Nopein tieto meistä netissä www.seacommand.fi
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 3
PÄÄKIRJOITUS • LEDARE
Utmanande tider och mot
sjöfartens kollektivavtalsrunda
Finlands Skeppsbefälsförbund fyller i år
115 år och förbundets tidning ”Finlands
Sjöfart” fyller 103 år. Förbundets kansli
flyttades från Åbo till Helsingfors och
adressen har varit sedan 1949 Sandvikskajen.
Förbundets traditioner är långa och förbundet
representerar medlemmarnas värderingar.
Förbundets medlemmars vilja, är avgörande
vid beslutfattande, samt vid alla rikt linjes
dragningar, som förbundet gör.
Förbundet har fortsatt med att jobba som
tidigare år mycket aktivt. Coronapandemin
har medfört olika utmaningar i det vardagliga arbetssyss-lorna,
men vi har klarat av att reagera till alla situationer
på bästa möjliga sätt, med snabbhet och målmedvetet så
att medlemstjänsten samt förbundets intressebevakning
har hållits stark, oberoende hurudana de yttre påverkan-de
faktorerna varit.
Under förbundets mångåriga historia har man upp-levt
många uppförs- och nedförsbackar. Det har varit
oroligheter och krigsår under inbördeskriget och andra
världskriget. Dessa var extremt svåra tider för hela
nationen. Sedan dess har vi lyckligtvis inte varit tvungna
att uppleva krig på vår egen mark. Dock har det förekom-mit
sedan dess olika typer av ekonomiska kriser som till
exempel oljekriserna år 1973 och år 1979 och bankkrisen
i sekelskiftet av 1980 och 1990-talet. Nu skakas jordens
ekonomi och mänsklighetens hälsa av en dödlig osynlig
fiende, koronapandemin. I synnerhet utrikesfartens pas-sagerarfartyg
kämpar med stora ekonomiska problem
som en följd av detta. Statsrådet har tvingats införa olika
reserestriktioner för att försöka effektivt dämpa sprid-ningen
av viruset.
Ett av förbundets spets mål, har varit redan flera år att
förbättra förtroendemännens ställning generellt. Arbets-givarorganisationen
Skogsindustrin har redan meddelat,
att de i framtiden kommer inte att göra centraliserade lös-ningar
eller kollektivavtal. Fokus flyttas i den branschen
till företagsspecifika lösningar. Detta kommer att kräva
resurser och expertis på båda sidor av bordet. Förbundet
har haft full kontroll redan i decennier att både göra om-fattande
allmänt bindande kollektivavtal samt företags-specifika
lösningar. Vi är redo oberoende vart sjöfartens
tyngdpunkt kommer att ligga i framtidens kollektivavtals-förhandlingar.
Sjöfartens alla kollektivavtal löper ut den
28.2.2021. •
Jag önskar er alla en God Jul och Gott Nytt År!
VERKSAMHETSLEDARE JOHAN RAMSLAND
Haastavia aikoja ja kohti
merenkulun TES kierrosta
S uomen Laivanpäällystöliitto täyttää
tänä vuonna 115 vuotta ja liiton lehti
”Suomen Merenkulku” täyttää 103
vuotta. Liiton toimisto siirtyi Turusta
Helsinkiin ja osoite on ollut vuodesta 1949
lähtien Hietalahdenranta. Liiton perinteet
ovat pitkät ja liitto edustaa jäsentensä
arvoja. Jäsenten tahtotila ratkaisee kaikissa
päätöksissä ja linjanvedoissa, joita liitto
tekee.
Kuten aina, liitto on jatkanut toimintaan-sa
hyvin aktiivisena. Koronapandemia on
tuonut haasteita liiton arkipäivän pyörittämiseen, mutta
olemme pystyneet reagoimaan kaikkeen parhaalla
mahdollisella tavalla, nopeudella ja määrätietoisesti,
jotta jäsenten palveleminen ja liiton edunvalvonta pysyy
vahvana - olipa ulkopuoliset vaikuttavat tekijät mitkä
tahansa.
Liiton monivuotisen historian aikana on koettu
monia ylä- ja alamäkiä. On ollut levottomuuksia ja
sotavuosia sisällissodan ja toisen maailmansodan vuok-si.
Nämä olivat koko kansakunnalle erittäin vaikeita
aikoja. Tämän jälkeen emme ole sotia omalla maaperäl-lämme
onneksi joutuneet kohtaamaan. Tämän jälkeen
on ollut kuitenkin monen laatuisia talouskriisejä, kuten
esimerkiksi öljykriisit vuonna 1973 ja vuonna 1979 sekä
80- ja 90-luvun taitteen pankkikriisi. Nyt maapallon
taloutta ja ihmiskunnan terveyttä ravistelee näkymätön
tappava vihollinen, koronapandemia. Erityisesti
ulkomaan matkustaja-alusliikenne painii suurten
ongelmien edessä tämän asian johdosta. Valtionneuvos-to
on joutunut pakon edessä päättämään erilaisista
matkustusrajoituksista, jotta viruksen leviäminen
saataisiin tehokkaammin taltutettua.
Yksi liiton kärkitavoitteista on ollut monta vuotta
muun muassa luottamusmiehen aseman vahvistaminen
yleisesti. Työnantajajärjestö Metsäteollisuus on jo
ilmoittanut, että ei enää tee tulevaisuudessa keskitetty-jä
ratkaisuja, eikä työehtosopimuksia. Painopiste
siirtyy yrityskohtaisiin ratkaisuihin. Tämä tulee
vaatimaan resursseja ja osaamista molemmin puolin
pöytää. Liitto hallitsee jo vuosikymmenten takaa sekä
laajat yleissitovat työehtosopimukset sekä yrityskohtai-set
ratkaisut. Me olemme valmiina, olipa merenkulun
työehtosopimusten painopiste missä suunnassa
tahansa tulevaisuudessa. Kaikki merenkulun työehto-sopimukset
umpeutuvat 28.2.2021. •
Toivotan teille kaikille Hyvää Joulua ja
Onnellista Uutta Vuotta!
TOIMINNANJOHTAJA JOHAN RAMSLAND
/www.seacommand.fi