
 
		  merenkulkuun ja merimiesten tilanteeseen Norjan rannikolla 1940-45 
 sota- ja suuremmat alukset saivat luotsin ja he olisivat  
 joutuneet odottamaan luotsia muuten kauan. Saksan  
 sotavoimat vartioi majakoita ja väylävalaistuksia ja välillä  
 majakat olivat sammuksissa. Mitä pitempään aikaa kului  
 ja ehkä muutoksia poliittisessa tilanteessa tapahtui,  
 alkoivat myös aluksilta pakenemisen olla yhä tavallisem-pia. 
  Saksalaisten häviämän Stalingradin taistelun kasvoi-vat  
 päätös mönstrauksia ja pakenemiset. Ms Alca :lla  
 koko miehistö sanoi itsensä irti huhtikuussa 1944. Vaikka  
 palkkataso oli kohdallaan, niin oli henkilöitä päällystössä  
 sekä miehistössä, jotka karttoivat Norjan-liikennettä, joka  
 oli Saksan hallinnassa. Muun muassa Uno Salminen on  
 kertonut omassa kirjassaan oman alter egonsa kieltäyty-misestä  
 päällikkövakanssista Speer-laivastossa: ”Ei, kun  
 tämä sota on ohi, haluan pystyä katsoa norjalaisia  
 silmiin. Minä en lähde minnekään.”  
 Tilanne muuttui nopeasti syyskuun alussa 1944 kun  
 Suomi teki aselevon Neuvostoliiton kanssa 3.9. Laivamek-lari  
 H. Liljestrand yritti 2.9. saada aluksia s/s Aulis, ms  
 Kajava, ja m/aux Saarentähti kotiin, vedoten korjauksiin. 5  
 syyskuuta otti Kansanhuoltoministeriö takaisin aikarahta-usluvat  
 niiltä suomalaista aluksilta, jotka seilasivat  
 Norjan-liikennettä. Oli vaikeaa saada tiedotusta aluksille  
 koska osalla ei ollut edes radiopuhelinta. Henrik Ramsay  
 tiedotti 8 syyskuuta, että päälliköt tulevat saamaan  
 käskyn palata takaisin saksalaisen Schiffahrssachverstän-diger- 
 välittäjän kautta. Saksalaiset asettuivat poikkiteloin  
 ja tiedottivat, että sopimukset ovat vielä voimassa kuusi  
 kuukautta 38 suomalaisella aluksella. Merikapteeni ja  
 varustaja Elis Molander matkusti Oslosta Tukholmaan  
 suomalaisten varustamoiden edustajana. Saksalaisten  
 edustaja Fregatten-kapitän Brand kielsi, että aluksia olis  
 takavarikoitu, sopimuksenmukaisia palkkoja maksettiin  
 edelleen. Saksalaiset toivoivat sopimusten pidennystä  
 kuudella kuukaudella. Suomen hallitus oli toki jo 21.8.  
 1944 ottaneet haltuunsa varustajien kauppalaivaston  
 FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 49 
 A 
 ilmiantanut merimiehiä Gestapolle. Tiedetään, että kaksi  
 perämiestä, kaksi konemestaria ja yksi donkeyman  
 menivät saksalaisten palvelukseen Stutthofin keskityslei-riltä. 
  Värväyksestä huolimatta on tosiasia, että useimmat  
 kieltäytyivät ottamasta vastaan näitä pestejä (katso kirja  
 Torperade och intenerade). Wälläri, jolla oli toimiva  
 kontakti ITF:n kanssa, totesi että ”itsestään syntynyt  
 salainen vastarintajärjestö suomalaisessa kauppalaivas-tossa, 
  jonka tehtävänä oli toimia natsismia vastaan”. 
 Westerlund toteaa toki, että Wälläri ehkä osittain  
 liioitteli suomalaisten merimiesten panosta englantilais-ten  
 tiedustelujärjestönä. Toisessa kirjassaan ”Kustfart  
 som kollaboration” syventyy Westerlund enemmän  
 saksalaisten liikenteeseen yksityiskohtiin norjalaisella  
 rannikolla, erityisesti suomalaisten alusten merkityksestä  
 saksalaisille kuljetuksille.  
  Suomalaiset varustamot olivat kiinnostuneita tuot-toisasta  
 rannikkomerenkulusta Norjassa ja kaikista  
 suurimmat varustamot tekivät rahtisopimuksia pienem-mistä  
 aluksista Suomesta, sekä kaljaaseja sekä vanhoja  
 kuluneita höyryaluksia, rannikkohöyryjä, kyllä kaikki  
 mikä pinnalla pysyi, se kelpasi. Rahtitasot olivat korkeita  
 ja tulot hyviä. Varustamot, kuten FÅA, Nordströms,  
 Hacklin, Gustaf Erikson ja useat pienemmät varustamot  
 olivat asianosaisia.  
 Merimiehillä ei ollut myöskään kovin montaa vaihtoeh-toa  
 sodan aikana, jos he eivät lähteneet merille, he  
 joutuivat rintamalle. Iso-Britannia takavarikoi suurimman  
 osan kauppalaivastosta sen jälkeen, kun Suomi solmi  
 ”aseveljeyden” Natsi-Saksan kanssa. Iso-Britannia julisti  
 sodan Suomea vastaan syksyllä 1941 ja suomalaiset  
 merimiehet internoitiin eri puolilla maailmaa. Myös  
 Yhdysvallat takavarikoi suomalaisia aluksia amerikkalai-sissa  
 satamissa Japanin Pearl Harbourin hyökkäyksen  
 jälkeen 7.12.1941. Suomalaiset merimiehet vietiin maihin  
 Yhdysvalloissa. 
  Työmahdollisuudet olivat rajoitettuja ja norjalaisen  
 rannikkomerenkulun koettiin olevan kohtalaisen turvallis-ta  
 englantilaisten lento- ja sukellusvenehyökkäyksistä  
 huolimatta. Pienemmät alukset eivät olleet ensisijaisia  
 hyökkäyskohteita vaan suuremmat alukset ja saattueet  
 olivat niitä. Satamissa alukset saattoivat toki joutua  
 liittoutuneiden pommihyökkäyksen kohteiksi. Saksalaiset  
 maksoivat suomalaisia palkkoja ja sotalisää. Sen lisäksi he  
 saivat ruoan sekä vaatteet saksalaisten varastoista.  
 Westerlundin mukaan laivanpäällystön palkka saattoi olla  
 sotalisän kanssa 360% tavallisesta tasosta Suomessa  
 (oletan, että hän tarkoittaa palkkoja ilman sotalisää).  
 Sanottiin, että heillä olivat asiat paremmin kuin norjalai-sella  
 väestöllä saksalaismiehityksen alaisena. Suomalais-ten  
 merimiesten kontaktit norjalaisen vastarintaliikkeen  
 kanssa oli toki varsin satunnaisia ja riippuivat erilaisista  
 tapahtumien kuluista yhteiskunnassa. 
  Haverit ja karilleajot olivat tavallisia suomalaisilla  
 aluksilla, joka johtuu Westerlundin mukaan osittain  
 suomalaisen laivanpäällystön tottumattomuudesta  
 norjalaisilla vesillä ja aluksien huonosta kunnosta sekä  
 heikoista moottoreista. Sen lisäksi he seilasivat usein  
 ilman luotsia, joka johtui välillä siitä, että saksalaiset  
 G SS Motto, varustaja Oy Viasveden höyry Ab, Pori,  
 Norjassa 1943. / SS Motto, rederi Oy Viasveden Ång Ab,  
 Björneborg, i Norge 1943.