
 
		A 
 Recension av två böcker om Nazi-tysklands  
 nordiska sjöfart och sjömännens situation  
 på Norge-kusten 1940-45 
 FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 51 
  Lars Westerlund kom 2018 ut med en bok  
 om Nazi-tysklands sjöfart till de nordiska  
 länderna under andra världskriget, åren  
 1940-45 (Stortyska Vågskvalp). En  
 mycket gedigen forskning står bakom bokens  
 innehåll. Westerlund har tidigare engagerat sig i  
 forskning kring fångläger i Finland och olika  
 internerade grupper. Dessutom forskade han i  
 den fi nska SS-bataljonens verksamhet. I år kom  
 hans andra bok om tyskarnas sjöfart på norska  
 kusten och ny kunskap om de fi nska sjömännens  
 upplevelser där under kriget och den ekonomiska  
 bakgrunden till varför fi nska rederier var  
 intresserade av trafi ken. 
 Jag kom i kontakt med Westerlund i samband  
 med mina forskningar om fi nska sjömän under  
 andra världskriget och deras internering i Nazi-tysklands  
 koncentrationsläger. Jag försökte även  
 få fram material om de fi nska fartyg som skötte  
 transporter för Tysklands räkning på norska  
 kusten fram till hösten 1944 då Finland avbröt  
 sina förbindelser med Tyskland. Detta igen ledde  
 till att de fi nska sjömän som arbetat där under  
 fl ere år sändes till Pölitz-koncentrationsläger  
 när Finland slöt fred med Sovjet och bröt med  
 Nazi-tyskland. Westerlund har gått mycket längre  
 i dessa forskningar och kommit fram till högre  
 siffror om denna sjöfart som säkert är ganska  
 okänd för dagens aktiva sjömän.   
 För att förstå omfattningen av Nazi-tysklands  
 verksamhet i de nordiska länderna under kriget  
 berättar Westerlund att antalet tyska soldater  
 uppgick till 600 000 man om man räknar med  
 både Danmark, Norge och Finland. En stor del  
 av dessa transporterades genom det neutrala  
 Sverige. På det sättet var alla nordiska länder,  
 utom Island, involverade. Danmark och Norge  
 var ockuperade och krävde naturligtvis övervak-ningsstyrkor, 
  kriget mot Sovjet igen stridande  
 styrkor i Finland och Nordnorge. Engelska fl ot-tan  
 och fl yget anföll tyskarna i Norge och detta  
 krävde även både luftvärn och fl ottans närvaro.  
 Hela denna armé skulle naturligtvis underhållas  
 och den norska befolkningen under kontroll, alla  
 var ju inte precis lyckliga över tyskarnas närvaro,  
 motståndsrörelsen försökte sabotera verksamhe-ten. 
 Westerlund beräknar att trupperna behövde  
 ca 6000 ton förnödenheter per dag. För så stora  
 mängder förnödenheter och krigsmaterial behöv-des  
 naturligtvis ett stort antal fartyg.  Organise-ringen  
 skedde på högsta ort, i början av 1942 träf-fades  
 Speer och Führern Adolf Hitler  
 för att effektivera transpor-terna, 
  t.o.m propagandaminis-ter  
 Joseph Goebbels ansåg att  
 situationen sommaren 1942  
 var ”förtvivlad”. Reichstathal-ter  
 Karl Kaufmann i Hamburg  
 utsågs nu till chef för verk-samheten. 
  Han ansågs vara  
 ”en riktig nationalsocialist”  
 och anslutit sig till nazist-partiet  
 redan 1923.  Man var  
 nivå. I det långa loppet gick det dock dåligt för  
 Kaufmann, han avsattes i februari 1945 och Speer  
 övertog alla fullmakter. Kaufmann kontaktade  
 västmakterna i april 1945 och den nyutnämnde  
 rikspresidenten amiral Karl Dönitz krävde att han  
 skulle arresteras och skjutas. 
 Fackföreningsrörelsen hade länge varit oroad  
 över den politiska utvecklingen i Europa, Redan  
 1936 hade ITF (International Transport Workers´  
 Federation) grundat en underrättelsegrupp i  
 Köpenhamn. Detta försök dog dock ut snart, men  
 det fi nns uppgifter om att såväl manskap som  
 befäl under krigsåren deltog i underrättelsetjänst  
 för de allierade. Korrespondensen sköttes över  
 Sverige. Även vapen transporterades från Sverige  
 med mindre båtar. I oktober 1943 fördes omkring  
 7200 judar från Danmark till Sverige med fi skebå-tar  
 och mindre fartyg. Även fraktfartyg smugg-lade  
 fl yktingar från Danmark.  
 Niilo Wälläri framhöll i tidskriften Sjöman-nen  
 att en det bland skeppsbefälet fanns ”en del  
 nazisthantlangare”, som han kallade ”sjövargar”.  
 Han påstod till och med att någon befälhavare  
 skulle ha angivit sjömän för Gestapo. Det är känt  
 att två styrmän, två maskinmästare och en don-keyman  
 gick i tysk tjänst från koncentrationslä-gret  
 i Stutthof. Trots värvning  är det dock ett fak-ta  
 att de fl esta vägrade att ta emot dessa tjänster  
 (Se boken Torpederade och internerade). Wälläri,  
 som hade livliga kontakter med ITF, påstod att ”  
 det uppstod alldeles av sig själv en slags hemlig  
 motståndsorganisation i den fi nländska handels-fl  
 ottan med uppgift att motarbeta nazismen”. Wes-terlund  
 påstår dock att Wälläri kanske till vissa  
 delar överdrev de fi nska sjömännens insats som  
 underrätteleorgan för engelsmännen. I sin andra  
 bok ”Kustfart som kollaboration” går Westerlund  
 mera in på detaljer i tyskarnas trafi k längs den  
 Lästips 
 fades rustningsministern Albert  
 verkligen bekymrad för transporterna på hög