TRAFICOM AVAA MERILIIKENTEEN
reittien kilpailutuksen kaikille EU-lipuille
MERIMIESLIITOT:
Eduskunnan meriliikenteelle myöntämät tuet on suunnattava Suomen lipun alla purjehtiville
aluksille.
Merenkulun työntekijäjärjestöt vaativat eduskun-nan
meriliikenteelle myöntämien määrärahojen
kohdistamista suomalaisille varustamoille ja
Suomen lipun alla purjehtiville aluksille.
EU:N PELKO UHKAA AVATA PANDORAN
LIPPAAN MERENKULUSSA
Traficom ilmoitti 18.9. avaavansa kilpailutuksen ensim-mäisille
valtion tuella ylläpidettäville merireiteille.
Koronatukea tarvitseviksi reiteiksi Traficom on tunnista-nut
Turusta tai Naantalista Ahvenanmaan kautta Tukhol-maan
liikennöitävät yhteydet sekä Turusta tai Naantalista
Långnäsin kautta Kapellskäriin liikennöitävät yhteydet.
– Suomen eduskunnan meriliikenteelle myöntävät
määrärahat on kohdennettava suomalaisille varustamoille
ja Suomen lipun alla purjehtiville laivoille, Suomen
Konepäällystöliiton toiminnanjohtaja Robert Nyman
vaatii.
Traficom kilpailutus perustuu eduskunnan myöntä-mään
24,7 miljoonan euron lisämäärärahaan meriliiken-teelle.
Merenkulun työntekijäjärjestöt pelkäävät, että
Traficomin virkamiehet ovat avaamassa Pandoran lipasta
”EU:n pelossa”.
– Meriliikenteen kilpailutus on avattu kaikille EU-valti-oille
ja varustamoille, joilla on tarjota jonkun EU-maan
lipun alle rekisteröity matkustajia ja lastia kuljettava ja
tarjouspyynnön muut ehdot täyttävä alus. Tämä kuulostaa
enemmän kuin huolestuttavalta.
VIIME KEVÄÄN VIRHETTÄ EI ENÄÄ SAA TOISTAA
Viime keväänä Suomen Huoltovarmuuskeskus teki
pikaisen tukipäätöksen, jossa se myönsi taloudellista
tukea Viron ja Ruotsin lipun alla purjehtiville aluksille.
Vastausta ei ole saatu edelleenkään siihen, millä perus-teella
niitä tuettiin.
– Suomen veronmaksajilta kerättyjä varoja käytettiin
ulkomaan lipun alla purjehtivien alusten (Viro ja Ruotsi)
tukemiseen samaan aikaan, kun suomalaiset alukset
seisoivat työtä vailla laiturissa, Suomen Merimies-Unionin
liittosihteeri Kenneth Bondas muistuttaa.
Koronapandemia on ajanut suomalaiset varustamot
syvimpään ahdinkoon 30 vuotisen historian aikana.
Taantumalle ei näy vielä loppua ja sitä ei osaa kukaan
sanoa, paljonko Suomen lipun alla on kriisin jälkeen
aluksia.
8 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
– Suomen lipun alla purjehtiva M/s Silja Serenade teki
kesällä menestyksekkäitä risteilyitä Riikaan, mutta
elokuussa saapui ilmoitus että alus jää rantaan ja se
korvataan virolaisella M/s Baltic Queen aluksella.
Suomalaiset työntekijät lomautetaan ja heidän tilalleen
saapuvat virolaiset merimiehet, Suomen Laivanpäällystö-liiton
toiminnanjohtaja Johan Ramsland huokaa.
YHDEN SUOMALAISEN MATKUSTAJALAIVAN MYYNTI
TOISI SUOMEEN SATOJA TYÖTTÖMIÄ
Suomalaisia merenkulkijoita on jäljellä enää 6 700 työnte-kijää.
Jokaista heistä tarvitaan, jotta kansallinen meren-kulkuosaaminen
säilyy ja sillä on jatkuvuutta. Viime
keväänä tuhannet heistä olivat lomautettuina ja merimies-ten
työttömyys nousi yli 50 prosentin. Pelkona on, että
tänä syksynä noustaan jälleen samoihin lukemiin.
– Jos suomalaisia varustamoita ja Suomen lipun alla
olevia aluksia ei nyt tueta, niin päivänselvää on, että niitä
voidaan joutua myymään ja tuhannet merimiehet menettä-vät
työnsä.
Yksi matkustajalaiva työllistää satoja työntekijöitä. Kun
päälle laskee alihankkijat ja muut välilliset talousketjut,
nousee yhden aluksen työllistämisvaikutus tuhansiin ja
heijastuu useisiin muihinkin aloihin Suomessa.
Kaikista pahin pelko on, että suomalaisia huoltovar-muuskuljetuksia
hoidettaisiin nyt avatussa kilpailussa
huonokuntoisella kalustolla ja heikoilla työehdoilla.
– EU:ssa on useita mukavuuslippuja. Tällaisia EU-valti-oita
ovat esimerkiksi Gibraltar, Malta ja Kypros.
Eksoottiset saaret ovat tunnettuja veroparatiiseja.
Niissä verotus on huokeampaa tai olematonta eikä
miehistön työehtoihin kiinnitetä minkäänlaista huomiota.
Raumalle saarrettiin 10. syyskuuta yksi mukavuuslippu-laiva,
joka purjehti Panaman lipun alla. Aluksen miehistöl-lä
oli yli 70 000 Yhdysvaltain dollarin palkkasaatavat ja
heitä kohdeltiin huonosti aluksella. Poliisi turvasi kuuden
miehistön jäsenen pääsyn pois alukselta.
–Tätäkö me haluamme lisää Suomen lähivesille. Emme
varmasti. Hyvä olisi, että joku ministeri ottaisi myös
vahvan kannan asiaan. •
Merimiesliittojen mielestä Traficomin nyt haussa
olevat eduskunnan lisämäärärahat meriliikenteelle
on kohdistettava ehdottomasti Suomen lipun alla
purjehtiville aluksille.