
 
		FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 55 
 seen”, mikä ei ole tässä tapauksessa työntekijän  
 kannalta aina hyvä asia. Tämä kävi ilmi esimer-kiksi  
 M/s ES Venuksen miehistön kohdalla.  
 Globalisaatiota käytetään hyväksi ja alusten  
 miehistö palkataan halvan työvoiman maista,  
 jossa heillä ei ole turvanaan aitoa ammattiliittoa.  
 Työsuhteen ehdot voidaan sopia pelkillä henkilö-kohtaisilla  
 työsopimuksilla tai niin sanottujen  
 keltaisten ammattiliittojen (yellow unions)  
 ”työehtosopimuksilla”, eli käytännössä työnanta-jien  
 omien liittojen sopimuksilla. Niinpä muka-vuuslippulaivoilla  
 työskentelevillä merimiehillä  
 on aitona turvanaan vain kansainvälinen ITF  
 tarkastajien verkosto, joka heitä voi auttaa. 
 VARVASSANDAALEISSA JA T-PAIDASSA   
 TALVIPAKKASESSA 
 Mukavuuslippulaivoilla työskentelevien meri-miesten  
 työolosuhteet saattavat vastata pahim-missa  
 tapauksessa vankeutta. Palkkoja on  
 maksamatta useilta kuukausilta, eikä merimie-hillä  
 ole rahaa ja mahdollisuutta lähteä pois  
 laivalta. Väsymys, nälkä ja pitkät työvuorot eivät  
 ole mukavuuslippulaivalla poikkeus. Oulun  
 satamassa on tavattu huonokuntoisella aluksella  
 saapunut merimies, joka asteli talvipakkasessa  
 pelkissä varvassandaaleissa ja T-paidassa. 
 SUOMALAISET ITF TARKASTAJIEN TILASTOA  
 VUODEN 2019 TARKASTUKSISTA SUOMEEN  
 SAAPUNEISTA MUKAVUUSLIPPULAIVOISTA 
 Vuonna 2019 laivanvarustajien piittaamattomuus  
 työehtosopimuksista ja niiden ehdoista jatkui  
 entiseen malliin. ITF tarkastajien tekemistä  
 laivatarkastuksista 41 prosenttia johti jatkotoi-menpiteisiin  
 johtuen puuttuvasta työehtosopi-muksesta  
 tai sen noudattamatta jättämisestä. 
 Isohko saksalainen varustamo jatkoi edelleen  
 systemaattisesti työehtosopimuksen rikkomista  
 maksamalla liian pieniä palkkoja.  
 VUONNA 2019 PUUTTEITA LÖYTYI   
 54 TARKASTETUSTA ALUKSESTA 
 Vuonna 2019 aikana Suomessa tarkastettiin 131  
 alusta, joista mukavuuslippurekistereissä  
 purjehti 112 alusta. 54 aluksen kohdalla löydet-tiin  
 puutteita joko palkkojen maksun, työehtoso-pimuksen  
 määräysten noudattamatta jättämisen  
 tai työehtosopimuksen puuttumisen osalta. 
 Hyväksyttävää tasoa oleva työehtosopimus  
 solmittiin vuoden 2019 aikana Merimies-Unionin  
 toimesta kuudelle alukselle. Sopijaosapuolia  
 näissä tapauksissa löytyi Turkista, Hollannista,  
 Irlannista ja Bulgariasta. Lisäksi Merimies-Unio-nin  
 toteuttamien toimenpiteiden seurauksena  
 solmittiin työehtosopimus ainakin neljälle  
 laivalle. Sopimusten allekirjoittajat näissä  
 tapauksissa olivat veljesliitot Saksassa, Hong  
 Kongissa. 
 Maksamattomia palkkoja saatiin perittyä  
 laivanomistajilta 28 tapauksessa, yhteensä 86.750  
 (US) dollarin edestä. Maksuista osallisiksi  
 päässeet merimiehet edustivat noin kymmentä  
 eri kansallisuutta. Pienin yksittäinen tapaus,  
 80,30 dollaria, maksettiin Luxemburgin lipun alla  
 seilaavan laivan ghanalaiselle matruusille.  
 Suurin summa, lähes 14 000 dollaria, maksettiin  
 Marshallsaarten lipun alla seilaavalle filippiini-läiselle  
 miehistölle. 
 Vuoden 2019 aikana asetettiin saartoon kuusi  
 alusta. Tukensa saartotoimenpiteelle antoi  
 AKT:n ahtaajat ja JHL. 
 VUOSI 2020 - PALKKASAATAVIA PERITTY LAIVAN-OMISTAJILTA  
 JO 205 000 US DOLLARIN EDESTÄ 
 Vuosi 2020 on tuonut esiin entistä räikeämpiä  
 rikkeitä mukavuuslippulaivoilla työskentelevien  
 merimiesten palkkasaatavissa. Syyskuuhun 2020  
 mennessä palkkasaatavia on saatu perittyä  
 laivanomistajilta yhteensä 205 000 (US) dollarin  
 edestä. 
 Mukavuuslippukampanjaa Suomessa johti  
 koordinaatiotyöryhmä, jossa olivat edustettuna  
 AKT, Suomen Laiva- ja Konepäällystöliitot  
 sekä Suomen Merimies-Unioni. Koordinaatio-työryhmän  
 puheenjohtajana toimi Merimies- 
 Unionin puheenjohtaja Simo Zitting. • 
 G Mukavuuslippulaiva  
 M/S Es Venus.