
 
		MYANMARILAISTEN MERIMIESTEN HUONO KOHTELU   
 PANAMALAISLAIVALLA PALJASTI MERTEN   
 TYÖEHTO-ONGELMAT   
 Suomeen liikennöi säännöllisesti mukavuuslippulaivoja 
  Suomesta kuljetetaan tavaraa mukavuus-lippulaivoilla, 
 54 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART 
  joilla työntekijöitä ei aina  
 kohdalla hyvin. Tämä asia nousi suuren  
 yleisön tietoisuuteen 10. syyskuuta  
 uutisten välityksellä. Raumalle oli saarrettuna  
 Panaman lipun alla purjehtiva M/s Es Venus  
 -laiva, jonka miehistöstä kuusi henkeä halusi  
 lähteä pois alukselta poliisin turvatessa operaa-tiota. 
  Laivalla oli 21 hengen miehistö, josta noin  
 puolet olivat myanmarin ja puolet kiinan kansa-laisia. 
  Aluksen miehistön työoloissa esiintyi  
 suuria puutteita ja heillä oli 70 000 dollarin  
 edestä palkkasaatavia. 
 MUKAVUUSLIPPULAIVAKAMPANJA   
 TOIMINNASSA JO YLI 70 VUOTTA 
 Kansainvälinen Kuljetustyöntekijöiden  
 federaatio (International Transport Workers’  
 Federation, eli ITF) käynnisti niin sanotun  
 mukavuuslippulaivakampanjan (flags of conveni-ence, 
  eli FOC campaign) Oslossa yli 70 vuotta  
 sitten, vuonna 1948. Kampanjan on tarkoitus  
 turvata kansainväliset minimityöehdot niille  
 työntekijöille, jotka työskentelevät niin sanotuil-la  
 mukavuuslippulaivoilla. Mukavuuslippulaivo-jen  
 miehistöillä saattaa olla usein hyvin alhaiset  
 palkat, huonot olot aluksella, puutteita ruoassa ja  
 juomavedessä sekä esimerkiksi hyvin pitkiä  
 työvuoroja ilman kunnollista lepoa sekä pitkät  
 työsopimukset laivoilla. 
 140 ITF TARKASTAJAA VALVOO MUKAVUUSLIPPU-LAIVOJEN  
 TYÖEHTOJA YMPÄRI MAAILMAN 
 Maailmalla työskentelee tällä hetkellä yli 140 ITF  
 tarkastajaa 125 eri satamassa, joiden tehtävä on  
 tarkastaa, että mukavuuslippualuksiksi määritel-tyjen  
 alusten työntekijöiden palkat ja työehdot  
 ovat kunnossa. Ymmärrettävästi ITF tarkastajien  
 työ ei ole helppoa, sillä mukavuuslippulaivat  
 saattavat kiertää kaukaa niitä satamia, jossa ne  
 epäilevät olevan mahdollisia tarkastuksia  
 tiedossa. Mukavuuslippulaivojen onkin helpointa  
 vierailla niissä maissa ja satamissa, jotka  
 sijaitsevat köyhissä valtioissa. 
 SUOMEEN LIIKENNÖI SÄÄNNÖLLISESTI   
 MUKAVUUSLIPPULAIVOJA 
 Maailmanlaajuinen mukavuuslippulaivasto on  
 suuri ja yhä enenevässä kasvussa. Myös Suomen  
 satamiin liikennöi säännöllisesti mukavuuslipun  
 alla purjehtivia aluksia. Mukavuuslippulaivat  
 kuljettavat rahtia jopa Saimaalla, jossa muka-vuuslippulaivoja  
 näkee paljon enemmän kuin  
 Suomen lipun alla purjehtia aluksia! 
 MAAILMASSA TÄLLÄ HETKELLÄ   
 35 MUKAVUUSLIPPUA 
 Tällä hetkellä 35 eri valtion lipun alla purjehtivat  
 alukset on määritelty mukavuuslippulaivoiksi.  
 Tällaisia valtioita ovat esimerkiksi Antiqua ja  
 Barbuda, Bahama, Belize, Bermuda, Gibraltar  
 ja esimerkiksi Panama. Yhteistä näille lipuille on  
 se, että niiden alle on helppo sijoittaa varusta-moita  
 ja aluksia pöytälaatikkofirmoina. Eksootti-set  
 saaret ovat tunnettuja veroparatiiseja. Niissä  
 verotus on huokeampaa tai olematonta eikä  
 miehistön työehtoihin kiinnitetä minkäänlaista  
 huomiota. 
 Mukavuuslippujen alle aluksiaan rekisteröivät  
 varustamot käyttävät tilannetta härskisti  
 hyväksi ja saavat poljettua hintoja ja vietyä mark-kinoita  
 niin sanotuilta rehellisiltä varustamoilta.  
 Esimerkiksi suomalaisen varustamon ja laivan  
 on aivan mahdotonta voittaa hintakilpailua  
 mukavuuslipun alla purjehtivaa alusta vastaan. 
 Tästä syystä Suomenkin satamiin ajaa  
 säännöllisesti mukavuuslipun alla olevia aluksia.  
 Raumalle syyskuun alussa saarrettu M/s Es  
 Venus -laiva on yksi kiinnijäänyt laiva, jolta  
 ilmeni räikeitä rikkeitä miehistön työoloissa ja  
 palkkasaatavissa.  
 ITF:n yli 70 vuotta sitten lanseeraaman  
 mukavuuslippulaivakampanjan idea oli korjata  
 nopeasti maailman merillä vallitsevat puutteet  
 merimiesten työehdoissa. Toisin kävi. Perustami-sensa  
 jälkeen mukavuuslipuiksi luokiteltujen  
 valtioiden määrä on kasvanut jo 35 eri lippuun ja  
 merimiesten työehdoissa ja -oloissa on edelleen-kin  
 valvomista. Näyttääkin ikävä kyllä siltä, että  
 työehtojen polkeminen on levinnyt maailman  
 meriltä maihin, jossa vasta nyt herätään siihen,  
 että esimerkiksi Suomessa ukrainalaisille  
 marjanpoimijoille ei ole maksettu työehtojen  
 mukaista palkkaa. Merillä vastaavien ongelmien  
 parissa on painittu jo vuosikymmeniä. 
 MUKAVUUSLIPPULAIVAJÄRJESTELMÄ ANTAA  
 MAHDOLLISUUDEN ”PAIKALLISEEN SOPIMISEEN”   
 JA TYÖVOIMAN REKRYTOIMISEEN HALVAN   
 TYÖVOIMAN MAISTA 
 Mukavuuslippulaivajärjestelmä antaa varusta-moille  
 mahdollisuuden ”paikalliseen sopimi- 
 Menneenä  
 kesänä  
 Suomessa  
 kohistiin  
 ukrainalaisista  
 marjanpoimi-joista  
 ja heidän  
 työehdoistaan. 
   
 Myös Raumalle  
 viime viikolla  
 saarrettu  
 Panaman lipun  
 alla oleva laiva  
 ja sen miehis-tön  
 huono  
 kohtelu vaatii  
 huomiota ja  
 keskustelua,  
 millaisella  
 kalustolla ja  
 työehdoilla  
 Suomeen  
 tuodaan ja  
 täältä viedään  
 tavaraa.  
 KUVA: ITF TARKASTAJA  
 ILPO MINKKINEN / 
 SUOMEN MERIMIES-UNIONI