
 
		Vaikka koko maailma on kärsinyt COVID-19-pandemiasta, se on myös   
 mahdollistanut yksittäisiä menestystarinoita. Vaihtoehtojen puuttuessa   
 kotimaanmatkailu on lisännyt suosiotaan kuluneen kesän aikana   
 räjähdysmäisesti etenkin suurten kaupunkien ulkopuolella. Savonlinnalainen  
 Sapha Oy oli yksi koronakesän yllätysvoittajista. TEKSTI JA KUVAT: ESA KALLIO 
 G Not for navigation! Savonlinnassa lienee asukaslukuun  
 suhteutettuna eniten risteilyaluksia Suomessa:   
 noin 10 alusta per 30 000 asukasta. 
 FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 11 
  Vehreällä Saimaalla aurinko jaksaa  
 porottaa vielä elokuun puolivälissä.  
 Savonlinnassa, jossa risteilijöitä on  
 asukaslukuun suhteutettuna kenties  
 eniten Suomessa, noin 10 alusta per 30 000  
 asukasta, voi kauppatorilla kulkiessaan jatkuvas-ti  
 nähdä alusten irroittuvan ja kiinnittyvän  
 rutiininomaisesti matkustajasataman laitureihin. 
 Veljesten Harri Lappalainen, Tuomas  
 Punnonen ja Kari Punnonen omistaman  
 yrityksen Sapha Oy:n 24-metrinen teräskylkinen  
 Lake Star valmistautuu lähtöön Savonlinnan  
 kauppatorin kupeesta. Viereisessä laiturissa  
 makaava yhtiön toinen alus Lake Seal valmis-tautuu  
 tilausajoristeilyyn. 
 Matkustajia 70-paikkaisen Star-aluksen  
 aurinkokannelle on noussut 16, mikä on elokuun  
 lopun matkustajamääräksi hyvin. Pääsääntöises-ti  
 risteilyvieraat vaikuttavat olevan suomalaisia. 
 – Normaaleina kesinä koulujen alkamisen  
 jälkeen asiakkaamme ovat suurilta osin ulko-maalaisia, 
  nyt he puuttuvat joitakin yksittäisiä  
 poikkeuksia lukuun ottamatta kokonaan. Siihen  
 nähden asiakasmäärään voi olla tyytyväinen,  
 Lappalainen avaa. 
 Tällaisella matkustajamäärällä ajo on  
 veljesten mukaan vielä hyvin kannattavaa.  
 Aluksen reilu 200-hevosvoimainen pääkone on  
 polttoainepihi ja noin tunnin reittiä Savonlinnan  
 ympäri vastapäivään ajetaan erittäin maltillisilla  
 kierrosluvuilla. Kulut tietenkin juoksevat  
 risteily-yrittäjillä myös talvisin, mutta suorien  
 käyttö- ja miehistökulujen kattamiseksi asiak-kaita  
 ei tarvitse olla kuin kourallinen per risteily. 
 Kuhina aluksella ennen lähtöä on melkoinen.  
 Aluksen minimimiehitys on kaksi henkilöä:  
 kotimaanliikenteen laivurin ja koneenhoitajan  
 pätevyyksillä varustettu kippari sekä kansimies,  
 jolta vaaditaan kansimiehen pätevyyskirja.  
 Tilausristeilyille otetaan enemmän henkilökun-taa  
 muun muassa ruokailuihin liittyvien tehtävi-en  
 hoitamiseksi.  
 Veljekset hoitavat lippujen myynnin kaijalla,  
 kioskin hoidon salongissa, asiakkaiden opasta-misen, 
  lähtövalmistelut, kuten pääkoneen  
 käynnistyksen, sekä lopuksi vielä köysien  
 irroituksen ja kuulutukset ripeään tahtiin  
 vuosikymmenten kokemuksella. 
 – Kun tehdään 400-500 lähtöä kesässä 15  
 vuoden ajan, kuviot alkavat pikkuhiljaa tulla  
 tutuiksi, Punnonen tuumaa pilke silmäkulmassa. 
 KEVÄÄN KAUHUKUVISTA ENNÄTYSKESÄÄN 
 Keväällä jännitystä riitti. Risteily-yrittäjän  
 menestys Suomessa on tuurista kiinni. 
 – Alussa tunnelmat olivat hyvin skeptiset ja  
 pelokkaat. Kesällä meillä on kaikkiaan 6-7  
 työntekijää, ja nyt ei uskaltanut vielä edes  
 toukokuussa luvata töitä. Kyllä siinä tuli mietit-tyä, 
  että ajetaanko tänä kesänä ollenkaan, ja jos  
 ei, niin mitä sitten tehdään, Lappalainen kertaa  
 vaikeita aikoja. A