HEKTISK SOMMAR INOM – corona fällde inte kryssarna i Nyslott
14 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
A
Solen skiner ännu över vackra Saimen i
mitten av augusti. I Nyslott, där det
kanske finns flest kryssare i Finland sett
till antalet invånare, ca 10 fartyg per 30
000 invånare, kan man när man promenerar på
salutorget hela tiden se hur fartyg rutinmässigt
förtöjs och lossas från passagerarhamnens kajer.
Bröderna Harri Lappalainens, Tuomas Pun-nonens
och Kari Punnonens företag Sapha Oy:s
24 meter långa stålfartyg Lake Star förbereder
sig för avgång intill salutorget i Nyslott. Bolagets
andra fartyg Lake Seal vid kajen intill förbereder
sig för en beställningskryssning.
16 passagerare har klivit ombord på soldäcket
på Star, som har plats för 70 passagerare. Det
är en bra mängd för att vara i slutet av augusti.
Kryssningsgästerna tycks mestadels vara finländ-ska.
– Normala somrar när skolorna börjat är våra
kunder till stor del utländska, nu saknas de helt
med några enskilda undantag.. På så sätt kan vi
vara nöjda med passagerarmängden, säger Lap-palainen.
Enligt bröderna är det fortfarande mycket
lönsamt att köra med en sådan passagerarmängd.
Fartygets drygt 200 hästar starka huvudmaskin
är bränslesnål och resan på cirka en timme runt
Nyslott motsols körs på riktigt låga varv. Natur-ligtvis
har kryssningsföretagare utgifter även på
vintern, men för att täcka de direkta drift- och be-sättningskostnaderna
räcker det med en handfull
passagerare per kryssning.
Det myllrar av folk på fartyget före avgång.
Fartygets minimibesättning består av två
personer: kapten med behörighet för skeppare i
inrikesfart och maskinskötare samt däcksman,
som måste ha ett behörighetsbrev för däcksmän.
På beställningskryssningar tar man med mer per-sonal
för att sköta arbetet kring t.ex. måltider.
Bröderna sköter biljettförsäljningen vid kajen,
tar hand om kiosken i salongen, guidar kun-der,
förbereder inför avfärd som t.ex. att starta
maskinen, och lossar slutligen också repen och
sköter utropen i snabb takt med flera årtiondens
erfarenhet.
– När man gör 400–500 avgångar per sommar
i 15 års tid börjar man så smått lära sig hur det
funkar, säger Punnonen med glimten i ögat.
VÅRENS SKRÄCKBILDER BLEV EN REKORDSOMMAR
I våras fanns det spänning så det räckte. För en
kryssningsföretagare i Finland handlar framgång
om tur.
– I början var vi mycket skeptiska och rädda.
På sommaren har vi totalt 6–7 anställda och nu
vågade vi inte utlova arbete ens i maj. Nog und-rade
vi om vi skulle få köra alls i sommar, och vad
vi skulle göra om vi inte gör det, säger Lappalai-nen
om de svåra tiderna.
– Sedan skulle dessutom livflottarna underhål-las
på våren och Traficom visade ingen nåd vad
gällde dem. Vi undrade om underhållet skulle
vara i onödan om vi inte ens kunde köra. Under-hållet
av livflottar är en stor utgiftspost för en
småföretagare, fortsätter Lappalainen.
Coronasituationen eskalerade mycket snabbt i
hela Finland i mars. Gränserna stängdes och den
fria rörligheten begränsades.
– Ryssarna, som normalt sett utgör en stor
turistgrupp på sommaren, saknades helt den
kommande säsongen. När man meddelade i april
att den legendariska operafestivalen i Nyslott
skulle ställas in var de lokala turistföretagarna
inte särskilt glada, minns Lappalainen.
– Nästan alla beställningskryssningar hann
ställas in före juni. Stora grupper med många
äldre människor och folk i riskgrupper, preciserar
Lappalainen. Då såg kryssningssäsongen grå och
glädjelös ut.
– Det var slaget vi förlorade.
Däremot lättade regeringen på restriktio-nerna
från och med den 1 juni, vilket utgjorde en
ljuspunkt för många finska småföretagare i dessa
dystra tider.
– Vi kunde äntligen köra, om än med halv
kapacitet. Varannan plats lämnades tom. När vi
körde med Lake Seal innebar det en förlust på 50
passagerarplatser i en kapacitet på 100 platser,
förklarar Lappalainen.
– Normala somrar kör vi också bara med ett
fartyg fram till midsommar. Den mest hektiska
månaden under den ordinarie högsäsongen är
juli, så restriktionerna i juni påverkade i sig ännu
inte passagerarmängderna alltför mycket.
I slutet av juni lättades restriktionerna ytter-ligare
i enlighet med regeringens hybridstrategi.
För Lake Seal och Lake Star innebar det att de
kunde köra med full kapacitet, och man började
göra sju avgångar per dag och fartyg.
Även om
COVID-19-
pandemin har
plågat hela
världen har
den också
möjliggjort
enskilda fram-gångsberättel-ser.
I bristen
på alternativ
har den
inhemska
turismen ökat
explosionsar-tat
i populari-tet
den
gångna
sommaren
framför allt
utanför stor-städerna.
Nyslottsföreta-get
Sapha Oy
var en av
coronasomma-rens
oväntade
vinnare.
TEXT OCH BILDER:
ESA KALLIO
E Det bruksdugliga museifartyget Mikko är
ett av Saimens mest fantastiska fartyg.
Tjärångaren byggdes redan år 1914.