G Raumos sjöfartsskola (WinNova / SAMK) är belägen alldeles invid Raumo hamnen.
Den finskspråkiga sjöfartsskolan i Raumo grundades år 1880. BILD: PEKKA LEHMUSKALLIO
S yftet med ISTLAB (Intelligent Shipping
Technology Test Laboratory), som ligger
i Raumo sjöfartsskolas (SAMK – Winno-va)
lokaler, är att främja sjötransporter-nas
effektivitet, säkerhet och miljövänlighet
genom att skapa ett intelligent gemensamt
sjöfartslaboratorium som slår samman navige-ringssimulatorn
vid Satakunda Yrkeshögskola,
Transport- och kommunikationsverket
Traficoms batymetrimodell av Raumo djupfar-led,
Trafikledsverkets smarta boj, navigerings-systemforskningen
32 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
vid Lantmäteriverkets
Geodatacentral samt sensordata om flöden,
vågor och isförhållanden från Meteorologiska
institutets havsforskningsenhet.
Projektet främjar tillgången till information ge-nom
att skapa lösningar för att utnyttja informa-tionen
från smart mätutrustning i havsfarlederna.
Projektchef Meri-Maija Marva är kon-taktperson
i projektet och projektledare. Hon
ansvarar för att projektbudgeten hålls och målen
uppnås. Enligt henne finns dock själva substans-kunskaperna
i projektet på annat håll.
– De som verkligen driver projektet är sjöfarts-experterna
lektor och sjökapten Janne Lahti-nen,
lektor och sjökapten Marko Löytökorpi
och doktor i fartygsautomation och senior
advisor Sauli Ahvenjärvi. Lahtinen leder verk-samheten
i egenskap av teknisk innehållschef och
Löytökorpi ansvarar för hur den nya informatio-nen
överförs till inlärningsprocesser och utbild-ning.
Projektet fick i början fart genom de observa-tioner
som gjordes på SAMK i flera utvecklings-projekt
för intelligent sjöfart i trakterna kring
Raumo för cirka tre år sedan.
Då lanserades Jaakonmeri som testområde
för autonoma fartyg, och vid sidan om projektet
för fördjupning av Raumo djupfarled började
man planera intelligens för farleden, vilket skulle
produceras med hjälp av säkerhetsutrustning.
Dåvarande Rolls-Royce (nuv. Kongsberg)
skapade ofta rubriker på grund av sina visioner
om autonoma fartyg. Därtill finns det ett varv
i Raumo som fokuserar på att producera och
utveckla specialfartyg.
– Det var naturligt att fundera på hur vi kan
vara med i den här utvecklingen och erbjuda våra
Den ökade
digitaliseringen,
automationen
och autonomin
inom sjöfarten
skapar en grund
för det EU-finan-sierade
projek-tet
ISTLAB, som
har till syfte att
djuploda i smar-ta
farleder och
hamnar, fjärr-lotsning
och
effekterna som
det tekniska
genombrottet
inom använd-ning
av fjärr-styrda
och
obemannade
fartyg har på
sjöklustern.
Någon motsva-rande
intelligent
gemensam
laboratoriehel-het
för sjöfarten
finns inte i hela
världen. Men
vad handlar det
egentligen om?
TEXT OCH BILDER:
ESA KALLIO
Testlaboratoriet för intelligent sjöfartsteknik och testning av framtidens lösningar