
 
		HEKTISK SOMMAR INOM  – corona fällde inte kryssarna i Nyslott 
 14 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART 
 A 
  Solen skiner ännu över vackra Saimen i  
 mitten av augusti. I Nyslott, där det  
 kanske finns flest kryssare i Finland sett  
 till antalet invånare, ca 10 fartyg per 30  
 000 invånare, kan man när man promenerar på  
 salutorget hela tiden se hur fartyg rutinmässigt  
 förtöjs och lossas från passagerarhamnens kajer. 
 Bröderna Harri Lappalainens, Tuomas Pun-nonens  
 och Kari Punnonens företag Sapha Oy:s  
 24 meter långa stålfartyg Lake Star förbereder  
 sig för avgång intill salutorget i Nyslott. Bolagets  
 andra fartyg Lake Seal vid kajen intill förbereder  
 sig för en beställningskryssning. 
 16 passagerare har klivit ombord på soldäcket  
 på Star, som har plats för 70 passagerare. Det  
 är en bra mängd för att vara i slutet av augusti.  
 Kryssningsgästerna tycks mestadels vara finländ-ska. 
 – Normala somrar när skolorna börjat är våra  
 kunder till stor del utländska, nu saknas de helt  
 med några enskilda undantag.. På så sätt kan vi  
 vara nöjda med passagerarmängden, säger Lap-palainen. 
 Enligt bröderna är det fortfarande mycket  
 lönsamt att köra med en sådan passagerarmängd.  
 Fartygets drygt 200 hästar starka huvudmaskin  
 är bränslesnål och resan på cirka en timme runt  
 Nyslott motsols körs på riktigt låga varv. Natur-ligtvis  
 har kryssningsföretagare utgifter även på  
 vintern, men för att täcka de direkta drift- och be-sättningskostnaderna  
 räcker det med en handfull  
 passagerare per kryssning. 
 Det myllrar av folk på fartyget före avgång.  
 Fartygets minimibesättning består av två  
 personer: kapten med behörighet för skeppare i  
 inrikesfart och maskinskötare samt däcksman,  
 som måste ha ett behörighetsbrev för däcksmän.  
 På beställningskryssningar tar man med mer per-sonal  
 för att sköta arbetet kring t.ex. måltider.  
 Bröderna sköter biljettförsäljningen vid kajen,  
 tar hand om kiosken i salongen, guidar kun-der, 
  förbereder inför avfärd som t.ex. att starta  
 maskinen, och lossar slutligen också repen och  
 sköter utropen i snabb takt med flera årtiondens  
 erfarenhet. 
 – När man gör 400–500 avgångar per sommar  
 i 15 års tid börjar man så smått lära sig hur det  
 funkar, säger Punnonen med glimten i ögat. 
 VÅRENS SKRÄCKBILDER BLEV EN REKORDSOMMAR 
 I våras fanns det spänning så det räckte. För en  
 kryssningsföretagare i Finland handlar framgång  
 om tur. 
 – I början var vi mycket skeptiska och rädda.  
 På sommaren har vi totalt 6–7 anställda och nu  
 vågade vi inte utlova arbete ens i maj. Nog und-rade  
 vi om vi skulle få köra alls i sommar, och vad  
 vi skulle göra om vi inte gör det, säger Lappalai-nen  
 om de svåra tiderna. 
 – Sedan skulle dessutom livflottarna underhål-las  
 på våren och Traficom visade ingen nåd vad  
 gällde dem. Vi undrade om underhållet skulle  
 vara i onödan om vi inte ens kunde köra. Under-hållet  
 av livflottar är en stor utgiftspost för en  
 småföretagare, fortsätter Lappalainen. 
 Coronasituationen eskalerade mycket snabbt i  
 hela Finland i mars. Gränserna stängdes och den  
 fria rörligheten begränsades.  
 – Ryssarna, som normalt sett utgör en stor  
 turistgrupp på sommaren, saknades helt den  
 kommande säsongen. När man meddelade i april  
 att den legendariska operafestivalen i Nyslott  
 skulle ställas in var de lokala turistföretagarna  
 inte särskilt glada, minns Lappalainen. 
 – Nästan alla beställningskryssningar hann  
 ställas in före juni. Stora grupper med många  
 äldre människor och folk i riskgrupper, preciserar  
 Lappalainen. Då såg kryssningssäsongen grå och  
 glädjelös ut. 
 – Det var slaget vi förlorade. 
 Däremot lättade regeringen på restriktio-nerna  
 från och med den 1 juni, vilket utgjorde en  
 ljuspunkt för många finska småföretagare i dessa  
 dystra tider.  
 – Vi kunde äntligen köra, om än med halv  
 kapacitet. Varannan plats lämnades tom. När vi  
 körde med Lake Seal innebar det en förlust på 50  
 passagerarplatser i en kapacitet på 100 platser,  
 förklarar Lappalainen.  
 – Normala somrar kör vi också bara med ett  
 fartyg fram till midsommar. Den mest hektiska  
 månaden under den ordinarie högsäsongen är  
 juli, så restriktionerna i juni påverkade i sig ännu  
 inte passagerarmängderna alltför mycket. 
 I slutet av juni lättades restriktionerna ytter-ligare  
 i enlighet med regeringens hybridstrategi.  
 För Lake Seal och Lake Star innebar det att de  
 kunde köra med full kapacitet, och man började  
 göra sju avgångar per dag och fartyg. 
 Även om  
 COVID-19-  
 pandemin har  
 plågat hela  
 världen har  
 den också  
 möjliggjort  
 enskilda fram-gångsberättel-ser. 
  I bristen  
 på alternativ  
 har den  
 inhemska  
 turismen ökat  
 explosionsar-tat  
 i populari-tet  
 den  
 gångna  
 sommaren  
 framför allt  
 utanför stor-städerna. 
   
 Nyslottsföreta-get  
 Sapha Oy  
 var en av  
 coronasomma-rens  
 oväntade  
 vinnare. 
 TEXT OCH BILDER:  
 ESA KALLIO 
 E Det bruksdugliga museifartyget Mikko är   
 ett av Saimens mest fantastiska fartyg.   
 Tjärångaren byggdes redan år 1914.