MYANMARILAISTEN MERIMIESTEN HUONO KOHTELU
PANAMALAISLAIVALLA PALJASTI MERTEN
TYÖEHTO-ONGELMAT
Suomeen liikennöi säännöllisesti mukavuuslippulaivoja
Suomesta kuljetetaan tavaraa mukavuus-lippulaivoilla,
54 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
joilla työntekijöitä ei aina
kohdalla hyvin. Tämä asia nousi suuren
yleisön tietoisuuteen 10. syyskuuta
uutisten välityksellä. Raumalle oli saarrettuna
Panaman lipun alla purjehtiva M/s Es Venus
-laiva, jonka miehistöstä kuusi henkeä halusi
lähteä pois alukselta poliisin turvatessa operaa-tiota.
Laivalla oli 21 hengen miehistö, josta noin
puolet olivat myanmarin ja puolet kiinan kansa-laisia.
Aluksen miehistön työoloissa esiintyi
suuria puutteita ja heillä oli 70 000 dollarin
edestä palkkasaatavia.
MUKAVUUSLIPPULAIVAKAMPANJA
TOIMINNASSA JO YLI 70 VUOTTA
Kansainvälinen Kuljetustyöntekijöiden
federaatio (International Transport Workers’
Federation, eli ITF) käynnisti niin sanotun
mukavuuslippulaivakampanjan (flags of conveni-ence,
eli FOC campaign) Oslossa yli 70 vuotta
sitten, vuonna 1948. Kampanjan on tarkoitus
turvata kansainväliset minimityöehdot niille
työntekijöille, jotka työskentelevät niin sanotuil-la
mukavuuslippulaivoilla. Mukavuuslippulaivo-jen
miehistöillä saattaa olla usein hyvin alhaiset
palkat, huonot olot aluksella, puutteita ruoassa ja
juomavedessä sekä esimerkiksi hyvin pitkiä
työvuoroja ilman kunnollista lepoa sekä pitkät
työsopimukset laivoilla.
140 ITF TARKASTAJAA VALVOO MUKAVUUSLIPPU-LAIVOJEN
TYÖEHTOJA YMPÄRI MAAILMAN
Maailmalla työskentelee tällä hetkellä yli 140 ITF
tarkastajaa 125 eri satamassa, joiden tehtävä on
tarkastaa, että mukavuuslippualuksiksi määritel-tyjen
alusten työntekijöiden palkat ja työehdot
ovat kunnossa. Ymmärrettävästi ITF tarkastajien
työ ei ole helppoa, sillä mukavuuslippulaivat
saattavat kiertää kaukaa niitä satamia, jossa ne
epäilevät olevan mahdollisia tarkastuksia
tiedossa. Mukavuuslippulaivojen onkin helpointa
vierailla niissä maissa ja satamissa, jotka
sijaitsevat köyhissä valtioissa.
SUOMEEN LIIKENNÖI SÄÄNNÖLLISESTI
MUKAVUUSLIPPULAIVOJA
Maailmanlaajuinen mukavuuslippulaivasto on
suuri ja yhä enenevässä kasvussa. Myös Suomen
satamiin liikennöi säännöllisesti mukavuuslipun
alla purjehtivia aluksia. Mukavuuslippulaivat
kuljettavat rahtia jopa Saimaalla, jossa muka-vuuslippulaivoja
näkee paljon enemmän kuin
Suomen lipun alla purjehtia aluksia!
MAAILMASSA TÄLLÄ HETKELLÄ
35 MUKAVUUSLIPPUA
Tällä hetkellä 35 eri valtion lipun alla purjehtivat
alukset on määritelty mukavuuslippulaivoiksi.
Tällaisia valtioita ovat esimerkiksi Antiqua ja
Barbuda, Bahama, Belize, Bermuda, Gibraltar
ja esimerkiksi Panama. Yhteistä näille lipuille on
se, että niiden alle on helppo sijoittaa varusta-moita
ja aluksia pöytälaatikkofirmoina. Eksootti-set
saaret ovat tunnettuja veroparatiiseja. Niissä
verotus on huokeampaa tai olematonta eikä
miehistön työehtoihin kiinnitetä minkäänlaista
huomiota.
Mukavuuslippujen alle aluksiaan rekisteröivät
varustamot käyttävät tilannetta härskisti
hyväksi ja saavat poljettua hintoja ja vietyä mark-kinoita
niin sanotuilta rehellisiltä varustamoilta.
Esimerkiksi suomalaisen varustamon ja laivan
on aivan mahdotonta voittaa hintakilpailua
mukavuuslipun alla purjehtivaa alusta vastaan.
Tästä syystä Suomenkin satamiin ajaa
säännöllisesti mukavuuslipun alla olevia aluksia.
Raumalle syyskuun alussa saarrettu M/s Es
Venus -laiva on yksi kiinnijäänyt laiva, jolta
ilmeni räikeitä rikkeitä miehistön työoloissa ja
palkkasaatavissa.
ITF:n yli 70 vuotta sitten lanseeraaman
mukavuuslippulaivakampanjan idea oli korjata
nopeasti maailman merillä vallitsevat puutteet
merimiesten työehdoissa. Toisin kävi. Perustami-sensa
jälkeen mukavuuslipuiksi luokiteltujen
valtioiden määrä on kasvanut jo 35 eri lippuun ja
merimiesten työehdoissa ja -oloissa on edelleen-kin
valvomista. Näyttääkin ikävä kyllä siltä, että
työehtojen polkeminen on levinnyt maailman
meriltä maihin, jossa vasta nyt herätään siihen,
että esimerkiksi Suomessa ukrainalaisille
marjanpoimijoille ei ole maksettu työehtojen
mukaista palkkaa. Merillä vastaavien ongelmien
parissa on painittu jo vuosikymmeniä.
MUKAVUUSLIPPULAIVAJÄRJESTELMÄ ANTAA
MAHDOLLISUUDEN ”PAIKALLISEEN SOPIMISEEN”
JA TYÖVOIMAN REKRYTOIMISEEN HALVAN
TYÖVOIMAN MAISTA
Mukavuuslippulaivajärjestelmä antaa varusta-moille
mahdollisuuden ”paikalliseen sopimi-
Menneenä
kesänä
Suomessa
kohistiin
ukrainalaisista
marjanpoimi-joista
ja heidän
työehdoistaan.
Myös Raumalle
viime viikolla
saarrettu
Panaman lipun
alla oleva laiva
ja sen miehis-tön
huono
kohtelu vaatii
huomiota ja
keskustelua,
millaisella
kalustolla ja
työehdoilla
Suomeen
tuodaan ja
täältä viedään
tavaraa.
KUVA: ITF TARKASTAJA
ILPO MINKKINEN /
SUOMEN MERIMIES-UNIONI