
 
		– Juli var en mycket glad överraskning. Trots  
 att operagästerna och de utländska turisterna  
 saknades ersatte och till och mer överskred  
 mängden inhemska turister passagerarmäng-derna  
 under en normal sommar, avslöjar Lappa-lainen. 
   
 – Särskilt många passagerare kom till östra  
 Finland från västra Finland och västkusten. I år  
 nådde vi förra säsongens passagerarmängd redan  
 i månadsskiftet juli-augusti.  
 Å andra sidan måste man komma ihåg att en  
 kryssningsföretagare är helt i händerna på väd-ret. 
  Vädret påverkar kundernas kryssningsiver  
 direkt. 
 – Juni i år var rent av utomordentlig, medan  
 juni förra året hade några kalla och ruggiga veck-or. 
  I år var det också gott om folk på kryssning-arna  
 vid midsommar, trots att vädret på finskt vis  
 kan vara hur som helst då, säger Lappalainen. 
 16 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART 
 G Harri Lappalainen driver ett kryssningsföretag  
 i Nyslott. Han har flera tusen avgångar bakom  
 sig, men har inte ännu tröttnat på att vara till  
 sjöss. ”Fritiden spenderar jag med mina bröder  
 och deras båtprojekt”, berättar han. 
 G Befälhavaren Vesa Joronens positiva inställ-ning  
 till livet utstrålar och det är lätt att märka  
 att han trivs med sitt arbete ombord på Elviira.  
 ”Säsongen har trots försommarens utmaningar  
 varit utmärkt” bekräftar han. 
 LYCKAN FÖRDELAS INTE JÄMNT 
 I den utrikes passagerarfartygstrafiken befinner  
 sig rederierna i stora svårigheter. Eckerö-koncer-nens  
 Birka Line meddelade i juli att de lägger ner  
 sin verksamhet efter totalt 49 år. Viking Line har  
 också meddelat att de inleder samarbetsförhand-lingar  
 på nytt i september. Tallink Silja har  
 meddelat att de varit tvungna att ställa in  
 höstens och vinterns kryssningar mellan Åbo  
 och Tallinn på grund av den osäkerhet som  
 corona orsakar. 
 På grund av reserestriktionerna har flera in-ternationella  
 kryssningsrederier lagt till ”Cruises  
 to nowhere”-paket i sitt utbud för att kompensera  
 för inställda resebokningar. Bara för att man  
 kringgår hamnarnas reserestriktioner förändrar  
 det inte det faktum att ett kryssningsfartyg är  
 ett slutet utrymme där sjukdomar kan spridas  
 mycket effektivt. 
 En del rederier startade sina kryssningar på  
 nytt alltför snabbt i juli på grund av det kommer-siella  
 trycket. I t.ex. Tromsö konstaterade man  
 på Hurtigrutens MS Roald Amundsen i början  
 av augusti att 41 besättningsmedlemmar och 21  
 passagerare var smittade med coronaviruset.  
 På grund av detta är kryssningsfartyg med över  
 100 passagerare förbjudna att ankomma norska  
 hamnar. 
 Vi får inte heller glömma det kval som farty-gens  
 besättningar och kryssningsgäster har fått  
 uppleva då de suttit fast på fartyg i veckor, till och  
 med månader, då hamnbesöken och besättnings-bytena  
 inte lyckats av någon anledning. Lyckan  
 fördelas inte jämnt. 
 För den inhemska kryssningsverksamheten  
 kom den första coronavågen i rätt tid, när man ser