjömans-
Unionens ordförande Simo Zitting var ordförande för
koordinationsarbetsgruppen. •