– Juli var en mycket glad överraskning. Trots
att operagästerna och de utländska turisterna
saknades ersatte och till och mer överskred
mängden inhemska turister passagerarmäng-derna
under en normal sommar, avslöjar Lappa-lainen.
– Särskilt många passagerare kom till östra
Finland från västra Finland och västkusten. I år
nådde vi förra säsongens passagerarmängd redan
i månadsskiftet juli-augusti.
Å andra sidan måste man komma ihåg att en
kryssningsföretagare är helt i händerna på väd-ret.
Vädret påverkar kundernas kryssningsiver
direkt.
– Juni i år var rent av utomordentlig, medan
juni förra året hade några kalla och ruggiga veck-or.
I år var det också gott om folk på kryssning-arna
vid midsommar, trots att vädret på finskt vis
kan vara hur som helst då, säger Lappalainen.
16 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
G Harri Lappalainen driver ett kryssningsföretag
i Nyslott. Han har flera tusen avgångar bakom
sig, men har inte ännu tröttnat på att vara till
sjöss. ”Fritiden spenderar jag med mina bröder
och deras båtprojekt”, berättar han.
G Befälhavaren Vesa Joronens positiva inställ-ning
till livet utstrålar och det är lätt att märka
att han trivs med sitt arbete ombord på Elviira.
”Säsongen har trots försommarens utmaningar
varit utmärkt” bekräftar han.
LYCKAN FÖRDELAS INTE JÄMNT
I den utrikes passagerarfartygstrafiken befinner
sig rederierna i stora svårigheter. Eckerö-koncer-nens
Birka Line meddelade i juli att de lägger ner
sin verksamhet efter totalt 49 år. Viking Line har
också meddelat att de inleder samarbetsförhand-lingar
på nytt i september. Tallink Silja har
meddelat att de varit tvungna att ställa in
höstens och vinterns kryssningar mellan Åbo
och Tallinn på grund av den osäkerhet som
corona orsakar.
På grund av reserestriktionerna har flera in-ternationella
kryssningsrederier lagt till ”Cruises
to nowhere”-paket i sitt utbud för att kompensera
för inställda resebokningar. Bara för att man
kringgår hamnarnas reserestriktioner förändrar
det inte det faktum att ett kryssningsfartyg är
ett slutet utrymme där sjukdomar kan spridas
mycket effektivt.
En del rederier startade sina kryssningar på
nytt alltför snabbt i juli på grund av det kommer-siella
trycket. I t.ex. Tromsö konstaterade man
på Hurtigrutens MS Roald Amundsen i början
av augusti att 41 besättningsmedlemmar och 21
passagerare var smittade med coronaviruset.
På grund av detta är kryssningsfartyg med över
100 passagerare förbjudna att ankomma norska
hamnar.
Vi får inte heller glömma det kval som farty-gens
besättningar och kryssningsgäster har fått
uppleva då de suttit fast på fartyg i veckor, till och
med månader, då hamnbesöken och besättnings-bytena
inte lyckats av någon anledning. Lyckan
fördelas inte jämnt.
För den inhemska kryssningsverksamheten
kom den första coronavågen i rätt tid, när man ser