FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 55
seen”, mikä ei ole tässä tapauksessa työntekijän
kannalta aina hyvä asia. Tämä kävi ilmi esimer-kiksi
M/s ES Venuksen miehistön kohdalla.
Globalisaatiota käytetään hyväksi ja alusten
miehistö palkataan halvan työvoiman maista,
jossa heillä ei ole turvanaan aitoa ammattiliittoa.
Työsuhteen ehdot voidaan sopia pelkillä henkilö-kohtaisilla
työsopimuksilla tai niin sanottujen
keltaisten ammattiliittojen (yellow unions)
”työehtosopimuksilla”, eli käytännössä työnanta-jien
omien liittojen sopimuksilla. Niinpä muka-vuuslippulaivoilla
työskentelevillä merimiehillä
on aitona turvanaan vain kansainvälinen ITF
tarkastajien verkosto, joka heitä voi auttaa.
VARVASSANDAALEISSA JA T-PAIDASSA
TALVIPAKKASESSA
Mukavuuslippulaivoilla työskentelevien meri-miesten
työolosuhteet saattavat vastata pahim-missa
tapauksessa vankeutta. Palkkoja on
maksamatta useilta kuukausilta, eikä merimie-hillä
ole rahaa ja mahdollisuutta lähteä pois
laivalta. Väsymys, nälkä ja pitkät työvuorot eivät
ole mukavuuslippulaivalla poikkeus. Oulun
satamassa on tavattu huonokuntoisella aluksella
saapunut merimies, joka asteli talvipakkasessa
pelkissä varvassandaaleissa ja T-paidassa.
SUOMALAISET ITF TARKASTAJIEN TILASTOA
VUODEN 2019 TARKASTUKSISTA SUOMEEN
SAAPUNEISTA MUKAVUUSLIPPULAIVOISTA
Vuonna 2019 laivanvarustajien piittaamattomuus
työehtosopimuksista ja niiden ehdoista jatkui
entiseen malliin. ITF tarkastajien tekemistä
laivatarkastuksista 41 prosenttia johti jatkotoi-menpiteisiin
johtuen puuttuvasta työehtosopi-muksesta
tai sen noudattamatta jättämisestä.
Isohko saksalainen varustamo jatkoi edelleen
systemaattisesti työehtosopimuksen rikkomista
maksamalla liian pieniä palkkoja.
VUONNA 2019 PUUTTEITA LÖYTYI
54 TARKASTETUSTA ALUKSESTA
Vuonna 2019 aikana Suomessa tarkastettiin 131
alusta, joista mukavuuslippurekistereissä
purjehti 112 alusta. 54 aluksen kohdalla löydet-tiin
puutteita joko palkkojen maksun, työehtoso-pimuksen
määräysten noudattamatta jättämisen
tai työehtosopimuksen puuttumisen osalta.
Hyväksyttävää tasoa oleva työehtosopimus
solmittiin vuoden 2019 aikana Merimies-Unionin
toimesta kuudelle alukselle. Sopijaosapuolia
näissä tapauksissa löytyi Turkista, Hollannista,
Irlannista ja Bulgariasta. Lisäksi Merimies-Unio-nin
toteuttamien toimenpiteiden seurauksena
solmittiin työehtosopimus ainakin neljälle
laivalle. Sopimusten allekirjoittajat näissä
tapauksissa olivat veljesliitot Saksassa, Hong
Kongissa.
Maksamattomia palkkoja saatiin perittyä
laivanomistajilta 28 tapauksessa, yhteensä 86.750
(US) dollarin edestä. Maksuista osallisiksi
päässeet merimiehet edustivat noin kymmentä
eri kansallisuutta. Pienin yksittäinen tapaus,
80,30 dollaria, maksettiin Luxemburgin lipun alla
seilaavan laivan ghanalaiselle matruusille.
Suurin summa, lähes 14 000 dollaria, maksettiin
Marshallsaarten lipun alla seilaavalle filippiini-läiselle
miehistölle.
Vuoden 2019 aikana asetettiin saartoon kuusi
alusta. Tukensa saartotoimenpiteelle antoi
AKT:n ahtaajat ja JHL.
VUOSI 2020 - PALKKASAATAVIA PERITTY LAIVAN-OMISTAJILTA
JO 205 000 US DOLLARIN EDESTÄ
Vuosi 2020 on tuonut esiin entistä räikeämpiä
rikkeitä mukavuuslippulaivoilla työskentelevien
merimiesten palkkasaatavissa. Syyskuuhun 2020
mennessä palkkasaatavia on saatu perittyä
laivanomistajilta yhteensä 205 000 (US) dollarin
edestä.
Mukavuuslippukampanjaa Suomessa johti
koordinaatiotyöryhmä, jossa olivat edustettuna
AKT, Suomen Laiva- ja Konepäällystöliitot
sekä Suomen Merimies-Unioni. Koordinaatio-työryhmän
puheenjohtajana toimi Merimies-
Unionin puheenjohtaja Simo Zitting. •
G Mukavuuslippulaiva
M/S Es Venus.