
 
		12 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART 
 – Sitten osui vielä pelastuslauttojen huollot keväälle ja  
 Traficom ei tuntenut armoa niiden suhteen. Mietimme,  
 että turhaanko niitä huolletaan, jos ei edes ajeta. Lautto-jen  
 huollot ovat suuri kuluerä pienyrittäjälle, Lappalainen  
 jatkaa. 
 Koronatilanne alkoi koko Suomessa eskaloitua maalis-kuussa  
 hyvin nopeasti. Rajoja suljettiin ja ihmisten  
 vapaata liikkuvuutta rajoitettiin.  
 – Venäläiset, jotka ovat tavallisena kesänä suuri  
 turistiryhmä, puuttuisivat myös kokonaan tulevalta  
 sesongilta. Kun legendaaristen Savonlinnan oopperajuhli-en  
 peruuntumisesta ilmoitettiin huhtikuussa, paikallisten  
 matkailuyrittäjien mielialat eivät olleet kovin korkealla,  
 Lappalainen muistelee. 
 – Melkein kaikki tilausristeilyt ehdittiin perua ennen  
 kesäkuuta. Isoja ryhmiä, joissa paljon vanhempia ihmisiä  
 ja riskiryhmäläisiä, Lappalainen täsmentää. Tuolloin  
 purjehduskausi näytti harmaalta ja ilottomalta. 
 – Se oli se isku, jossa menetettiin. 
 Hallitus kuitenkin hölläsi rajoituksia 1.6. alkaen, mikä  
 oli valonpilkahdus monen suomalaisen pienyrittäjän  
 synkille ajoille.  
 – Pääsimme vihdoin ajamaan, joskin vain puolikkaalla  
 kapasiteetilla. Joka toinen asiakaspaikka jätettiin täyttä-mättä. 
  Kun ajoimme Lake Sealilla, tämä tarkoitti 100  
 matkustajan kapasiteetista 50 matkustajapaikan menetys-tä, 
  Lappalainen taustoittaa.  
 – Ajamme tavallisenakin kesänä juhannukseen asti vain  
 yhdellä aluksella. Varsinainen sesongin piikkikuukausi on  
 heinäkuu, joten kesäkuun rajoitukset eivät sinänsä  
 vaikuttaneet vielä kovin pahasti toteutuneisiin matkusta-jamääriin. 
 Kesäkuun lopussa rajoitteita purettiin edelleen hallituk-sen  
 hybridistrategian mukaisesti. Lake Sealille ja Lake  
 Starille tämä tarkoitti mahdollisuutta päästä ajamaan  
 täydellä kapasiteetilla ja lähtöjä alettiin tehdä seitsemän  
 päivässä alusta kohden. 
 – Heinäkuu oli erittäin iloinen yllätys. Vaikka ooppera-vieraat  
 ja ulkomaalaiset turistit puuttuivat, kotimaan  
 matkailijoiden määrä paikkasi ja jopa ylitti normikesän  
 matkustajamäärät, Lappalainen paljastaa.  
 – Erityisen paljon matkailijoita Itä-Suomeen saapui  
 Länsi-Suomesta ja Länsi-rannikolta. Viime kauden matkus-tajamäärään  
 päästiin tänä vuonna jo heinä-elokuun  
 vaihteessa.  
 Toisaalta pitää muistaa, että risteily-yrittäjä on täysin  
 säiden armoilla. Säät vaikuttavat suoraan asiakkaiden  
 risteilyinnokkuuteen. 
 – Kuluvan vuoden kesäkuu oli suorastaan erinomainen,  
 kun taas viime vuonna heinäkuussa oli pari viikkoa  
 kylmää ja kalseaa. Tänä vuonna myös juhannuksena oli  
 hyvin porukkaa risteilyillä, vaikka suomalaiseen tapaan  
 keli voi silloin olla aivan mitä tahansa, Lappalainen tietää. 
 ONNI EI JAKAUDU TASAN 
 Ulkomaan matkustaja-alusliikenteessä varustamot ovat  
 suurissa vaikeuksissa. Eckerö-konserniin kuuluva Birka  
 Line ilmoitti heinäkuussa lopettavansa toimintansa  
 kokonaan 49 toimintavuoden jälkeen. Myös Viking Line on  
 ilmoittanut aloittavansa yt-neuvottelut uudelleen syys- 
 G Elviiran positiivista elämänasennetta huokuva päällikkö  
 Vesa Joronen viihtyy työssään erinomaisesti. ”Kausi on  
 ollut mahtava alkukesän haasteista huolimatta!” hän  
 vahvistaa. 
 G Harri Lappalainen pyörittää risteilybisnestä Savonlin-nassa. 
  Takana on useita tuhansia lähtöjä, mutta vielä ei  
 vesilläolo kyllästytä. ”Vapaa-aika kuluu veljien kanssa  
 oman veneprojektin parissa”, hän kertoo.