– De första kolneutrala fartygen bör sättas i trafik 2030,
och 2050 ska 60–100 procent av världens handelsflotta vara
kolneutral.
I sista hand är det hur snabbt utvecklingen mot en grön
framtid inom sjöfarten går som avgör vad det kommer att
kosta.
– Wärtsilä har förbundit sig att bidra till förändringen
mot noll utsläpp, men en positiv utveckling kräver att hela
industribranschen medverkar och vill bidra, förklarade
Holm.
Det är tydligt att den internationella dialogen om redu-ceringen
av sjöfartens koldioxidavtryck håller på att ta en
ny riktning. Nu talar man inte längre bara om att begränsa
svavelutsläppen, utan redan IMO ser det som realistiskt
att ha kolneutrala fartyg i fjärrtrafik runt 2030 och att de
totala utsläppen från sjöfarten utgör högst hälften av 2018
års nivå 2050.
Det är i sig rätt riktning, eftersom de totala utsläppen
från den globala sjöfarten har sjunkit med ca 7 procent från
2008. Ekologiska sjötransporter kan snart vara ett bety-dande
konkurrensmedel inom branschen. •
MIKKO LAITINEN
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 27
konstaterat att det är dags för alternativa bränslen nu.
– Enda sättet att verkligen få ner sjöfartens koldioxidut-släpp
är att identifiera och utveckla nya bränsleformer. Vi
har ingen tid att förlora, och IMRB är ett verktyg som gör
att vi kan påbörja arbetet redan nu.
De första stegen mot en utsläppsfri sjötrafik, eller i alla
fall en med lägre utsläpp, har redan tagits, då LNG, dvs.
flytande naturgas användes för första gången i fartyg för
ca 15 år sedan. I takt med att användningen av LNG ökat
har man börjat använda bland annat landsvägsfärjor som
till stor del drivs med el och som utnyttjar hybridteknolo-gin.
I Italien håller ”Eco Valencia”, det första fartyget i den
nya GG5G-hybrid-Ro-Ro-serien, på att inleda trafikering.
Finnlines har beställt systerfartyg till det från Kina för att
inleda trafikering i Finland de kommande åren.
Nu har man dock börjat tala om olika biobränslen och
även om väte från förnybara energikällor och den senaste
tiden även om ammoniak. Samtidigt håller förnybara
lösningar som kombinerar vind-, sol- och till och med
vågenergi på att bli ett allt mer beaktansvärt alternativ till
energikälla för fartyg.
EKOLOGISK SJÖFART LYFTES FRAM PÅ
WEBINARET BREAKING WAVES 2020
På det finska maritima klustrets virtuella seminarium
Breaking Waves 2020 den 18 november behandlades även
dessa ämnen under ledning av ansedda experter. I en
bredare referensram på seminariet
drog man upp mer generella riktlin-jer
för sjöfartens framtid i den
osäkerhet som coronapandemin
medför. Direktör Martin Stopford
från utvecklingsföretaget Clarkson
Research höll det första expertanfö-randet
och sade att byggandet av en
flotta med noll koldioxidutsläpp så
snabbt som möjligt utgjorde ett av
huvudtemana för hans anförande.
Direktör Roger Holm från
Wärtsilä Marine Power påminde i
sitt anförande om att de första LNG-drivna
fartyget sattes i trafik redan
2003. Han berättade dessutom att 1,7
procent av världens handelsflotta kan
använda LNG-bränsle så här 17 år
senare. Enligt Holm utgör ”dual fuel”-
och ”enhanced combustion”-tekniker
nyckelorden för de nyaste bränslelös-ningarna
för fartyg de närmaste åren.
Samtidigt är det viktigt att kombinera
olika tekniker på ett flexibelt sätt.
– I framtiden kommer olika energi-lagringsformer
och bränsleceller att
utgöra en väsentlig del av fartygets
kraftöverföring, förklarade Holm.
Han underströk samma tidtabel-ler
för reduceringen av utsläpp från
fartyg som de som internationella
sjöfartsorganisationen IMO ställt upp
den senaste tiden.