12 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
– Sitten osui vielä pelastuslauttojen huollot keväälle ja
Traficom ei tuntenut armoa niiden suhteen. Mietimme,
että turhaanko niitä huolletaan, jos ei edes ajeta. Lautto-jen
huollot ovat suuri kuluerä pienyrittäjälle, Lappalainen
jatkaa.
Koronatilanne alkoi koko Suomessa eskaloitua maalis-kuussa
hyvin nopeasti. Rajoja suljettiin ja ihmisten
vapaata liikkuvuutta rajoitettiin.
– Venäläiset, jotka ovat tavallisena kesänä suuri
turistiryhmä, puuttuisivat myös kokonaan tulevalta
sesongilta. Kun legendaaristen Savonlinnan oopperajuhli-en
peruuntumisesta ilmoitettiin huhtikuussa, paikallisten
matkailuyrittäjien mielialat eivät olleet kovin korkealla,
Lappalainen muistelee.
– Melkein kaikki tilausristeilyt ehdittiin perua ennen
kesäkuuta. Isoja ryhmiä, joissa paljon vanhempia ihmisiä
ja riskiryhmäläisiä, Lappalainen täsmentää. Tuolloin
purjehduskausi näytti harmaalta ja ilottomalta.
– Se oli se isku, jossa menetettiin.
Hallitus kuitenkin hölläsi rajoituksia 1.6. alkaen, mikä
oli valonpilkahdus monen suomalaisen pienyrittäjän
synkille ajoille.
– Pääsimme vihdoin ajamaan, joskin vain puolikkaalla
kapasiteetilla. Joka toinen asiakaspaikka jätettiin täyttä-mättä.
Kun ajoimme Lake Sealilla, tämä tarkoitti 100
matkustajan kapasiteetista 50 matkustajapaikan menetys-tä,
Lappalainen taustoittaa.
– Ajamme tavallisenakin kesänä juhannukseen asti vain
yhdellä aluksella. Varsinainen sesongin piikkikuukausi on
heinäkuu, joten kesäkuun rajoitukset eivät sinänsä
vaikuttaneet vielä kovin pahasti toteutuneisiin matkusta-jamääriin.
Kesäkuun lopussa rajoitteita purettiin edelleen hallituk-sen
hybridistrategian mukaisesti. Lake Sealille ja Lake
Starille tämä tarkoitti mahdollisuutta päästä ajamaan
täydellä kapasiteetilla ja lähtöjä alettiin tehdä seitsemän
päivässä alusta kohden.
– Heinäkuu oli erittäin iloinen yllätys. Vaikka ooppera-vieraat
ja ulkomaalaiset turistit puuttuivat, kotimaan
matkailijoiden määrä paikkasi ja jopa ylitti normikesän
matkustajamäärät, Lappalainen paljastaa.
– Erityisen paljon matkailijoita Itä-Suomeen saapui
Länsi-Suomesta ja Länsi-rannikolta. Viime kauden matkus-tajamäärään
päästiin tänä vuonna jo heinä-elokuun
vaihteessa.
Toisaalta pitää muistaa, että risteily-yrittäjä on täysin
säiden armoilla. Säät vaikuttavat suoraan asiakkaiden
risteilyinnokkuuteen.
– Kuluvan vuoden kesäkuu oli suorastaan erinomainen,
kun taas viime vuonna heinäkuussa oli pari viikkoa
kylmää ja kalseaa. Tänä vuonna myös juhannuksena oli
hyvin porukkaa risteilyillä, vaikka suomalaiseen tapaan
keli voi silloin olla aivan mitä tahansa, Lappalainen tietää.
ONNI EI JAKAUDU TASAN
Ulkomaan matkustaja-alusliikenteessä varustamot ovat
suurissa vaikeuksissa. Eckerö-konserniin kuuluva Birka
Line ilmoitti heinäkuussa lopettavansa toimintansa
kokonaan 49 toimintavuoden jälkeen. Myös Viking Line on
ilmoittanut aloittavansa yt-neuvottelut uudelleen syys-
G Elviiran positiivista elämänasennetta huokuva päällikkö
Vesa Joronen viihtyy työssään erinomaisesti. ”Kausi on
ollut mahtava alkukesän haasteista huolimatta!” hän
vahvistaa.
G Harri Lappalainen pyörittää risteilybisnestä Savonlin-nassa.
Takana on useita tuhansia lähtöjä, mutta vielä ei
vesilläolo kyllästytä. ”Vapaa-aika kuluu veljien kanssa
oman veneprojektin parissa”, hän kertoo.