Julkilausuma 2020
Päällystön vastuullisen toiminnan ja
joustamisen seurauksena koronan
vaikutukset Suomen merenkulkuun on
pystytty minimoimaan.
Suomen Laivanpäällystöliiton vuosi 2020 on ollut
COVID-19-pandemian sävyttämä. Koronavirukseen
sopeutuminen on muovannut niin liiton jokapäi-väistä
toimintaa kuin myös sen edustaman
suomalaisen kansipäällystön eloa aluksilla ympäri maail-man.
Vuoden aikana 14 rahti- ja matkustaja-alusta on ollut
makuutettuna, 6 alusta on myyty ja kaksi rahtialusvarusta-moa
on päättänyt kokonaan toimintansa. Kotimaanliikenne
on pärjännyt suhteellisen hyvin, mutta ulkomaanliikenne
on suuressa pulassa erityisesti matkustaja-alussektorilla.
Puolet Suomen ulkomaanliikennettä harjoittavista
varustamoista on käynyt YT-neuvotteluita keväästä lähtien
sopeuttaakseen toimintaansa. Kokonaisuutta katsoen lähes
puolet suomalaisista merenkulkijoista on kokenut lomau-tuksia
kuluneen vuoden aikana.
Päällystön rooli on ollut erittäin keskeinen tartuntatilan-teen
kontrolloinnissa ja päivittäisten operaatioiden
turvaamisessa. Avainasemasta ja korvaamattomuudesta
kertoo Suomen Laivanpäällystöliiton jäsenten työttömyys-prosentti,
joka on pysynyt haastavista olosuhteista huoli-matta
matalana.
On eittämätöntä, että kansipäällystön operatiivinen
vastuu aluksilla on lisääntynyt kuluneen vuoden aikana.
Varustamot ovat vierittäneet vastuuta konttoreilta aluksil-le,
joilla käytännön työ viruksen loitolla pitämiselle on
loppukädessä tehty.
Päällystön vastuullisen toiminnan ja joustamisen
ansiosta korona ei ole pystynyt lamauttamaan suomalaisen
lipun alla tapahtuvaa ulkomaan rahtialusliikennettä.
Kansipäällystön ja erityisesti päälliköiden toiminta on
pelkästään korostunut poikkeustilanteessa, sillä se
heijastaa suoraan jokapäiväiseen toimintakykyyn ja siten
myös varustamoiden menestykseen.
Päälliköt ovat toimineet työnantajan edustajana vaikeis-sa
tilanteissa varustamoiden ja laivaväen välillä. Muun
muassa miehistönvaihdot ovat asettaneet haasteita
miehistön vapaa-ajan ja miehistön jäsenen perheen
yhteisen ajan yhteensovittamiselle.
Alusten miehistöt ovat joustaneet myös tapauksissa,
joissa varustamot ovat lipsuneet velvollisuudestaan seurata
voimassa olevia työehtosopimuksia. Yhteisen edun nimissä
työntekijäpuoli on tullut reilusti vastaan joissain työehtoky-symyksissä,
vaikka tämä ei ole missään nimessä ollut
heidän velvollisuutensa eikä työnantajalla ole ollut oikeutta
tätä heiltä vaatia.
Arvokkain kiitos korona-aikana kuuluu jäsenkunnalle,
joka on täyttänyt velvoitteensa ja tehnyt työnsä kunniak-kaasti
poikkeuksellisen haastavista olosuhteista huolimat-ta
ja turvannut omilta osin Suomen huoltovarmuuden. •
42 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
Offentligt uttalande 2020
Tack vare befälets ansvarsfulla verksamhet
och flexibilitet har koronans effekter på
finsk sjöfart kunnat minimeras.
Året 2020 har präglats av COVID-19-pandemin
för Finlands Skeppsbefälsförbunds medlem-mar.
Anpassningen till coronaviruset har
format både förbundets dagliga aktiviteter och
dess medlemmars liv ombord på fartygen som trafikerat
runt omkring i världen.
Under året har 14 last- och passagerarfartyg lagts upp,
6 fartyg har sålts och två fraktföretag har helt upphört
med sin verksamhet. Inrikestrafiken har klarat sig förhål-landevis
bra, men utrikestrafiken har tampats med stora
problem, särskilt inom passagerarfartygssektorn.
Ungefär hälften av de finska rederierna som bedriver
utrikestrafik har sedan våren genomgått samarbets-förhandlingar
för att anpassa sin verksamhet. Nästan
hälften av de finska sjömännen har erfarit permitteringar
under det gångna året.
Befälet har haft en central roll i begränsandet av
infektionsspridningen och i säkerställandet av att den
dagliga operativa verksamheten fortgår. Behovet av finskt
fartygsbefäl i nyckelpositioner bevisas av att Finlands
Skeppsbefälsförbunds medlemmar haft en låg arbetslös-hetsgrad,
trots de utmanande omständigheterna.
Det är ostridigt, att däcksbefälets operativa ansvar
ombord på fartygen ökat under det gångna året. Rederier-na
har rullat över en del av kontorens ansvar till fartygen,
där arbetet för att hålla viruset borta i praktiken har
utförts.
Tack vare befälets ansvarsfulla verksamhet och
flexibilitet har coronan inte förlamat den lastfartygstrafik
inom utrikestrafik som drivs under finsk flagg. Däcksbe-fälets
och särskilt befälhavarens verksamhet har accen-tuerats
inom krissituationen och detta återspeglar sig
direkt på de dagliga funktionerna och även på rederiernas
framgång.
Befälhavarna har agerat som arbetsgivarnas represen-tanter
under svåra förhållanden mellan rederierna och
fartygsfolket ombord. Bland annat utmaningarna med att
verkställa besättningsbyten enligt avlösningsschemat har
orsakat stora utmaningar för sammanjämkat av besätt-ningsmännens
fritid hemma och med familjen.
Fartygens besättningar har jämkat även i sådana
fall, däri rederierna har underlåtit att följa ingångna och
ikraftvarande kollektivavtal. För det allmännas bästa har
arbetstagarsidan kommit rejält emot i en del arbetsavtals-frågor,
trots att det definitivt inte varit deras plikt och ar-betsgivaren
inte haft någon befogad grund att kräva detta.
Det största tacket under dessa coronatider går till
medlemskåren, som uppfyllt sina förpliktelser och utfört
sitt arbete med heder och bidragit till att trygga Finlands
försörjningstrygghet, trots att arbetsförhållanden varit
exceptionellt utmanande. •