ISTLAB tarjoaa raamit tulevaisuuden
G Rauman
merikoulu
(WinNova /
SAMK) sijaitsee
aivan Rauman
sataman
kupeessa.
Suomenkielinen
Rauman
merikoulu
perustettiin
vuonna 1880.
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 29
keen meriklusterin läpileikkaava asiantuntija-konsortio
on katsonut, että etäluotsauksen
valmistelu on älykkään merenkulun näkökulmas-ta
jo tällä hetkellä ajankohtaista, Ahvenjärvi
taustoittaa.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom voi jo
tänä päivänä myöntää luvan etäluotsaukseen, jos
toiminta täyttää luotsauslain (51/2019) sekä sen
nojalla annettujen säännösten vaatimukset.
Ahvenjärven mukaan esimerkiksi miehittä-mättömiin
aluksiin liittyvä markkina- ja tutki-muskenttä
on vielä niin sanottu ”niche”, sillä se
koskettaa niin pientä osuutta älykkäästä meren-kulusta.
Tähän peilaten etäluotsaus on luonnolli-sempi
käyttötapaus ISTLAB:lle tällä hetkellä.
– Etäluotsaus saattaa olla ensimmäisiä
kaupallista läpimurtoa tekeviä teknologioita
älykkään merenkulun saralla. Tarve on globaali.
Kaikkialla maailmassa satamat painiskelevat
saman tarpeen kanssa, ja asiassa on selvä
taloudellinen kannuste sekä varustamoilla että
luotsauspalveluja tuottavilla yhtiöillä ja organi-saatioilla,
Ahvenjärvi perustelee.
Se, mitä etäluotsaus käytännössä tulee
tarkoittamaan, on kuitenkin vielä sumuverhon
takana. Etäluotsauksen prosessia ja ilmentymis-tä
älykkäissä väylärakenteissa lähietäisyydeltä
on ISTLAB:n puitteissa päässyt tarkastelemaan
merenkulun lehtori Janne Lahtinen, joka
valmistelee Aalto-Yliopistossa väitöskirjaa
aiheesta.
Tutkija Janne Lahtinen, tarvitseeko luotsien
olla huolissaan työpaikkojensa puolesta?
– Työpaikkojen puolesta ei tarvitse pelätä.
Luotsien työn luonne tulee kuitenkin monilta
osin muuttumaan digitalisaation myötä. Samalla
on huomioitava, että merkittävä osa aluksista
tullaan luotsaamaan konventionaalisesti vielä
pitkän aikaa. ISTLAB:in kaltaiset toimintaympä-ristöt
ja luotseja osallistava tutkimus takaavat
muutoksen hallinnan. Näin luotsit ja VTS- ope-raattorit
pystyvät osallistumaan muutosproses-siin
vaikuttamalla muutoksen suuntaan ja
nopeuteen, Lahtinen vastaa.
– Tässä älykkään merenkulun yhtälössä
tuntemattomien määrä on paljon suurempi kuin
tunnettujen, mutta se tiedetään faktisesti, että
merenkulkualalla roolit tulevat muuttumaan
lähivuosikymmeninä merkittävästi. Me haluam-me
osallistua tuon muutoksen määrittelyyn,
Lahtinen jatkaa.
Etäluotsauksen saralla kehitystä tapahtuu nyt
Lahtisen mukaan useammalla rintamalla.
– Osa tutkimuksesta keskittyy luotsin ja
luotsattavan aluksen vuorovaikutussuhteeseen,
jossa molemmat ovat toistensa subjekteja. Osa
taas pyrkii ymmärtämään liikennetilannetta
laajempana kokonaisuutena. Lisäksi on tutki-musta,
joka pohtii väylärakenteen osuutta tässä
monimutkaisessa kokonaisuudessa tilannetiedon
tuottajana.
TESTIHENKILÖLLE TARJOLLA DATAN SEISOVA PÖYTÄ
WinNovan toisen asteen ja SAMK:n kolmannen
asteen koulutuksen yhteisissä tiloissa Rauman
satama-altaan kupeessa merikoulun 4. kerrok-sessa
sijaitsevia simulaattoreita ja itse testausla-boratoriota
esittelevät hankkeen käytännön
toteutuksesta vastaavat Ahvenjärvi, Löytökorpi,
Lahtinen sekä ICT-asiantuntija Jari
Kumlander.
Koululta löytyy viisi komentosiltasimulaatto-ria,
joista yksi on isompi ja näyttävämpi 360-as-teen
silta. Kaikkien asemien työskentelyä seuraa
ohjaaja omalta työasemaltaan erillisestä tilasta.
Rauman merikoulu on alkujaan pietarilaisen
Transasin (nyk. Wärtsilä Voyage Solutions)
ensimmäisiä länsimaisia asiakkaita, joten ei ole
A