
 
		norska kusten, isynnerhet de finska fartygens betydelse för  
 de tyska transporterna. 
 De finska rederierna var intresserade av den inkomst-bringande  
 kustfarten i Norge och de allra största rederier-na  
 chartrade mindre fartyg från Finland, både galaeser och  
 gamla utslitna ångfartyg, kustångare, ja allt som flöt dög.   
 Fraktsatserna var höga och inkomsterna goda. Rederier  
 som FÅA, Nordströms, Hacklin, Gustaf Erikson och flere  
 mindre rederier var inblandade. 
 Sjömännen hade inte heller så många val under kriget,  
 gick de inte till sjöss så hamnade de i fronttjänst. En stor  
 del av handelsflottan beslagtogs dessutom av Storbritta-nien  
 efter Finlands ”vapenbroderskap” med Nazi-tyskland.  
 Storbrittanien förklarade Finland krig hösten 1941 och  
 internerade finska sjömän på olika håll i världen. Även USA  
 konfiskerade finska fartyg i amerikanska hamnar efter  
 Japans attack på Pearl Harbour den 7.12.1941. De finska  
 sjömännen togs iland i USA.  
 Arbetstillfällena var begränsade och den norska kust-farten  
 ansågs vara någotsånär trygg, trots engelsmännens  
 flyg- och u-båtsanfall. De angrep dock inte i första hand  
 mindre fartyg utan tog större fartyg och konvojer som mål.  
 I hamnar kunde dock fartygen råka ut för bombanfall från  
 de allierade. Tyskarna betalade finska löner och krigstil-lägg, 
  dessutom fick de dessutom både mat och kläder från  
 tyska förråd. Enligt Westerlund kunde skeppsbefälets löner  
 med krigstillägg ligga 360 % över den vanliga nivån i Fin-land  
 (jag antar att han menar löner utan krigstillägg). Det  
 sades att de hade det bättre än den norska befolkningen  
 under den tyska occupationen. De finska sjömännens kon-takter  
 med den norska motståndsrörelsen var nog ganska  
 sporadisk och berodde på olika skeedenden i samhället. 
 Haverier och grundstötningar var vanliga bland de fin-ska  
 fartygen, vilket enligt Westerlund delvis berodde på det  
 finska befälets ovana i norska vatten och fartygens dåliga  
 skick, med svaga motorer. Dessutom gick de ofta utan lots,  
 vilket ibland berodde på att tyska krigs- och större fartyg  
 fick lots och de skulle ha fått vänta länge på lots. Tyska  
 militären övervakade fyrar och farledsbelysning och ibland  
 var fyrarna släckta. Ju längre tiden led och kanske även  
 ändringar i den politiska situationen började rymningar  
 från fartygen bli allt vanligare. I synnerhet efter tyskarnas  
 nederlag i Stalingrad ökade avmönstringar och rymningar.  
 På ms Alca sade hela manskapet upp sig i april 1944. Trots  
 de goda hyrorna fanns det såväl bland befäl som besättning  
 sådana som skydde Norgefarten under tysk regim. Bland  
 annat har Uno Salminen i sin bok berättat om sin alter egos  
 nekande till en befälhavartjänst i Speer-flottan: 
 ” Nej, när det här kriget är slut vill jag kunna se norr-männen  
 i ägonen. Jag far ingenstans.” 
 Situationen ändrades snabbt i början av september 1944  
 när Finlands slöt vapenstillestånd med Sovjet den 3.9.  
 Skeppsmäklaren H.Liljestrand försökte den 2.9 få fartygen  
 s/s Aulis, ms Kajava och m/aux Saarentähti hem, hänvi-sande  
 till reparationer. Den 5 september återtog Folkför-sörjningsministeriet  
 tidsbefraktningstillstånden för för  
 de finländska fartygen i Norge-farten.   Det var svårt att  
 få fram meddelandet till fartygen, en del hade inte ens ra-diotelefon. 
  Henrik Ramsay meddelade den 8 september att  
 befälhavarna skulle få order att återvända genom förmed-ling  
 52 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART 
 av tyske Schiffahrtssachverständiger i Oslo. Tyskarna  
 satte sig på tvären och meddelade att avtalen gällde ännu i  
 sex månader för 38 finska fartyg. Sjökaptenen och parts-redaren  
 Elis Molander reste från Oslo till Stockholm som  
 företrädare för de finska rederierna. Tyskarnas represen-tant  
 Fregatten- kapitän Brand förnekade att fartygen tagits  
 i beslag, avtalsenliga hyror betalades fortfarande.Tyskarna  
 önskade en förlängning av kontrakten med sex månader.  
 Finlands regering hade dock redan den 21.8.1044 fråntagit  
 redarna beslutfattandet av handelssjöfarten och grundat en  
 kommission med namnet Komerto. Kommissionen avböjde  
 Brands förslag. I Kristiansand låg den 5.9. flere finska  
 fartyg. De flesta sjömännen avböjde anbudet att gå i tysk  
 tjänst, bara kaptenen på m/aux Rauha och en eldare på s/s  
 Zeus skulle ha gått med i tysk tjänst. Besättningarna på 23  
 finska fartyg blev internerade. Andra hade flytt till Sverige  
 med sina fartyg eller rymt över land. Det uppskattas att ca  
 100 finska sjömän rymde till Sverige. Under en flykt över  
 fjällen från s/s Aulis blev kaptenen Anton Karlsson sårad  
 av en tysk militärpatrull och blev lämnad av sina kamra-ter. 
   Först 1950 hittades förmoligen hans kvarlevor av en  
 bärplockare. Det finns i boken många olika detaljer från  
 dessa rymningar. Övriga finska sjömän som vägrade gå  
 i tysk tjänst internerades på ön Hovedöya i Oslofjorden.  
 Den 28.12.1944 fördes de först med fartyg till Danmark och  
 vidare med tåg till koncentrationslägret Pölitz nära Stettin  
 (Szczecin idag). Det finns en hel del litteratur om upplevel-serna  
 i lägret och sjömännens hemkomst så Westerlund har  
 lämnat bort denna del. (På baksidan av boken sägs det att  
 sjömännen fördes till Stutthov koncentrationslägret. Detta  
 är fel, i Stutthov var de finska sjömän som tagits iland från  
 de fartyg som låg i Gdansk och Gdynia i september 1944,  
 Norgesjömännen kom alla till Pölitz-lägret, där behand-lingen  
 var mycket hårdare än i Stutthov. 
 Det finns mycket att berätta om Speer-flottan och de  
 finska sjömännens upplevelser. Av de som var med är de  
 flesta borta, men det kan hända att det ännu finns gömda  
 anteckningar och fotografier från denna tid i finsk sjöfarts-historia. 
  I bilagor till boken finns dessutom en utförlig lista  
 på alla finska, danska och svenska fartyg i Speer-flottan,  
 den kan intressera många. Lars Westerlund har rätt när  
 han säger att den seriösa sjöfartsforskningen inte har gått  
 in på detta ämne på grund av olika orsaker. Däremot har  
 sjömännen själva berättat i flere böcker om sina upplevel-ser. 
  De sjömän som på grund av politiska beslut i Finland  
 hamnade i koncentrationsläger fick heller aldrig upprättel-se  
 av statsmakten. De hade varit värda veteranutmärkelse,  
 som de aldrig fick trots uppvaktningar hos ministeriet. • 
 SVEN-ERIK NYLUND 
 BÖCKER: LARS WESTERLUND: 
 Stortyska Vågskvalp – Fartygstrafiken mellan Tyskland och de  
 nordiska länderna 1940-45, Helsingfors 2018, Oy Nord Print Ab  
 Kustfart som kollaboration – Finländska fartyg i Transportflotte  
 Speer 1942-45, Helsingfors 2020, Oy Nord Print Ab