ISTLAB
(Intelligent Shipping
Technology Test Laboratory)
• Euroopan aluekehitysrahaston rahoittama hanke.
• Alkanut 1.1.2019, päättyy 31.12.2021. Jatkoa suunnitellaan.
• Vetovastuu Satakunnan Ammattikorkeakoululla,
joka toimii hankkeen koordinaattorina.
• Osatoteuttajia hankkeessa ovat Ilmatieteenlaitos ja
Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus.
• Mukana myös Traficom, Väylävirasto, Finnpilot Pilotage Oy,
Rauman Satama, Wärtsilä Finland Oy/ Wärtsilä Voyage Solutions,
VTS Finland Oy ja WinNova Länsirannikon Koulutus Ltd.
• Päätavoite valmistaa yhteiskäyttölaboratorio älykkään merenkulun
testiympäristöksi. Laboratorio sijaitsee SAMK – WinNova /
Rauman Merikoulun tiloissa osoitteessa Suojantie 2, Rauma.
• Laboratorio on neutraali ympäristö, johon kuka tahansa voi tulla
tekemään testejään.
• Testit tuottavat avointa dataa.
Lisätietoja: https://istlab.samk.fi/
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 31
G Rauman merikoulu on toiminut nykyisellä
paikallaan vuodesta 1970 lähtien.
KUVAAJA: PEKKA LEHMUSKALLIO
ta laivalla pitää olla, jotta etäluotsaus olisi turvallista,
Ahvenjärvi luettelee avoimia kysymyksiä.
Yksi suuri kysymysmerkki on myös, millaiset
tulevat olemaan yhteydenpidon standardit, jotta
väärinkäsityksiltä säästytään, mutta myös kybertur-vallisuuden
näkökulmat tulevat huomioiduiksi.
Toistaiseksi ISTLAB:ssa etäluotsausaseman ja sillan
välillä on VHF-yhteys, mutta Lahtisen mukaan kommu-nikointia
aluksen ja luotsien välillä voidaan käydä
myös muilla keinoin kuin äänellä.
– Mahdollinen ratkaisu voisi olla äänen ja visuaali-sen
kommunikoinnin yhdistelmä. Millainen se sitten
olisi, on myös hyvä tutkimuskysymys. Voidaan miettiä,
voisiko luotsi esimerkiksi lähettää luotsattavan
aluksen ECDIS-näytölle viestin vilkkumaan tai
huutomerkin, joka kiinnittäisi huomiota johonkin
kiinnostavaan kohteeseen, Lahtinen pohtii.
Kaikkien avoimien kysymysten keskellä kiistatonta
on kuitenkin se, että ISTLAB:n kaltaiselle yhteiskäyt-tölaboratoriolle
on kasvavaa tilausta. Älykkään
merenkulun kehitystyö on osa merenkulun arkipäivää,
ja sen on voitava nojata laadukkaaseen merenkulun
tutkimukseen ja koulutukseen myös hankkeen
päättymispäivämäärän jälkeen. •
G Laiva-automaation tohtori, senior advisor Sauli Ahvenjärvi
esittelee ISTLAB-simulaattorin rakennetta.
/