IMRB – utmanar sjöfartsbran-schen
att snabbt vidta åtgärder
för att minska utsläppen
T rycket på att uppnå en kolneutral sjötrafik ökar nu
kraftigt. Ett delmål har ställts upp för 2030, då de
första fartygen med noll koldioxidavtryck enligt
IMO:s riktlinjer skulle kunna inleda kommersiell
trafik. Målet som IMO publicerade i veckan är att minst
halvera de totala utsläppen från den globala fartygstrafi-ken
från 2008 års nivå fram till 2050. Den internationella
sjöfartsnäringens gemensamma projekt IMRB hjälper till
att nå detta mål.
Samtidigt som den förvärrande coronasituationen drab-bar
även rederier, arbetar man trots lågkonjunkturen inom
sjöfarten febrilt på att hitta nya lösningar för att sänka
sjötrafikens utsläpp, speciellt från s.k. fossila bränslen. För
att sjöindustrin verkligen ska kunna producera kolneutrala
lösningar redan de närmaste åren måste utvecklingsarbe-tet
fokusera på alternativa bränslelösningar.
För att uppnå de globala resultaten inom shipping har
man påbörjat ett forsknings- och utvecklingsprojekt för 5
miljarder USD för att påskynda främjandet av nya tekniska
lösningar. För att genomföra detta projekt har man grundat
IMRB – The International Maritime Research and Deve-lopment
Board. IMRB höll sitt inledande möte den
26 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
16 november med representanter för IMO:s organisation
The Maritime Environment Protection Committee med
målet att säkerställa att alla deltagarländer inom sjöfarts-branschen
med stöd av IMO förpliktas att följa de nya
begränsningarna för utsläpp från sjötrafik.
För att finansiera IMRB samlar IMRF (The Interna-tional
Maritime Research Fund) under tio års tid in ca
5 miljarder USD från industrin, vilket motsvarar 2 dollar
per gemensam bränsleton för alla fartyg. Samtidigt bjuder
IMRB in alla andra aktörer, såsom energiproducenternas
aktieägare, teknologiföretag, forsknings- och utvecklings-institut
och stiftelser att delta i och stödja deras arbete.
IMRB har planerat de kommande 10–15 årens arbete för
sina forsknings- och utvecklingsprojekt så att den globala
handelsflottan ska kunna utnyttja de nya lösningarna för
fartyg med noll koldioxidutsläpp 2030. Huvudmålet är dock
att halvera samtliga utsläpp från fartygstrafiken enligt
IMO:s krav fram till 2050.
NYA BRÄNSLELÖSNINGAR ÄR ETT MÅSTE
Enligt den danska publikationen MarproNews har John
Butler, generaldirektör för World Shipping Council,