Vaikka koko maailma on kärsinyt COVID-19-pandemiasta, se on myös
mahdollistanut yksittäisiä menestystarinoita. Vaihtoehtojen puuttuessa
kotimaanmatkailu on lisännyt suosiotaan kuluneen kesän aikana
räjähdysmäisesti etenkin suurten kaupunkien ulkopuolella. Savonlinnalainen
Sapha Oy oli yksi koronakesän yllätysvoittajista. TEKSTI JA KUVAT: ESA KALLIO
G Not for navigation! Savonlinnassa lienee asukaslukuun
suhteutettuna eniten risteilyaluksia Suomessa:
noin 10 alusta per 30 000 asukasta.
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 11
Vehreällä Saimaalla aurinko jaksaa
porottaa vielä elokuun puolivälissä.
Savonlinnassa, jossa risteilijöitä on
asukaslukuun suhteutettuna kenties
eniten Suomessa, noin 10 alusta per 30 000
asukasta, voi kauppatorilla kulkiessaan jatkuvas-ti
nähdä alusten irroittuvan ja kiinnittyvän
rutiininomaisesti matkustajasataman laitureihin.
Veljesten Harri Lappalainen, Tuomas
Punnonen ja Kari Punnonen omistaman
yrityksen Sapha Oy:n 24-metrinen teräskylkinen
Lake Star valmistautuu lähtöön Savonlinnan
kauppatorin kupeesta. Viereisessä laiturissa
makaava yhtiön toinen alus Lake Seal valmis-tautuu
tilausajoristeilyyn.
Matkustajia 70-paikkaisen Star-aluksen
aurinkokannelle on noussut 16, mikä on elokuun
lopun matkustajamääräksi hyvin. Pääsääntöises-ti
risteilyvieraat vaikuttavat olevan suomalaisia.
– Normaaleina kesinä koulujen alkamisen
jälkeen asiakkaamme ovat suurilta osin ulko-maalaisia,
nyt he puuttuvat joitakin yksittäisiä
poikkeuksia lukuun ottamatta kokonaan. Siihen
nähden asiakasmäärään voi olla tyytyväinen,
Lappalainen avaa.
Tällaisella matkustajamäärällä ajo on
veljesten mukaan vielä hyvin kannattavaa.
Aluksen reilu 200-hevosvoimainen pääkone on
polttoainepihi ja noin tunnin reittiä Savonlinnan
ympäri vastapäivään ajetaan erittäin maltillisilla
kierrosluvuilla. Kulut tietenkin juoksevat
risteily-yrittäjillä myös talvisin, mutta suorien
käyttö- ja miehistökulujen kattamiseksi asiak-kaita
ei tarvitse olla kuin kourallinen per risteily.
Kuhina aluksella ennen lähtöä on melkoinen.
Aluksen minimimiehitys on kaksi henkilöä:
kotimaanliikenteen laivurin ja koneenhoitajan
pätevyyksillä varustettu kippari sekä kansimies,
jolta vaaditaan kansimiehen pätevyyskirja.
Tilausristeilyille otetaan enemmän henkilökun-taa
muun muassa ruokailuihin liittyvien tehtävi-en
hoitamiseksi.
Veljekset hoitavat lippujen myynnin kaijalla,
kioskin hoidon salongissa, asiakkaiden opasta-misen,
lähtövalmistelut, kuten pääkoneen
käynnistyksen, sekä lopuksi vielä köysien
irroituksen ja kuulutukset ripeään tahtiin
vuosikymmenten kokemuksella.
– Kun tehdään 400-500 lähtöä kesässä 15
vuoden ajan, kuviot alkavat pikkuhiljaa tulla
tutuiksi, Punnonen tuumaa pilke silmäkulmassa.
KEVÄÄN KAUHUKUVISTA ENNÄTYSKESÄÄN
Keväällä jännitystä riitti. Risteily-yrittäjän
menestys Suomessa on tuurista kiinni.
– Alussa tunnelmat olivat hyvin skeptiset ja
pelokkaat. Kesällä meillä on kaikkiaan 6-7
työntekijää, ja nyt ei uskaltanut vielä edes
toukokuussa luvata töitä. Kyllä siinä tuli mietit-tyä,
että ajetaanko tänä kesänä ollenkaan, ja jos
ei, niin mitä sitten tehdään, Lappalainen kertaa
vaikeita aikoja. A