FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 13
kuussa. Tallink Silja on ilmoittanut, että Turku – Tallinna
-risteilyt on koronan aiheuttaman epävarmuuden vuoksi
jouduttu peruuttamaan syksyltä ja tulevalta talvelta.
Matkustusrajoitusten vuoksi useat kansainväliset
risteilyvarustamot ovat lisänneet ”Cruises to nowhere”
-paketteja valikoimaansa peruttuja matkavarauksia
kompensoidakseen. Sataminen matkustusrajoitusten
kiertäminen ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että
risteilyalus on suljettu tila, jossa tautien leviäminen voi
olla hyvin tehokasta.
Jotkin varustamot starttailivat risteilyjään heinäkuussa
uudelleen kaupallisen paineen alla liian hätäisesti.
Esimerkiksi Tromssassa Hurtigrutenin MS Roald Amuld-senilla
todettiin elokuun alussa koronavirustartunta 41
miehistön jäsenellä ja 21 matkustajalla. Tapahtuman takia
yli 100 matkustajan risteilijäalukset ovat kiellettyjä
saapumasta Norjan satamiin.
Unohtamatta kaikkea sitä tuskaa, jonka alusten
miehistöt ja risteilyvieraat ovat joutuneet kokemaan
ollessaan viikkoja, jopa kuukausia jumissa laivoilla, kun
satamakäynnit ja miehistönvaihdot eivät ole syystä tai
toisesta onnistuneet. Onni ei jakaudu tasan.
Kotimaan risteilytoiminnan kannalta ensimmäinen
korona-aalto tuli jälkikäteen ajateltuna hyvään aikaan.
Jos se olisi tullut kuukauden tai kaksi myöhemmin, kesä ja
risteilykausi olisivat ehtineet olla ohi ennen kuin rajoitteet
olisi purettu.
Myös mahdollinen toinen aalto tulee kotimaisen
risteilybisneksen kannalta sopivaan aikaan - jos nyt ikinä
voi sopivasta ajasta puhua - kun risteilykausi loppuisi
muutenkin jo elokuun loppuun.
– Elokuussa kun koulut alkavat, matkustajamäärät ovat
enää rippeitä heinäkuun huippulukemista. Normaalina
kesänä ulkomaalaisia vielä riittäisi elokuun lopulle, jolloin
heitä olisi arviolta suurin piirtein puolet matkustajista.
Kesä on joka tapauksessa ollut erinomainen, joten
ulkomaalaisten puuttuminen elokuulta ei sinänsä haittaa,
Lappalainen summaa Lake Starin lähestyessä Savonlinnan
matkustajasatamaa.
Kotimaan matkailijoiden käytöksessä kansainvälinen
poikkeustila ei Lappalaisen mukaan ole juurikaan näky-nyt.
– Käsidesiä on tietysti kulunut hyvin ja ennen risteilyitä
asiakkaat ovat kyselleet, pystyykö turvavälejä pitämään,
mutta siinä se on käytännössä ollut.
Aika näyttää, milloin koronaviruksesta päästään
lopulta eroon, ja jäävätkö kuluneen kesän matkailutottu-mukset
tavaksi vielä pandemian jälkeenkin. Ihmisen
muisti on kuitenkin lyhyt, ja ikävät asiat lakaistaan maton
alle kohtuullisen nopeasti. Koronasta selviävät kansainvä-lisen
liikenteen risteilyvarustamot tuskin haluavat
muistella vaikeita aikoja kovin pitkään. Kotimaanliiken-teen
matkailulle kesä oli kuitenkin ikimuistoinen ja
matkailualan yrittäjät toivovat, että lomasesongeilla
nautitaan vastaisuudessa entistä enemmän kotimaassa
tarjolla olevista palveluista. •
Onko sinulla hyvä idea artikkelin aiheeksi? Mistä haluaisit lukea?
Juttuvinkit voi lähettää osoitteeseen office@seacommand.fi
G Tuomas Punnosen mukaan Saimaan veneilijät ovat
fiksuja ja vaaratilanteet harvinaisia. Riskit liittyvät pääosin
laiturin läheisyydessä manöveeramiseen, kun veneilijät
eivät välttämättä huomaa tehdä tilaa risteilijöille.
G Elviira, Lake Seal ja Lake Star aistimassa Savonlinnan
torin tunnelmaa. Asiakkaita riittää hyvin vielä elokuussa-kin,
vaikka ulkomaalaiset vieraat puuttuvatkin lähes
kokonaan.
link