FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 13
A
heillä oli vapaita työpaikkoja. He olivat kuitenkin itsepäi-siä
ja sanoivat, että rekrytointi ottaa oman aikansa koska
vaaditaan myös maahanmuuttoviraston hyväksyntä
palkata eurooppalaista työvoimaa ja hakea Uuden-Seelan-nin
työviisumia. Ihmettelin, etteikö heillä ole paikallisia
poikia ja tyttöjä, mutta he etsivät kokenutta aluksen
päällikköä. Olin sillä hetkellä TUI Cruises:in uudisraken-nusohjelmassa
ja se luettiin ansioksi siksi, että myös he
suunnittelivat uudisrakennuksia tulevaisuudessa.
Kuukausi M/S Mein Schiff 4:n toimituksen jälkeen
irtisanouduin ja matkustin kotiin. Olin heinäkuun kotona
ja valmistauduin matkustamaan Uuteen-Seelantiin ja
ottamaan vastaan M/S Kaitaki:n päällikkyyden. Perhe
seurasi perässä kahdeksan kuukautta myöhemmin, kun he
olivat saaneet viisumit ja viihdyimme Uudessa-Seelannis-sa
oikein hyvin.
SINUN MERENKULKU URASI UUDESSA-SEELANNISSA
Aloitin 12. elokuuta 2015 M/S Kaitakin päällikkönä. Sen
omisti silloin Irish Ferries ja me aika rahtasimme aluksen.
Alus oli silloin Ison-Britannian lipun alla eli minun piti
ensin suorittaa tentti (endorsement), jotka olivat Ison-
Britannian hyväksymät. Pysyin M/S Kaitakilla melkein
kaksi vuotta ja siirryin sitten M/S Kaiarahille ottaakseni
vastaan ”Senior Masterin” position. Työskentelen samalla
aluksella vieläkin.
M/S Kaiarahi on alus, jolla on erittäin kirjava historia
monine omistajineen. Alus tunnetaan ikävällä tavalla
karilleajostaan Karlskronan edustalla lokakuussa 2013. Se
on myös Eckerö Linen M/S Finbo Cargon sisaralus. Stena
Line omisti M/S Kaiarahin lokakuuhun 2019 jolloin minulla
oli kunnia ottaa alus vastaan ja nostaa salkoon Uuden-
Seelannin lipun!
Tällä hetkellä suunnittelemme kahden 220 metrisen
Ropax-aluksen uudisrakentamista jonka kapaciteetti on
2 000 matkustajaa , 3 800 kaistametriä lastia varten. Yksi
lastikansi rekoille, toinen junavaunuille ja kolmas henkilö-autoille.
Toivottavasti voimme kirjoittaa aiesopimuksen
ennen joulua (LOI eli Letter of Intent).
MILLOIN OLET MUUTTANUT UUTEEN-SEELANTIIN
JA MISSÄ ASUTTE SIELLÄ?
Muutin elokuussa 2015. Asumme paikkakunnalla Waika-nae
Beachissa, Uusi-Seelanti. Waikanae Beach sijaitsee
60 kilometriä / 45 minuutin ajomatkan päästä Wellingto-nista
pohjoiseen. Molemmat sijaitsevat Pohjoissaaren
eteläkärjessä. Waikanea Beach on maalaismainen ja
luonnonkaunis meripoukamainen paikka, jossa asuu
12 000 asukasta.
Alueella ei ole yhtään kerrostaloa vaan tavallisia
omakotitaloja ja asuntoja. Valitsimme paikan sen parem-man
sään vuoksi, lämpimämpi ja rauhallisempi kuin
pääkaupunki Wellingtonissa. Ikävä kyllä, Wellingtonissa
sataa kaksi kertaa enemmän kuin Ahvenanmaalla.
Vuositasolla Wellingtonin keskituuli on melkein 11m/s.
KUVAILE VARUSTAMOA MISSÄ TYÖSKENTELET
JA SEN VARUSTAMON TOIMINTAA
INTERISLANDER a division of KiwiRail, toisin sanoen
valtion rautatieyhtiö. Kolme alusta; M/S Kaitaki, M/S
Kaiarahi ja M/S Aratere. Kaikki kolme alusta ovat noin
180 metriä pitkiä mutta täysin erilaisia aluksia. M/S
Kaitakiin mahtuu 1600 matkustajaa mutta sen vuoksi
vähemmän lastia ja se on hankalampi lastata, joten sen
satama-ajat ovat hieman pitempiä. M/S Kaiarahi, Eckerön
M/S Finbo Cargon sisarlaiva, mahduttaa eniten lastia ja
korkeintaan 550 matkustajaa. M/S Aratereen lastataan
junanvaunuja kiskoille ja enintään 600 matkustajaa.
Liikeidea on kuljettaa 24/7/365 lastia ja matkustajia
Pohjoissaaren ja Eteläsaaren välillä. Jokaisella kolmella
aluksella on kaksi lähtöä vuorokaudessa ja M/S Aratere
lähtee jopa kolmesti tarpeen mukaan. Merimatkan pituus
on 3-3,5 tuntia. Liikenne muistuttaa paljon Suomenlahden
Helsingin ja Tallinnan välistä liikennettä paitsi, että me
kuljetamme myös junanvaunuja ja kuten sanottu, olemme
valtion rautateiden omistuksessa. Kuljetamme enemmän
kuin miljoona matkustajaa joka vuosi ja enemmän kuin
NIMI?
Johnny Karlsson
IKÄ?
50.
MISSÄ OLET SYNTYNYT JA
VIETTÄNYT LAPSUUDEN?
Ahvenanmaa
PERHESUHTEET?
Namisissa ja kolme lasta
MERENKULUN KOULUTUS?
Ahvenanmaan merenkulkuoppilaitos;
Perämiestutkinto 1992,
Merikapteenintutkinto 1995.
E Three sisters and
Elephant Rock, Taranaki.