ISTLAB erbjuder ramar för utveckling
incitament både för rederier och för företag och organisa-tioner
som erbjuder lotsningstjänster, förklarar Ahven-järvi.
Vad fjärrlotsning kommer att innebära i praktiken är
dock fortfarande dolt bakom en dimslöja. Fjärrlotsning-ens
processer och hur den syns i intelligenta farledsstruk-turer
på nära håll har inom ISTLAB:s ramar granskats
av sjöfartslektor Janne Lahtinen, som arbetar på en
avhandling i ämnet vid Aalto-universitetet.
Forskare Janne Lahtinen, behöver lotsarna oroa sig för
sina arbeten?
– De behöver inte vara rädda att mista jobbet. För
lotsarna kommer däremot arbetets natur att förändras i
många avseenden i och med digitaliseringen. Samtidigt
måste man förstå att en stor del av fartygen kommer att
lotsas konventionellt en lång tid framöver. Verksamhets-miljöer
som ISTLAB och forskning som lotsarna kan vara
delaktiga i tryggar en kontroll över förändringarna. På så
G Distanslotsning kan bli det första ekonomiska A
genombrottet för tekniska lösningar inom branschen för
sätt kan lotsarna och VTS-operatörerna delta i föränd-
intelligent sjöfart. På bilden den från simulatorkomman-dobryggan
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 33
till distanslotsstationen överförda vyn.
elever den bästa och mest aktuella utbildningen, förklarar
Marva bakgrunden till projektet.
FJÄRRLOTSNING FÖRSTA ANVÄNDNINGSFALLET
I ISTLAB-projektet planerade man till en början att skaffa
ett fjärrstyrt eller autonomt testfartyg som en del av
laboratoriet, men man gav snabbt upp den idén. Man
beslutade sig istället för att fokusera på intelligent
infrastruktur och i första stadiet speciellt på att struktu-rera
problematiken kring fjärrlotsning. Branschens
aktörer har ett växande behov av experimentella forsk-ningsdata
om framväxande teknik.
– Fjärrlotsning har blivit det första användningsfallet,
då projektets expertkonsortium – som är ett tvärsnitt av
hela sjöklustret – anser att det är dags att utveckla fjärr-lotsningen
för att gå vidare inom intelligent sjöfart, förkla-rar
Ahvenjärvi.
Trafik- och kommunikationsverket Traficom kan redan
idag bevilja tillstånd för fjärrlotsning om verksamheten
uppfyller kraven i lotsningslagen (51/2019) och föreskrif-terna
som utfärdats med stöd av den.
Enligt Ahvenjärvi är marknads- och forskningsfältet
kring t.ex. obemannade fartyg fortfarande väldigt nischad,
då den berör en så liten del av den intelligenta sjöfarten. Så
sett är fjärrlotsning för närvarande ett naturligare använd-ningsfall
för ISTLAB.
– Fjärrlotsning kan vara en av de första teknologier
inom intelligent sjöfart som gör ett kommersiellt genom-brott.
Behovet är globalt. Överallt i världen brottas hamnar
med samma behov, och det finns ett tydligt ekonomiskt
ISTLAB
(Intelligent Shipping
Technology Test Laboratory)
• Ett projekt som finansieras av Europeiska regionala
utvecklingsfonden.
• Inleddes 1 januari 2019, avslutas 31 december 2021.
En fortsättning planeras.
• Satakunda Yrkeshögskola ansvarar för att leda projektet och
fungerar också som projektsamordnare.
• Meteorologiska Institutet och Lantmäteriverkets
Geodatacentral är med och genomför projektet.
• Traficom, Trafikledsverket, Finnpilot Pilotage Oy, Raumo Hamn,
Wärtsilä Finland Oy/ Wärtsilä Voyage Solutions, VTS Finland Oy
och WinNova Länsirannikon Koulutus Ltd deltar också.
• Huvudmålet är att grunda ett gemensamt laboratorium som
testmiljö för intelligent sjöfart. Laboratoriet ligger i SAMK–
WinNova /Raumo sjöfartsskolas lokaler på Suojantie 2, Raumo.
• Laboratoriet är en neutral miljö dit vem som helst kan komma
för att utföra sina tester.
• Testerna producerar öppna data.
Mer information: https://istlab.samk.fi/
/