Sailor’s bar & grill
Hatanpään valtatie 4
TAMPERE
(lähes vastapäätä Koskikeskusta)
www.gastropub.net/sailors
TERVETULOA!
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 35
Ett konkret forskningsobjekt har hittills
varit bland annat vart lotsen som ska studeras
riktar blicken på fjärrlotsningsstationen och
vilka data som vore bäst att presentera och i
vilken form.
– Vi erbjuder testpersonen ett slags buf-fébord
med data som stödjer statusinfor-mationen
och ser vad han eller hon tar från
det i olika situationer. Vi samlar information
genom att t.ex. analysera ögonrörelserna,
berättar Lahtinen.
Forskningsmässigt är det intressant att se
var gränsen går för vilken information som ska
överföras till fjärrlotsningsstationen i realtid
och vilka störningar och fördröjningar proces-sen
tål.
– Ett annat bra forskningsobjekt är att ta
reda på inom vilka förhållandegränser som
fjärrlotsning kan genomföras. Dessutom är
det intressant att dryfta vilka kunskaper som
måste finnas på ett fartyg för att fjärrlotsningen
ska vara säker, säger Ahvenjärvi som exempel
på obesvarade frågor.
Ett annat stort frågetecken är hur kontakt-standarderna
kommer att vara för att undvika
missförstånd, men cybersäkerhetsaspekterna
kommer också att beaktas. Än så länge har
man VHF-kontakt mellan ISTLAB och fjärrlots-ningsstationen,
men enligt Lahtinen kan kom-munikationen
JÄSENKORTILLA ETUJA
VALIKOIMASTA VIRVOKKEITA
JA HANAJUOMIA.
* * *
KYSY LISÄÄ ALENNUKSISTA
HENKILÖKUNNALTA!
Edut voimassa toistaiseksi, oikeus muutoksiin pidätetään.
mellan fartyget och lotsen också
skötas med andra metoder än ljud.
– En lösning skulle kunna vara en kombina-tion
av ljud och visuell kommunikation. Hur
den skulle se ut är en annan bra forskningsfrå-ga.
Man kan fundera på om lotsen t.ex. skulle
kunna skicka ett meddelande som blinkar på
fartygets ECDIS-skärm eller ett utropstecken
som skulle fästa uppmärksamheten på ett
intressant objekt, säger Lahtinen.
En sak som är säker är dock att det finns en
växande efterfrågan på gemensamma laborato-rier
som ISTLAB.
Utvecklingen av intelligent sjöfart är en daglig
del av sjöfarten och måste kunna stödja sig mot
högkvalitativ sjöfartsforskning och -utbildning
även efter att projektet avslutats. •
G Fartygsautoma-tions
doktor, senior
advisor Sauli
Ahvenjärvi förevisar
ISTLAB- simulatorns
konstruktion.
/sailors