G Tongariro Alpine Crossing, 20 km walk.
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 17
A
Under byggnadstiden av M/S Mein Schiff 4 i Åbo fick jag
en morgon, när jag var på väg till varvet, ett samtal från
Auckland, New Zealand och de undrade om jag ville
komma dit och börja köra färja hos dem. Eftersom det inte
var passligt läge och lämna varvet mitt under byggnadsti-den
av en 300 meter lång 100 000 GT kryssare så tackade
jag nej till erbjudandet även om det var mycket lockande.
Jag bad dem kontakta mig igen efter 1 år om de hade
öppningar. Men de var envisa och sa att rekryteringen tar
tid eftersom det kräver immigrations godkännande för att
importera europeisk arbetskraft och ansöka om arbetsvi-sum
till Nya Zeeland. Jag undrade om de inte hade lokala
killar och tjejer men de sökte en erfaren färjebefälhavare
och att jag för tillfället var med på TUI Cruises nybygg-nads
program var en merit eftersom de också planerade
nybyggen.
En månad efter leverans av M/S Mein Schiff 4 så sade
jag upp mig och for hem och hade juli månad hemma och
förberedde mig att resa till Nya Zeeland och ta upp en
position som befälhavare på M/S Kaitaki. Familjen kom
8 månader senare när de hade fått visum och vi trivs bra i
Nya Zeeland.
DIN SJÖFARTSKARRIÄR I NYA ZEELAND?
12 augusti 2015 började jag som befälhavare på
M/S Kaitaki, hon ägdes då av Irish Ferries (vi chartrade
henne) och seglade under UK flagg så det första jag måste
göra var att tentera, för ett UK endorsement. Jag stannade
nästan 2 år på M/S Kaitaki och flyttade över sen till
M/S Kaiarahi för att ta över ”Senior Master” position. Där
är jag fortfarande.
M/S Kaiarahi är ett fartyg men en mycket brokig
historia med många ägare. Hon är mest känd på ett
beklagligt sätt för en grundstötning i Karlskrona oktober
2013. Hon är också systerfartyg till Eckerö Lines M/S
Finbo Cargo. M/S Kairahi ägdes av Stena Line tills oktober
2019 då jag hade äran att få ta över henne och hissa den
nyzeeländska flaggan!
För tillfället planerar vi 2 stycken, 220 meter långa
Ropax nybyggen för 2000 pax, 3 800 filmeter last. Ett
lastdäck för långtradare, ett för tågvagnar och det tredje
för personbilar. Förhoppningsvis kan vi skriva kontrakt
med ett varv före jul, eller LOI, Letter of Intent.
NÄR HAR DU FLYTTAT TILL NYA ZEELAND
OCH VAR BOR NI DÄR?
Har flyttat i augusti 2015. Bor i Waikanae Beach, Nya
Zeeland. Waikanae Beach ligger 60 km / 45 minuters
körtur norr om Wellington. Båda ligger i syd ändan av
Nordön. Waikanae Beach är ett lantligt ställe med
ca 12 000 invånare, mycket naturskönt med havet inpå.
Det finns inga höghus i Waikanae Beach, bara vanliga
familjehus/bostäder. Vi valde stället eftersom bättre väder,
varmare och lugnare än huvudstaden Wellington. I
Wellington regnar det tyvärr ca. dubbelt mera gentemot
Åland. I Wellington är medelvinden på årsbasis nästan
11 m/s.
BESKRIV REDERIET DU JOBBAR FÖR OCH
DERAS VERKSAMHET
INTERISLANDER a division of KiwiRail, dvs statens
järnvägar. Tre stycken fartyg; M/S Kaitaki, M/S Kaiarahi
och M/S Aratere. Alla 3 är ca 180 m långa, men helt olika
fartyg. M/S Kaitaki kan ta upp till 1600 passagerare men
istället mindre last och är knepigare och lasta så de har
lite längre hamntider. M/S Kaiarahi är systerfartyg till
Eckerös M/S Finbo Cargo, så vi är arbetsåsnan som tar
mest last och max 550 pax. M/S Aratere tar tågvagnar på
räls ombord och max 600 pax.
Affärsidén är att 24/7/365 transportera last och passa-gerare
mellan Nordön och Sydön på Nya Zeeland. Alla 3
fartyg har 2 avgångar i dygnet och M/S Aratere gör 3 vid
behov. Sjöresan tar 3 - 3,5 timmar. Mycket likt trafiken på
Finska Viken Helsingfors - Tallinn förutom att vi också tar
tågvagnar, vi ägs som sagt av statens järnvägar. Vi
transporterar mera än 1 miljoner pax varje år och mer än
19 miljoner ton last, mer än 3 700 sjöresor per år
Om det dagliga livet till sjöss kan ju nämnas att Cook
Strait som är havsområdet mellan Nord- och Sydön är ju
legendarisk för sin grova sjö. Vid sydliga vindar bygger på
till en mycket grov sjö i Cook Strait. Inget stoppar denna
sjöbildning, bygger på ända från sydpolens arktiska vatten.
t.o.m. under sommaren måste vi ibland ställa in trafik pga.
vädret.
NAMN?
Johnny Karlsson
ÅLDER?
50.
VAR ÄR DU FÖDD OCH UPPVUXEN?
Åland
FAMILJEFÖRHÅLLANDE?
Gift, 3 barn
SJÖFARTSUTBILDNING?
Ålands sjöfartsläroverk;
Styrmansexamen 1992,
Sjökaptensexamen 1995.